Richtingaanwijzers ?

Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 394
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Mijn ervaring is louter positief.
Makkelijk op te laden, montage is top.
Gebruik onderweg en met name de knipperlichten is echt een toevoeging voor de veiligheid. Voor de rotonde richting aangeven, zeker degene die ik driekwart neem, werkt het echt goed.
Ik ben snel genoeg met de handeling om de linker snel uit te zetten en dan de rechter aan te zetten om de afslag te nemen.
In het donker is het zeer goed zichtbaar en de automobilisten stoppen mooi op tijd. :cool2:
Wat ook een voordeel is, dat als je net als ik, een stuk over de openbare weg rijdt tussen de auto’s en je moet ergens linksaf dan netjes je knipperlicht aan en je merkt dat de auto’s daarop reageren. :ay
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Met de donkere dagen op komst mis ik toch wel iets om duidelijk richting aan te geven. Ik heb neon gele handschoentjes, en van die reflector banden om mijn armen, maar af en toe wil je ook nog remmen voor een bocht met 2 handen aan het stuur... Ik wil het liefst iets voor en achter, bij voorkeur met maar 1 bediening voor beide. Indicatie van aan of uit is dan niet nodig; ik zie ze voor wel knipperen.

Is er inmiddels nog iets nieuws op de markt gekomen? Zijn er nieuwe ervaringen of inzichten? Ik hou me aanbevolen! Wing lights zijn helaas geen optie i.v.m. mijn spiegel die ik niet ergens anders kan/wil plaatsen. Of misschien begrijp ik verkeerd hoe de wing lights bevestigd worden.
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22986
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Wing Lights gaan in het stuur-eind. Daar zit jouw spiegel al in, dus zonder die daar weg te halen kun je de Wing Lights inderdaad niet monteren.

Je zou een spiegel kunnen nemen die met een beugeltje om je stuur heen gaat. Deze aan de binnenzijde van je handgreep plaatsen, en een spiegel met een wat langere beugel kiezen zodat je nog steeds optimaal zicht hebt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22986
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zoiets bijvoorbeeld. Deze is van Mirage, maar er zijn er nog veel meer van:



Mirage spiegel.jpg
Mirage spiegel.jpg (5.47 KiB) 502 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Dat zou een optie kunnen zijn inderdaad, maar ik lease mijn fiets, en wil niet al te veel permanente aanpassingen doen. In het linker handvat zit al een gat voor de spiegel, maar rechts zal ik er dan iets van een gat in moeten knutselen. Verder vind ik de spiegel aan de zijkant erg prettig. Met een spiegel onder het stuur heb ik het idee dat ik minder goed achter me kan kijken (spiegel steekt minder uit dus ik zit zelf in de weg), maar ik heb er geen ervaring mee.

Op Amazon (bah) kom ik dit tegen en dit ziet er eigenlijk wel heel interessant uit. Duidelijk pijltjes, redelijk uit elkaar gepositioneerd, en geen overige poespas waardoor het geheel nóg verder tegen de wetgeving ingaat. Maar of die prijs van €64 euro fair is...geeeen idee.

EDIT: ik begreep je verkeerd zie ik nu, een verlengde beugel zou wel kunnen werken voor wat betreft de kijkhoek. De rest van mijn punten blijven echter bestaan.
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22986
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Rubz schreef: 04 nov 2022, 20:46 Dat zou een optie kunnen zijn inderdaad, maar ik lease mijn fiets, en wil niet al te veel permanente aanpassingen doen. In het linker handvat zit al een gat voor de spiegel, maar rechts zal ik er dan iets van een gat in moeten knutselen.
Je stuur is hol. Het is een kwestie van de einddop van je handgreep verwijderen en je kunt er zo een Wing Light in steken. Is eenvoudig weer terug te veranderen.
Rubz schreef: 04 nov 2022, 20:46 Verder vind ik de spiegel aan de zijkant erg prettig. Met een spiegel onder het stuur heb ik het idee dat ik minder goed achter me kan kijken (spiegel steekt minder uit dus ik zit zelf in de weg), maar ik heb er geen ervaring mee.
Daarom zou ik 'm ook bóven je stuur zetten. Dat kan gewoon.
Rubz schreef: 04 nov 2022, 20:46 Op Amazon (bah) kom ik dit tegen en dit ziet er eigenlijk wel heel interessant uit. Duidelijk pijltjes, redelijk uit elkaar gepositioneerd, en geen overige poespas waardoor het geheel nóg verder tegen de wetgeving ingaat. Maar of die prijs van €64 euro fair is...geeeen idee.
Ik heb ze vaker gezien, en volgens mij heeft een enkeling op dit forum ze ook. Maar oei wat lelijk :oops: Wel functioneel. Ze zijn onder verschillende merknamen te krijgen, met verschillende prijzen ook, dus rustig even rondshoppen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Goeiendag wat lelijk, inderdaad. Maar aan de andere kant: sinds 1 week wil ik echt NOOIT meer een speed pedelec zonder richtingaanwijzers. Ik had vooraf niet kunnen voorspellen hoe ongelofelijk fijn die dingen zijn.

Ze communiceren namelijk niet alleen welke richting je opgaat, maar ook dat je iets anders dan een fiets bent :ay

Op dit soort punten is dat een wereld van verschil:

Screenshot 2022-11-04 at 21.30.07.png
Screenshot 2022-11-04 at 21.30.07.png (1.48 MiB) 478 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22986
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 04 nov 2022, 21:30 Ik had vooraf niet kunnen voorspellen hoe ongelofelijk fijn die dingen zijn.
*Idem inderdaad.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Volgens mij heeft mijn rechter greep geen eindstop. De originele grepen zijn gesneuveld door mijn val, en nu heb ik hele fijne (faux) leren Koga handgrepen. Ik zal ze eens goed onderzoeken.

Dit lijkt overigens de meest actuele en meest betrouwbare listing op Ali (koop liever direct bij de bron dan van Amazon). Volgens mij is er best goed over het ontwerp nagedacht. Snelle (de)montage m.b.v. o-ringen (eventueel kleinere o-ringen gebruiken als het niet strak genoeg zit); 1 kabel om alle 4 de lampjes op te laden; beugeltjes zijn in 2 oriëntaties te gebruiken; audio signaal bij knipperen. Heel mooi zijn ze inderdaad niet, maar gelukkig is het de komende maanden toch donker. 🙈 Ik vind ze overigens wel een stuk mooier dan die andere dingen die onder het zadel gemonteerd kunnen worden.

Mochten mensen ervaring hebben dan ben ik heel benieuwd!
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

FreddyH schreef: 04 nov 2022, 21:30 Goeiendag wat lelijk, inderdaad. Maar aan de andere kant: sinds 1 week wil ik echt NOOIT meer een speed pedelec zonder richtingaanwijzers. Ik had vooraf niet kunnen voorspellen hoe ongelofelijk fijn die dingen zijn.

Ze communiceren namelijk niet alleen welke richting je opgaat, maar ook dat je iets anders dan een fiets bent :ay

Op dit soort punten is dat een wereld van verschil:


Screenshot 2022-11-04 at 21.30.07.png
Oei, dan heb je wel ballen van staal als je hem daar tussen gooit. Dan pak ik wel met 25 km/u de buitenbocht op dat fietspad. Het is echt onvoorstelbaar wat voor situaties ze soms bedenken. Als mijn route niet 90% landweggetjes/30-zones was, was ik denk ik nooit voor een SP gegaan met de huidige regelgeving.
Koga Pace B20
Plaats reactie