Lenny schreef: ↑18 jun 2022, 10:11
Beeldbuisje schreef: ↑17 jun 2022, 17:48
Of het wisselen van de tandwielen heeft echt geen zin, of (zonder beledigend over te komen) jouw conditie is niet 100%?
M.i. moet het wisselen van de tandwielen wel degelijk zin hebben. Wat je daarmee doet is het bereik van trapfrequentie t.o.v. de gereden snelheid opschuiven.
Daarmee worden alle verzetten verschoven, en dus ga je ook merken dat het wegrijden in de laagste versnelling wat meer inspanning vereist dan voorheen. Maar daar ontkom je niet aan als je op het hoogste verzet de frequentie omlaag wil krijgen.
P.S. Als die specifieke getallen van het diff je bekend voorkomen, dan delen wel wellicht nog een hobby.
Ik ben komende week nog thuis van werk. Nadien, als het weer meezit, ga ik eerst even kijken wat woon-werkverplaatsing gaat geven.
Als je mijn forumnaam ziet kan je misschien al raden wat m'n hobby is: ik restaureer al eens oude tv's, maar dan echt hele oude (50-60 en 70); de nieuwe doe ik op het werk al
. Eigenlijk is alles van elektronica wat mijn hobby. Ik kijk er daarom enorm naar uit om een Nyon op die fiets te installeren. Gaat natuurlijk enkel gebeuren als hij gaat behouden blijven.
Kennis van me heeft alle materiaal om mechanisch aan dergelijk fietsje te werken. Ik heb voor hem al eens enkele elektronische problemen opgelost. Het wisselen van die tandwielen zal iets voor hem worden denk ik. Het moet met hem nog eens besproken worden.
Zoals eerder in dit topic al ergens vermeld: ik kocht de fiets bewust tweedehands om even te kijken of e-biken (speedpedelecen) wel iets voor mij zou zijn. Mocht het uiteindelijk mijn ding zijn, kan ik hem evengoed doorverkopen en me eentje aanschaffen die wel de ondersteuning biedt die ik verwacht. Zal beslist worden ifv hoe makkelijk de tandwielen zich laten wisselen.
Nog even jullie mening, louter ter info...: gisteren zag ik op de site van een fietsenverkoper een mooie uitleg over verschillende schakelsystemen icm de Bosch middenmotor. Geen idee of er hier mag gelinkt worden naar een site van een dealer; anders verwijder maar...
https://www.efietsexpert.be/roadster-vario-hs
Er wordt daar gesproken dat de 45km/u rijders beter voor de Rohloff naaf zouden kiezen. Wat zou dat doen? Het blijft natuurlijk icm de Bosch middenmotor.