Twijfel over 2dehands aankoop ST1x

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mistlicht schreef: 14 apr 2022, 21:13 De achterwiellagers heb ik eerlijk gezegd geen enkel idee van
De makkelijkste manier om hier achter te komen is door te controleren of je het achterwiel heen en weer kunt bewegen. Als dat t.h.v. de band meer dan een millimeter of 2 a 3 is, dan wordt het riskant want een achterwiellager heb je niet zomaar vervangen. Tot een week of twee geleden moest je dan een compleet nieuwe motor kopen. Sinds kort is er één dealer in Nederland die de wiellagers kan vervangen (Riesewijk Exclusives in Deventer), maar dan kost het je alsnog 500 a 600 euro.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mistlicht
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 okt 2018, 14:50

Bedankt voor de tip @Stromeur!
Dat wist ik niet en is dan idd een duur grapje.
Vanaf welke km-stand moet hier rekening mee gehouden worden?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Op basis van meldingen op het forum zou ik zeggen: rond de 25k km kan het serieus worden (het gebeurt trouwens niet altijd).


De speling ontstaat vaak al eerder, maar is in het begin minimaal en het kan ook niet echt veel kwaad. Bij 15k km toch wel iets om rekening mee te houden.

Stromer eigenaren die hier binnen de twee jaar Stromer garantie mee te maken krijgen, kunnen er meestal rustig tot een maand voor einde garantie mee doorrijden en de motor dan pas onder garantie laten vervangen. Het voordeel is namelijk dat je op elk Stromer onderdeel dat onder Stromer garantie wordt vervangen opnieuw de volle twee jaar garantie krijgt, ongeacht de resterende garantieperiode op je complete bike.

Het is van belang dat je nagaat waar die verlengde garantie precies is afgesloten. Dit kan namelijk via Stromer zelf (duur) of via een externe partij zoals Cargarantie.

Op papier is een wiellager een slijtage-onderdeel dat uitgesloten is van garantie, zélfs al dit dat lager in een motor van 1.500 euro zit. Ik zou als ik jou was navragen hoe er binnen die verlengde garantie wordt omgegaan met slijtage aan het achterwiellager. (Bij Stromer zelf zit je volgens mij wel goed, maar bij een externe partij: geen idee.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Mistlicht schreef: 14 apr 2022, 12:05 als pluspunt loopt er nog 1j verlengde garantie.
Is die garantie nadien nog verlengbaar ? ... indien ja : vergeet ze niet te verlengen en trap die SP zeker buiten voor die verlenging verloopt.
Stromeur schreef: 15 apr 2022, 22:23 bij een externe partij: geen idee
Ook bij Safebike / Cargarantie valt de motor onder de garantie.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Mistlicht
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 okt 2018, 14:50

Bedankt voor de eerlijke info en tips.
Ik ben niet voor dit exemplaar gegaan en wacht rustig af tot er eentje met minder km én garantie mijn pad kruist.
Of mss toch voor een ander merk als het toch een 2dehands gaat worden.
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Ik zou je niet te veel pinnen op de kilometerstand, maar meer over het totale verhaal. Ik heb zelf een ST2 uit 2015, ik heb in ca. 1.5 jaar (ook een tijd niet gebruikt ivm val) iets van 15000km erbij geklokt, ik had vanaf begin af aan al een lichte speling op het achterwiel, dit is niet veranderd.

Mijn fiets had altijd netjes binnen gestaan en was al 5 jaar oud toen ik hem kocht, nog niet eens 1000km op de teller. Ik zet hem zelf altijd droog neer, spoel hem niet af (ivm slechte afdichting voor vocht). Ik denk niet dat de lagers snel slijten door normaal gebruik, eerder door langdurig in de regen staan, afspoelen/wassen met hogedrukreiniger omdat de lagers nagenoeg geen afdichting tot vocht hebben. Een lager dat van binnen mooi droog blijft en goed in het vet zit zal nagenoeg niet slijten. Alleen zodra er vocht binnen komt, is het zo afgelopen. Dan krijg je roest en slijten je kogels/huis helemaal uit. IJzeroxide is enorm hard, harder dan staal zelf. Met door zout/stromende regen rijden krijg je geen vocht op je motor-as, dus als je door de regen rijdt en je zet hem droog neer, is mijn ervaring dat dat geen probleem zou moeten zijn :P

Ik zou het wel durven, een Stromer met deze km-stand, zeker gezien mijn huidige ervaring. De accu lijkt me ook nog prima!

Desalniettemin is de ST1X wel een probleemkind (geweest) wellicht beter om een ST1 2019-... (later) te kopen. Ook niet mega duur en die rijden volgens mij aanzienlijk prettiger, de nieuwe Stromers met 27.5 inch wielen geven aanzienlijk meer stabiliteit. Ook hoor ik maar heel weinig problemen van dat type ST1 ;)
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

bartje369 schreef: 19 apr 2022, 15:59 Ik zou het wel durven, een Stromer met deze km-stand, zeker gezien mijn huidige ervaring.
Hoe weet jij of de huidige eigenaar van de ST1 X zo netjes met z'n Stromer is omgegaan, qua vocht?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

bartje369 schreef: 19 apr 2022, 15:59 Een lager dat van binnen mooi droog blijft en goed in het vet zit zal nagenoeg niet slijten.
Er zijn verschillende oorzaken waarom een lager kan falen, slecht afdichting is er daar maar 1 van.
Plaats reactie