Het is alweer een tijdje geleden, dat een stel forumleden op een vrijdagavond bijeen kwamen om varierende hoeveelheden licht in het duisternis te werpen. Een leuke avond die veel interessante discussie en inzichten opleverde. Die avond hadden we tot onze beschikking:
- ST5 met Supernova M99 Pro
- ST3 met Roxim Z4E Pro
- ST2 MY 2017 met Supernova E3
- ST1x MY 2018 met Roxim LF400 koplamp
Een leuk vergelijk, waar 1 belangrijke speler miste: de Supernova M99 Mini, destijds standaard op de Stromer ST2 MY 2018.
Die belangrijke speler leek later een stuk minder interessant te worden, toen Stromer besloot om de ST2 met 26" wielen uit te faseren en dat de nieuwe fiets met diens naam dezelfde Roxim Z4E Pro als de ST3 kreeg. Gelukkig heeft Klever ondertussen besloten om op de duurdere modellen de Supernova M99 Mini Pro (= M99 Mini maar dan mét grootlicht) te monteren. En veel beter nog: dat goedkopere modellen die M99 Mini Pro als optie hebben. Hoog tijd om ook deze koplamp te testen en te vergelijken met de concurrentie.
En zo was het ineens een koude avond, midden januari-2022 waarop Peerke1960 en FreddyH gezamelijk vertrokken met 2 auto's en 4 speedpedelecs. Bestemming: the-middle-of-nowhere, maar dan nog een paar kilometer verderop. Een plek waar donker nog betekent dat je in alles om je heen welgeteld 1 lantaarnpaal ziet. Ideaal dus voor een koplampentest.
De grote speedpedelec koplampen test
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Het testpanel dit keer:
- FreddyH's Bulls Green Mover E45 waarop buiten garantie een Supernova M99 Pro gezet is
- Klever X-Speed MY 2020 met standaard Supernova M99 Mini
- Peerke's gele banaan: een ST1 met daarop de Roxim Z4E Elite koplamp (de Pro, maar dan zonder grootlicht)
- Flyer Upstreet6 met B+M IQ-X E koplamp
Opgegeven specs van deze lampen:
- de foto's van nu zijn lastig vergelijken met de foto's die ik in 2018 maakte. In 2018 hadden we erg veel geluk met het weer: droge lucht. Nu was het erg vochtig, waardoor er veel lichtverstrooing was. Ondanks dat zijn de koplampen onderling erg goed te vergelijken.
- de foto's zijn allemaal exact hetzelfde belicht, waarbij de belichting en witbalans is ingesteld op de felste lamp: de M99 Pro. Ik heb hiervoor gekozen omdat je dan het beste het verschil tussen de lampen ziet.
- FreddyH's Bulls Green Mover E45 waarop buiten garantie een Supernova M99 Pro gezet is
- Klever X-Speed MY 2020 met standaard Supernova M99 Mini
- Peerke's gele banaan: een ST1 met daarop de Roxim Z4E Elite koplamp (de Pro, maar dan zonder grootlicht)
- Flyer Upstreet6 met B+M IQ-X E koplamp
Opgegeven specs van deze lampen:
- Supernova M99 Pro:
- dimlicht: 1100 lm, 310 lx
- grootlicht: 1600 lm, 380 lx
- Supernova M99 Mini Pro:
- dimlicht: 700 lm, 250 lx
- grootlicht: 1300 lm, 270 lx
- Roxim Z4E Elite: 600 lm
- B+M IQ-X E: 150 lx
- de foto's van nu zijn lastig vergelijken met de foto's die ik in 2018 maakte. In 2018 hadden we erg veel geluk met het weer: droge lucht. Nu was het erg vochtig, waardoor er veel lichtverstrooing was. Ondanks dat zijn de koplampen onderling erg goed te vergelijken.
- de foto's zijn allemaal exact hetzelfde belicht, waarbij de belichting en witbalans is ingesteld op de felste lamp: de M99 Pro. Ik heb hiervoor gekozen omdat je dan het beste het verschil tussen de lampen ziet.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Eerst even wat directe vergelijken, steeds links de M99 Pro met een andere lamp ernaast.
