Triathlon stuur

Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Maar dit zegt dus niets over wat een eindgebruiker wel of niet mag.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23004
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jawel, want alle wijzigingen of toevoegingen waarmee de typegoedkeuring vervalt zijn niet toegestaan. Dat geldt ook voor wat de eigenaar met z'n SP doet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

En daar zit nu juist het grijze gebied, dat er nergens staat welke toevoegingen de typegoedkeuring laat vervallen.
Is dat een bidonhouder, een fietsslot, de fietstas, de garmin houder, een sticker, de berijder enz.
Dan zou er (bijna geen) 1 SP rondrijden die nog voldoet aan de typegoedkeuring.
(de eerder aangehaalde fietsbel is ook niet representatief in verband dat dit het gebruik van de verplichte claxon kan ondermijnen)
Vigor
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 mei 2022, 22:42
Merk SP: Klever Alpha
Km-stand: 8500

Edgecrusher schreef: 29 mei 2022, 11:15 En daar zit nu juist het grijze gebied, dat er nergens staat welke toevoegingen de typegoedkeuring laat vervallen.
Is dat een bidonhouder, een fietsslot, de fietstas, de garmin houder, een sticker, de berijder enz.
Dan zou er (bijna geen) 1 SP rondrijden die nog voldoet aan de typegoedkeuring.
(de eerder aangehaalde fietsbel is ook niet representatief in verband dat dit het gebruik van de verplichte claxon kan ondermijnen)
Exact dat. Ik heb nog geen enkele (Belgische) wettekst gezien die het gebruik ervan op de baan letterlijk verbiedt Ook niks van terug te vinden in de kleine lettertjes van de gezinspolis waaronder de aansprakelijkheid met de SP in België verzekerd is. Wel zegt de verkeerswet dat je ten alle tijde de controle over je voertuig moet bewaren. Zonder handen rijden mag dus niet. En als ik een ongeval zou veroorzaken waarbij aangetoond kan worden dat ik te laat in de remmen ging omdat ik uit mijn ligstuur kwam, en waar het gezien de omstandigheden dus evident onveilig was in het ligstuur te fietsen , dan heb ik naar ik veronderstel wel degelijk een probleem. Defensief rijden blijft dus zaak.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23004
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Edgecrusher schreef: 29 mei 2022, 11:15 Is dat een bidonhouder, een fietsslot, de fietstas, de garmin houder, een sticker, de berijder enz.
Je snapt het verschil niet tussen een sticker en twee vooruit stekende poken op het stuur?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23004
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vigor schreef: 29 mei 2022, 12:21 Ik heb nog geen enkele (Belgische) wettekst gezien die het gebruik ervan op de baan letterlijk verbiedt
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /568-art26


Wegcode BE.png
Wegcode BE.png (768.1 KiB) 506 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23004
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En voor wie denkt dat alleen de Belgen zo gek zijn om iets bij wet te verbieden, terwijl we met ons boerenverstand ook zelf wel kunnen bedenken dat het gevaarlijk kan zijn voor mede weggebruikers:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2022-01-01


Regeling voertuigen NL.png
Regeling voertuigen NL.png (83.72 KiB) 504 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23004
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En zoals aangegeven: de typegoedkeuring, fabrieksgarantie en (WA-/ongevallen-)verzekering zullen dit ook niet toestaan of op zijn minst fors moeilijk over gaan doen. Maar ik heb geen zin om ook al die teksten uit te pluizen om iets te bewijzen wat toch al vast staat.

Wie denkt het beter te weten kan ik enkel toewensen dat het nooit mis gaat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Vigor
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 mei 2022, 22:42
Merk SP: Klever Alpha
Km-stand: 8500

Een triatlon stuur is niet scherp, noch snijdend. Er is ook geen enkele geschreven interpretatie, omzendbrief of precedent dat triatlon sturen wel onder die benaming resorteert. Jouw persoonlijke interpretatie van de wet en van gevaarlijk is, is valabel, maar niet meer dan dat: jouw persoonlijke interpretatie. Dat gaan poneren als iets "wat vast staat" vind ik dan een brug te ver. Maar goed, waarvan nota.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23004
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Natuurlijk kun je deze wet ook proberen te interpreteren in je voordeel en en passent alle andere wetgeving/voorwaarden die mogelijk op deze modificatie van toepassing zijn negeren.

Maar als je écht wil weten of je goed bezig bent dan ga je je eigen research doen en b.v. eens mailen met de betreffende instanties: fabrikant, wetgever, keuringsinstantie, verzekeraar. Jij wil zo'n opzetstuur erop. Ik niet. Ik bewaak alleen de kwaliteit van de informatie op dit forum en ik wil niet dat anderen op het verkeerde been worden gezet. Jouw belang is groter, en daarmee waarschijnlijk ook het belang om je er niet al teveel in te verdiepen. Maar:

"Ik kan er niks over vinden dus het zal wel mogen" zal bij een ongeval in elk geval niet worden geaccepteerd als valide excuus door handhavers, verzekeraars of de fabrikant.

We lezen graag de uitkomst van je research. Ik ben er n.l. ook wel benieuwd naar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie