Snelheid: Riem efficiënter dan ketting ?

Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Lenny schreef: 05 jun 2022, 10:08

Daarnaast schreef Stromer ST het volgende:
Stromer ST schreef: 29 mei 2022, 10:38 Bij m’n aankoop heb ik gekozen voor de pinion met riemaandrijving. Dit vooral om onderhoudsvriendelijke redenen…
Hierbij dacht ik, dat ik met dit systeem toch wat moest inboeten in snelheidsefficiëntie tegenover de ketting…
In bijgevoegd artikel beweert men het tegendeel?

https://qwic.nl/e-bike-met-riemaandrijv ... eQQAvD_BwE
Maar dan mijn vraag: was dat slechts een idee of ervaar je het in de praktijk ook zo?
Praktijkervaring heb ik nog niet met de Stromer Pinion, gezien ik nog wachtende ben op de (uitgestelde?) levering.
Eerder een vraagstelling uit technische interesse ...
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Dan heb je inmiddels wel begrepen dat de riem vs. ketting wel het minste van je "problemen" is ;) .

Je pinion versnellingsbak heeft t.o.v. een derailleur bijv. meer invloed. Volgens dit artikel mag je, als je een output van 200 W peddelt, daarmee rekenen op 19 W verliezen in de aandrijflijn (en ik op 33 W met een NuVinci :bh:) . T.o.v. van de efficiëntere derailleur of Rohloff naaf kost je dat zo'n 5 min op 100 km. Banden en aerodynamica maken nog meer verschil. Banden met meer rolweerstand kunnen al gauw 12 tot 17 min. verlies opleveren op 100 km. Maar dat is bij ongemotoriseerde fietsen, en tenzij je echt het maximale zou willen halen uit een acculading niet zo van belang.

Mijn aandrijflijn zit al snel tegen zijn max. en daardoor kan een rit van 23 km best wel 5 min. of meer variatie vertonen, afhankelijk van de omstandigheden. Maar daar hoef je je volgens mij bij een ST3 weinig zorgen om te maken.
Plaats reactie