Aangezien ik na zo'n 1200 km al een paar losse spaken in het achterwiel hoorde ben ik ze even nagelopen. Vrij plots waren er een een stuk of vier spaken zo los gaan zitten dat het hoorbaar werd tijdens het rijden.
Omdat ik met mijn gewone fiets slechte ervaringen heb met los zittende spaken i.c.m. alu velgen (met RVS velgen nooit een centje pijn gehad) heb ik al jaren een spaakspanningmeter. Daarmee de boel maar weer gauw op de juiste spanning gebracht. Ik ga de spaken bij elke keer dat ik kettingonderhoud doe voorlopig ook maar even nameten.
Ondertussen vroeg ik me af wat jullie doen aan spaakonderhoud en hoe vaak. Of laat je het doen door de FM?
Spaakonderhoud
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Bij mijn fiets is mijn achterwiel 3x herspaakt, 1x vanwege te dunne spaken bij productie en 2x vanwege dat de motor open moest. Verder is er na het 1e jaar nooit naar de spaken gekeken. Mijn voorwiel is na het eerste jaar nooit meer gecontroleerd. Mijn fiets is bijna 8 jaar oud.
Ofwel: ik ben er compleet niet mee bezig
Ofwel: ik ben er compleet niet mee bezig
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Expert
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 0
Lijkt me geen leuke en tijdrovende bezigheid!
Gelukkig ook nooit problemen mee gehad …
Gelukkig ook nooit problemen mee gehad …
ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
CP Chimayo+/photochromic
CP Chimayo+/photochromic
De juiste spaakspanning is een belangrijke, na de montage van een gloednieuw achterwiel in mijn ST2 begonnen de spaken al na zo'n 10 kilometer te knarsen.
Bij het ophalen van de fiets vroeg ik nog of de spaakspanning wel OK was (voelde toen al slapjes aan) en er werd me bevestigd dat alles in orde was ... niet dus ! ...
Ik heb toen contact opgenomen met een specialist wielenbouwer, met hem een afspraak gemaakt (kon op een zondag !), heb mijn beide wielen gedemonteerd en heb ze door hem laten checken.
Hij zette de wielen in een richtstoel : hij werkt volgens de specificaties van de verschillende componenten (spaken, spaaknippels, velg, naaf / motor, ...) en hij houdt rekening met het gewicht van de berijder ... ik heb zelf ook een spaakspanningsmeter, maar over die specificaties en de man zijn ervaring beschik ik niet.
Na de werkzaamheden werden alle spaaknippels voorzien van borgmiddel, ik mocht diezelfde dag de wielen nog monteren maar met fietsen moest ik - omwille van de uitharding van het borgmiddel - zo'n 24u wachten.
Je voelt gewoon dat het achterwiel (voorwiel was OK) nu echt strak staat, de spaken maken geen lawaai meer, de fiets voelt niet meer "zwalpend" aan en rijdt messcherp, het lijkt wel een compleet andere fiets ... om je een idee te geven : aan het achterwiel alleen al heeft ie een klein uur gewerkt, de spaken van het nieuwe achterwiel bleken zo strak te staan als spaghetti die een kwartier gekookt heeft.
Mochten er in de toekomst opnieuw problemen opduiken - wat ik niet verwacht - dan gaan de wielen er weer uit en gaan ze terug naar de wielenbouwer.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)