Help: Wat moet ik kiezen? Klever X Alpha 45 of de Stromer ST2?

Gebruikersavatar
TR1969
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2022, 08:35
Locatie: Kop van Noord Holland

ChrisK schreef: 06 jun 2022, 00:49 Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over het aanschaffen van een speedpedelec en dit forum heeft me daar heel erg bij geholpen. Ik heb een woon-werk afstand van 40 km en de tocht duur me op mijn huidige (aangepaste) elektrische fiets eigenlijk te lang om vaak te fietsen. Vandaar dat ik dus een fiets wil waar ik ook echt 45 km/uur mee kan rijden. Ik heb 2 fietsen op het oog, De Stromer ST2 met belt en de Klever X Alpha. Op beide heb ik dit weekend een testrit gemaakt. Helaas is de keuze qua dealers hier in het Noorden voor Klever zeer beperkt. Alleen fietswinkel.nl in Groningen heeft hem op voorraad en kan hem binnen een paar weken leveren. In drachten verwachten ze hem voorlopig niet meer te krijgen en kon dat wel pas later dit jaar worden. Uiteraard heb ik alle opmerkingen over de "dozenschuiver" op dit forum ook gelezen, maar ik moet zeggen dat degene die ik trof in ieder geval geen onzin over de fiets stond te vertellen (ik had me via dit forum goed voorbereid). De Klever vond ik erg fijn fietsen en gelukkig stond er een straffe wind zodat ik ook goed kon testen wat de max snelheid was bij wind mee, opzij en tegen. Bij wind mee of opzij vlieg je zo naar 45+ op de gps en ook met de wind op kop had ik weinig moeite om tussen de 40 en 45 km te fietsen. Ik moet zeggen dat ik de fiets in het echt mooier vond dan vanaf de plaatjes en foto's op internet. Al met al dus een goed gevoel bij en ik zie me hier wel op naar mijn werk fietsen :ay

Daarna op naar de Stromer dealer om de ST2 met belt te testen. Dit viel mij eigenlijk erg tegen. Qua weggedrag e.d een fijne fiets en weinig op aan te merken, maar ik kreeg het ding niet echt op tempo en daar gaat het mij nu juist om. Met wind op kop was 40 blijven fietsen echt geen doen en ik moest me in het zweet werken om tussen de 40 en 45 te blijven fietsen bij halve wind. Ik denk dat dus dat kan vallen onder het topic teleurstellende proefrit (inmiddels ook gelezen). Ik heb de dealer na afloop mijn bevindingen gedeeld. Ondersteuning stond wel op max (ook in menu op 100%) maar wat mij opviel was dat het ondersteuningsbalkje niet verder dan maximaal 2/3 uit slaat, hoe hard je ook trapt. Dat lijkt me dus ook niet normaal. Dealer bevestigde mij ook dat dat idd niet normaal was, maar hij heeft niet gelijk zelf even gekeken of het idd echt niet klopte en of er echt iets mis was met de fiets. Hij zou er later wel eens naar kijken. Ik kon dan een andere keer wel terugkomen voor een meerdaagse test, wat hij sowieso aanbeveelde.

Conclusie is dat ik eigenlijk heel enthousiast ben over de Klever en dat mijn 1e ervaring met de Stromer ST2 en ook de betreffende dealer mij toch wat hebben teleurgesteld. Overigens hoor ik wel veel positieve verhalen van collega's over de dealer en dat problemen goed worden opgelost, maar mijn ervaring viel in ieder geval tegen. Misschien domme pech. Een testfiets die al niet goed is geeft mij niet echt vertrouwen en als hij wel goed was, dan is het helaas niet helemaal wat ik zoek.

Ik heb besloten om dus voor de Klever X Alpha te gaan. :cool2: De pinion i.c.m. voorvorkvering, richtingaanwijzers, veel power en een dikke accu trekken mij over de streep. Ook het feit dat er niet heel veel problemen mee lijken te zijn is voor mij een plus. En eigenlijk vond ik hem ook nog wel mooi om te zien ook, maar dat is een kwestie van smaak.

Ik hoop dat de ervaringen met de fietsenwinkel.nl GRN mij niet gaan teleurstellen, maar gelukkig heb ik zelf ook een werktuigbouwkundige opleiding en vind ik het ook leuk om zelf het onderhoud te doen. En anders kan ik altijd nog naar Drachten uitwijken :lol:
Idd jammer dat de fiets die je hebt meegekregen niet goed staat afgesteld, staat hier op de homepage ook nog een artikel over.
Gisteren ook op een St2 gereden probleemloos op snelheid te krijgen en houden.

Wat betrouwbaarheid tussen de Klevers en Stromers moet je wel even meenemen dat er vele malen meer Stromer in NL en België rijden dan Klevers (factor 10), logisch dat je daar dus meer over hoort.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Voor een Stromer zou ik vanuit Eelde niet naar Qicq gaan maar naar Egberts. Uitstekende dealer op bijna steenworp afstand.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
ChrisK
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2022, 23:18
Locatie: Eelde
Merk SP: Klever X-speed Alpa
Km-stand: 10000

FreddyH schreef: 06 jun 2022, 10:21 Voor een Stromer zou ik vanuit Eelde niet naar Qicq gaan maar naar Egberts. Uitstekende dealer op bijna steenworp afstand.
Daar was ik idd langs geweest op advies van collega's. :ay
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Bij fietsenwinkel.nl GRN hebben ze veel bijgeleerd toen ik daar was om m’n Klever te kopen (en ook na levering leren ze nog iedere keer dat ik daar kom). 😂😂😂
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