Supernova M99 Pro vs M99 Mini Pro: Supernova M99 Pro vs Roxim Z4E Elite: Supernova M99 Pro vs B+M IQ-X E:
Supernova M99 Pro vs M99 Mini Pro: Supernova M99 Pro vs Roxim Z4E Elite: Supernova M99 Pro vs B+M IQ-X E:
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Peerke1960
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1590
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
- Km-stand: 10001
Duidelijke foto's Freddy! Met dat verrekte Roximgat op mijn fiets
Peter
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Naast het maken van de foto's hebben we ook beiden even op alle 4 de fietsen gefietst. Op de weg achter ons was een mooie, lange en pikdonkere bocht, daar zijn we in beide richtingen doorheen gereden om de lampen te ervaren.
Mijn ervaring: de M99 Pro is nog steeds de absolute maatstaf als het gaat om koplampen voor speedpedelecs. Je hebt een groot en zo goed als egaal verlicht vlak voor je om U tegen te zeggen en op de zeldzame momenten dat je meer licht wenst is er een enorme bak aan extra licht: de grootlicht optie.
Heel dicht achter de M99 Pro komt de M99 Mini. Een lamp die zijn naam vooral in fysiek formaat eer aan doet (hij is een behoorlijk stuk kleiner dan de pro) maar in lichtopbrengst maar héél weinig onderdoet voor zijn grote broer. Het verschil: de Pro heeft een groter verlicht oppervlak dat daarnaast marginaal feller is. Als ik tussen deze 2 lampen kan kiezen dan kies ik zeker voor de Pro, maar als ik de Mini op een fiets heb dan blijft die er lekker op zitten. Na 3 weken met de X-Speed gereden te hebben in regen, donker, etc. kan ik met gerust hart zeggen dat er weinig momenten waren dat ik naar de Pro verlangde. Maar toen ik weer met mijn eigen fiets reed viel het me wel op dat de Pro beter is.
Op de 3e plek, op flinke afstand van de M99 Mini: de Roxim Z4E Elite. De lamp heeft als grote nadeel dat hij geen egaal beeld geeft. Eerst komt het immiddels befaamde Roxim gat, dan een felle spot die net iets te smal is maar het grote bezwaar: je kunt hem niet zonder gewetensbezwaren lekker ver vooruit laten schijnen. Dan verblind je je tegenliggers. Ondanks dat voelde ik me op mijn gemak toen ik door die pikdonkere en onbekende bocht reed. Maar een wat bredere lichtbundel is echt fijner.
Als laatste: de B+M IQ-X E. Deze lamp lijkt op de foto's nog redelijk wat licht te geven, maar kijk eens naar de bomen wat verderop aan de linkerkant van de weg. Met de B+M zie je ze gewoon niet. Het licht is niet fel genoeg om lekker ver vooruit te schijnen, dus je moet de keuze maken tussen ver vooruit iets te weinig zien of niet ver genoeg vooruit genoeg zien. In de eerder genoemde pikdonkere bocht voelde ik me niet op mijn gemak. Dusdanig zelfs dat ik automatisch terugging naar ± 35 km/h.
Mijn ervaring: de M99 Pro is nog steeds de absolute maatstaf als het gaat om koplampen voor speedpedelecs. Je hebt een groot en zo goed als egaal verlicht vlak voor je om U tegen te zeggen en op de zeldzame momenten dat je meer licht wenst is er een enorme bak aan extra licht: de grootlicht optie.
Heel dicht achter de M99 Pro komt de M99 Mini. Een lamp die zijn naam vooral in fysiek formaat eer aan doet (hij is een behoorlijk stuk kleiner dan de pro) maar in lichtopbrengst maar héél weinig onderdoet voor zijn grote broer. Het verschil: de Pro heeft een groter verlicht oppervlak dat daarnaast marginaal feller is. Als ik tussen deze 2 lampen kan kiezen dan kies ik zeker voor de Pro, maar als ik de Mini op een fiets heb dan blijft die er lekker op zitten. Na 3 weken met de X-Speed gereden te hebben in regen, donker, etc. kan ik met gerust hart zeggen dat er weinig momenten waren dat ik naar de Pro verlangde. Maar toen ik weer met mijn eigen fiets reed viel het me wel op dat de Pro beter is.
Op de 3e plek, op flinke afstand van de M99 Mini: de Roxim Z4E Elite. De lamp heeft als grote nadeel dat hij geen egaal beeld geeft. Eerst komt het immiddels befaamde Roxim gat, dan een felle spot die net iets te smal is maar het grote bezwaar: je kunt hem niet zonder gewetensbezwaren lekker ver vooruit laten schijnen. Dan verblind je je tegenliggers. Ondanks dat voelde ik me op mijn gemak toen ik door die pikdonkere en onbekende bocht reed. Maar een wat bredere lichtbundel is echt fijner.
