Zwitserse speed pedelec test

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Zwitserse omroep SRF heeft een aantal speed pedelecs getest. Is een leuk en interessant testverslag, met zo her en der ook wel andere uitslagen dan je bij tests in NL/BE ziet. Dit komt deels omdat de speed pedelecs door SRF op een ander terrein worden getest, namelijk in de bergen.

Het Schwyzerdütsch is misschien niet voor iedereen even goed te verstaan, maar het Duitstalige artikel is prima te lezen als je Duits begrijpt:

https://www.srf.ch/sendungen/kassenstur ... ergfahrten
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Interessant inderdaad, ook de tests met heuvels. Duidelijk een voordeel voor de middenmotor... Dat de Riese & Muller beter uit de test kwam dan de ST3 verbaast me daarom wel. Waarschijnlijk omdat hij completer wordt afgeleverd (geveerde voorvork) en vanwege de middenmotor betere performance in de heuvels. Best logisch ook, het momentum van de middenmotor kan gewoon meeschakelen op de versnellingen, als je met een hub motor op een heuvel van 15% wegrijdt maakt hij bijna geen omwentelingen, dus zal je te weinig omw. maken om een beetje fatsoenlijk koppel te krijgen

Totaal andere conclusie dan vele medelanders zouden trekken denk ik, in ons kleine vlakke kikkerlandje... ;p Daar wil je gewoon continu volle bak rijden, volgens mij was dat niet echt waar de middenmotor 'shines' - of heb ik dat verkeerd? :)

De (geteste) Klever ook onderaan, bijzonder. Wel een leuke test! :)
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

bartje369 schreef: 05 apr 2022, 22:03 als je met een hub motor op een heuvel van 15% wegrijdt maakt hij bijna geen omwentelingen, dus zal je te weinig omw. maken om een beetje fatsoenlijk koppel te krijgen
Bij lage toerentallen heb je juist veel koppel (max koppel bij 0 rpm, daarna wordt het alleen maar minder). Je hebt alleen bijna geen vermogen en de efficientie is erg laag waardoor je veel warmteontwikkeling krijgt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Klopt, je motor wordt heet en je krijgt een melding op je display. Vervolgens treedt de beveiliging van de motor in en stopt de ondersteuning. Tijdens de vakantie gemerkt met een paar klimmetjes
Grtz Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Dit helpt om de warmte af te voeren:
https://ebikes.ca/product-info/grin-pro ... orade.html
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

bartje369 schreef: 05 apr 2022, 22:03 De (geteste) Klever ook onderaan, bijzonder. Wel een leuke test! :)
Klever is hard aangepakt op het feit dat de ondersteuning niet direct terug oppakt na het stil houden van de benen (lijkt me bergop nog irritanter dan in ons vlakke landschap) en men vindt het uitnemen en terugplaatsen van de accu erg onhandig. Dat laatste is ook wel een beetje zo, maar de mevrouw die demonstreert hoe ingewikkeld het is, staat er zelf ook nogal onhandig bij. Het kan veel eenvoudiger.

Deze is ook mooi:
«Zum Beispiel die Länge der Schutzbleche vorne. Diese sind oft zu kurz, sodass man nur schon bei einer nassen Fahrbahn völlig nasse Füsse bekommt.»
Een ZWITSERSE TEST Stromer. Lezen jullie mee?! Wij roepen dit al jaren!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Stromeur schreef: 06 apr 2022, 20:14
bartje369 schreef: 05 apr 2022, 22:03 De (geteste) Klever ook onderaan, bijzonder. Wel een leuke test! :)
Klever is hard aangepakt op het feit dat de ondersteuning niet direct terug oppakt na het stil houden van de benen (lijkt me bergop nog irritanter dan in ons vlakke landschap) en men vindt het uitnemen en terugplaatsen van de accu erg onhandig. Dat laatste is ook wel een beetje zo, maar de mevrouw die demonstreert hoe ingewikkeld het is, staat er zelf ook nogal onhandig bij. Het kan veel eenvoudiger.

Deze is ook mooi:
«Zum Beispiel die Länge der Schutzbleche vorne. Diese sind oft zu kurz, sodass man nur schon bei einer nassen Fahrbahn völlig nasse Füsse bekommt.»
Een ZWITSERSE TEST Stromer. Lezen jullie mee?! Wij roepen dit al jaren!
Rechts staan en links de accu proberen los te halen. inderdaad, gek.. Bij een Stromer ga ik inderdaad ook niet proberen vanuit de rechterkant links de accu eruit te pakken.

Maar de spatborden. Inderdaad, mijn collega die nu sinds 2 maanden een ST2 belt heeft, heeft nu pas voor het eerst 'kunnen wadlopen' :bj (al de weken mooi voorjaarsweer hebben zich nu verruild voor regen) :lol: Ik ben blij met mijn spatbordverlenger. Maar inderdaad, als het af fabriek al doordacht zou zijn, dan zou dit niet nodig zijn. (wel een mooie business case voor Jeroen :) )
Mijn Sparta heeft hier geen last van, bij mijn Stromer zonder de 190mm verlenger moest ik bij het minste of geringste toch al wel een regenbroek/overschoenen aan. Nu met de verlengstukken doe ik dat alleen als het echt hard regent :mrgreen:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Plaats reactie