Voor wat betreft betrouwbaarheid ben ik dik tevreden over de Alpha.Ben nu ruim een jr en 8000 km verder en op de onvermijdelijke lekke band na geen enkel probleem gehad.En die knipperlichten vind ik ook echt handig , je zoekt er geen fiets op uit maar het is wel fijn als het erbij zit.Succes met je keuze
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
ChrisK
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2022, 23:18
Locatie: Eelde
Merk SP: Klever X-speed Alpa
Km-stand: 10000

Hij is besteld :bp: :bp: Het grote wachten is begonnen.. Als alles goed gaat is hij er met een week of 3.
Tot die tijd maar lekker vermaken op het forum :lol: . Wellicht kan ik de fietsenwinkel.nl GRN ook nog het een en ander bijbrengen straks :cool2: . Ze lieten me in elk geval met enig trots de koffer zien met alle service spullen voor de fiets. Ze zijn dus inmiddels in elk geval getraind.
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

ChrisK schreef: 11 jun 2022, 23:37 Hij is besteld :bp: :bp: Het grote wachten is begonnen.. Als alles goed gaat is hij er met een week of 3.
Tot die tijd maar lekker vermaken op het forum :lol: . Wellicht kan ik de fietsenwinkel.nl GRN ook nog het een en ander bijbrengen straks :cool2: . Ze lieten me in elk geval met enig trots de koffer zien met alle service spullen voor de fiets. Ze zijn dus inmiddels in elk geval getraind.
Hahaha! Gefeliciteerd!!!
Ze hadden mij vrijdag nog gebeld om mij te vragen over mijn ervaringen qua bereik. Een mogelijke klant had eerst elders een ST2 belt geprobeerd maar haalde daarmee niet het gewenste bereik. Vandaar dat ze benieuwd waren naar mijn ervaringen zodat ze die konden delen met de klant. Was jij die klant?

Ook vertelde ze enigszins trots dat ze in tussentijd alweer 3 Alphas verkocht hadden sinds ik de mijne daar gekocht had. Ze leren in ieder geval snel daar (niet geheel vrijwillig door deze “kritische” consument).
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
ChrisK
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2022, 23:18
Locatie: Eelde
Merk SP: Klever X-speed Alpa
Km-stand: 10000

Niwla schreef: 12 jun 2022, 06:19
ChrisK schreef: 11 jun 2022, 23:37 Hij is besteld :bp: :bp: Het grote wachten is begonnen.. Als alles goed gaat is hij er met een week of 3.
Tot die tijd maar lekker vermaken op het forum :lol: . Wellicht kan ik de fietsenwinkel.nl GRN ook nog het een en ander bijbrengen straks :cool2: . Ze lieten me in elk geval met enig trots de koffer zien met alle service spullen voor de fiets. Ze zijn dus inmiddels in elk geval getraind.
Hahaha! Gefeliciteerd!!!
Ze hadden mij vrijdag nog gebeld om mij te vragen over mijn ervaringen qua bereik. Een mogelijke klant had eerst elders een ST2 belt geprobeerd maar haalde daarmee niet het gewenste bereik. Vandaar dat ze benieuwd waren naar mijn ervaringen zodat ze die konden delen met de klant. Was jij die klant?

Ook vertelde ze enigszins trots dat ze in tussentijd alweer 3 Alphas verkocht hadden sinds ik de mijne daar gekocht had. Ze leren in ieder geval snel daar (niet geheel vrijwillig door deze “kritische” consument).
Nee, dat was ik niet. Heb het niet over bereik gehad. Moet 40km enkele reis. Dat zou normaal geen probleem moeten zijn, zolang ik geen storm tegen heb :lol:
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

ChrisK schreef: 13 jun 2022, 22:12
Niwla schreef: 12 jun 2022, 06:19
ChrisK schreef: 11 jun 2022, 23:37 Hij is besteld :bp: :bp: Het grote wachten is begonnen.. Als alles goed gaat is hij er met een week of 3.
Tot die tijd maar lekker vermaken op het forum :lol: . Wellicht kan ik de fietsenwinkel.nl GRN ook nog het een en ander bijbrengen straks :cool2: . Ze lieten me in elk geval met enig trots de koffer zien met alle service spullen voor de fiets. Ze zijn dus inmiddels in elk geval getraind.
Hahaha! Gefeliciteerd!!!
Ze hadden mij vrijdag nog gebeld om mij te vragen over mijn ervaringen qua bereik. Een mogelijke klant had eerst elders een ST2 belt geprobeerd maar haalde daarmee niet het gewenste bereik. Vandaar dat ze benieuwd waren naar mijn ervaringen zodat ze die konden delen met de klant. Was jij die klant?

Ook vertelde ze enigszins trots dat ze in tussentijd alweer 3 Alphas verkocht hadden sinds ik de mijne daar gekocht had. Ze leren in ieder geval snel daar (niet geheel vrijwillig door deze “kritische” consument).
Nee, dat was ik niet. Heb het niet over bereik gehad. Moet 40km enkele reis. Dat zou normaal geen probleem moeten zijn, zolang ik geen storm tegen heb :lol:
Precies. Dat is geen enkel probleem. Ook met storm tegen niet. Je doet er dan alleen iets langer over 😇
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Plaats reactie