Als laatste: de B+M IQ-X E. Deze lamp lijkt op de foto's nog redelijk wat licht te geven, maar kijk eens naar de bomen wat verderop aan de linkerkant van de weg. Met de B+M zie je ze gewoon niet. Het licht is niet fel genoeg om lekker ver vooruit te schijnen, dus je moet de keuze maken tussen ver vooruit iets te weinig zien of niet ver genoeg vooruit genoeg zien. In de eerder genoemde pikdonkere bocht voelde ik me niet op mijn gemak. Dusdanig zelfs dat ik automatisch terugging naar ± 35 km/h.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Om dat laatste verder toe te lichten: ik rijd ondertussen een dikke week met de Flyer rond (verslag komt later nog). Een paar dagen geleden was het regenachtig weer (dus druppels op mijn bril en minder zicht). Zeker met tegenliggers zijn dit lastige omstandigheden, maar met de M99 Pro en Mini Pro heb je dan altijd wel genoeg licht om te zien waar de weg heen gaat.
Met de B+M IQ-X E niet. Ondanks dat ik die weg echt door en door ken (de woon-werkroute die ik sinds ongeveer 2015-2016 dagelijks rijd) had ik regelmatig momenten dat ik gewoon niet meer zag waar de weg lag, of waar precies die wegversmalling ligt. Kortom: met deze lamp kan je in moeilijkere omstandigheden gewoon niet met 45 km/h doorrijden. Althans: niet zonder het levensgevaarlijk te maken.
Met de B+M IQ-X E niet. Ondanks dat ik die weg echt door en door ken (de woon-werkroute die ik sinds ongeveer 2015-2016 dagelijks rijd) had ik regelmatig momenten dat ik gewoon niet meer zag waar de weg lag, of waar precies die wegversmalling ligt. Kortom: met deze lamp kan je in moeilijkere omstandigheden gewoon niet met 45 km/h doorrijden. Althans: niet zonder het levensgevaarlijk te maken.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik heb ook even aan de foto's gemeten wat het verschil in lichtopbrengst is. Dit heb ik gedaan door op 2 punten te kijken naar de lichtopbrengst, eentje ruim ver weg (punt 1) en eentje wat dichterbij (punt 2):
Punt 1:
- M99 Mini Pro: -1/3 stop, dus 25% minder licht
- Z4E Elite: -0,6 stop, dus 50% minder licht
- IQ-X E: -1,13 stop, dus 119% minder licht
Punt 2:
- M99 Mini Pro: -1/6 stop, dus 12% minder licht
- Z4E Elite: +1/10 stop, dus 7% méér licht
- IQ-X E: -2,4 stop, dus 428% minder licht
Ik heb die punten bij alle foto's met de hand neergelegd, steeds in het lichtere stuk van het asfalt en steeds zoveel mogelijk op dezelfde afstand maar wel op een plek waar de lamp fel is (dus soms wat verder naar links of net wat dichter bij). Het resultaat heb ik gemeten in licht stops, dat is een factor 2 in hoeveelheid licht (wordt bij fotografie veel gebruikt) en daarna vertaald naar lichtopbrengst.Punt 1:
- M99 Mini Pro: -1/3 stop, dus 25% minder licht
- Z4E Elite: -0,6 stop, dus 50% minder licht
- IQ-X E: -1,13 stop, dus 119% minder licht
Punt 2:
- M99 Mini Pro: -1/6 stop, dus 12% minder licht
- Z4E Elite: +1/10 stop, dus 7% méér licht
- IQ-X E: -2,4 stop, dus 428% minder licht
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Peerke1960
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1590
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
- Km-stand: 10001
Als aanvulling, we hebben ook mijn bijzetlamp getest. Een Lezyne 1600XXL. Zo op papier een lamp met indrukwekkende prestaties. Wanneer je deze lamp als grootlicht inzet naast mijn Roxim, lijkt het heel wat. Ik gebruik m al anderhalf jaar. Echter, in vergelijking met de M99 pro en mini is het echt de mindere lamp ondanks de 1600 lumen. Het licht verstrooit heel veel waardoor het zicht op de weg als groot licht veel minder is dan bovengenoemde lampen. Helaas hadden we geen ST3 voorhanden zodat we de grootlichtfunctie van deze fiets niet konden testen ( dimlicht is vergelijkbaar met de Roxim van de ST1).
Peter
Peter
Laatst gewijzigd door Peerke1960 op 21 jan 2022, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)