Ellio Elite review

Knikmops
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 nov 2021, 20:12
Locatie: Antwerpen - Turnhout - Hoogstraten

SavingPrivateRyan schreef: 12 apr 2022, 15:32 ...wat is eigenlijk het nut van winterbanden op een tweewieler? Bij sneeuw of ijzel gaan winterbanden je toch niet rechthouden? Bij een auto snap ik volledig het nut van winterbanden, maar bij een fiets veel minder…
Waarom zouden winterbanden op een tweewieler je niet rechthouden? Het nut van winterbanden is er voor zorgen dat je grip blijft behouden op koude ondergrond (zachtheid van de banden) en wanneer er sneeuw ligt (groeven in de banden). Dat heeft toch alletwee even veel nut als op een auto?
SavingPrivateRyan
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2022, 18:48
Merk SP: Ellio
Km-stand: 4000

Zoals ik zei, ik heb er geen ervaring mee op een tweewieler. Maar gezien het erg kleine contact-oppervlak die een fietsband heeft met het wegdek in vergelijking met een autoband, kan ik me niet voorstellen dat een winterband bij een fiets veel voordeel oplevert wanneer je door sneeuw rijdt of op een ijsplek terecht komt. Dat bij gewoon koud weer de rem-afstand iets kleiner kan worden, dat kan ik nog wel geloven. Maar door sneeuw rijden met een tweewieler is volgens mij sowieso vragen om een valpartij 🙂
En eerlijk gezegd, zelf als winterbanden wat voordeel zouden opleveren, zou ik toch niet rijden als het sneeuwt. Rijden met een speed-pedelec is zo al gevaarlijk genoeg…
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Juist vanwege dat kleine contact oppervlak zijn winterbanden een wereld van verschil! Je hebt immers niet méér rubber om je te redden...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

In verse sneeuw kan je nog goed rijden, uiteraard snelheid aanpassen. Als de sneeuw veranderd in ijs (plat gereden) wordt het gevaarlijk. Lagere bandenspanning (groter contactvlak) en/of winterbanden, icm een aangepaste rijstijl, helpen wel degelijk.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

SavingPrivateRyan schreef: 12 apr 2022, 15:32 wat is eigenlijk het nut van winterbanden op een tweewieler? Bij sneeuw of ijzel gaan winterbanden je toch niet rechthouden? Bij een auto snap ik volledig het nut van winterbanden, maar bij een fiets veel minder…
Bij ijzel hou je je auto ook niet. zelfs al staat-ie op winterbanden.

Verder zijn winterbanden in NL/BE met name interessant in de natte herfst. Bij blerf op de weg heb je minder risico op uitglijden wanneer je SP op winterbanden staat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
SavingPrivateRyan
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 apr 2022, 18:48
Merk SP: Ellio
Km-stand: 4000

Stromeur schreef: 12 apr 2022, 18:06
SavingPrivateRyan schreef: 12 apr 2022, 15:32 wat is eigenlijk het nut van winterbanden op een tweewieler? Bij sneeuw of ijzel gaan winterbanden je toch niet rechthouden? Bij een auto snap ik volledig het nut van winterbanden, maar bij een fiets veel minder…
Bij ijzel hou je je auto ook niet. zelfs al staat-ie op winterbanden.
Klopt, maar mijn auto valt tenminste niet omver in dat geval 😉
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

SavingPrivateRyan schreef: 12 apr 2022, 22:21 Klopt, maar mijn auto valt tenminste niet omver in dat geval 😉
Ligt eraan waar je tegenaan schuift ;)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Ich mag meine Spikesreifen. Damit ist Eis auch kein Problem. Ja ich weiß, das sie in den Niederlanden nicht erlaubt sind. In Deutschland sind sie nur an Fahrrädern erlaubt und an Kraftfahrzeugen sind sie verboten.

Ich fahre trotzdem damit, viele andere auch. Mir ist kein Fall bekannt, das jemand deswegen ein Bußgeld zahlen musste.

Ähnliche Erfahrungen gibt es damit, mit dem S-Pedelec den Fahrradweg zu benutzen.

Bislang wird dieses "Fehlverhalten" von der Polizei geduldet.





Ik hou van mijn spijkerbanden. IJs is ook geen probleem voor hen. Ja, ik weet dat ze in Nederland niet zijn toegestaan. In Duitsland zijn ze alleen toegestaan op fietsen en zijn ze verboden op motorvoertuigen.

Ik rij nog steeds met hen, vele anderen ook. Ik ken niemand die er een boete voor heeft moeten betalen.

Er zijn soortgelijke ervaringen met het gebruik van de S-pedelec op het fietspad.

Tot nu toe is dit "wangedrag" door de politie getolereerd.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Hier in Nederland zijn ze daarin minder tolerant, wij hebben ZOAB asfalt (Zeer Open Asfalt Beton) wat je met spijkerbanden helemaal kapot rijdt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Ruoma
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 jun 2022, 00:44

Stinus schreef: 12 apr 2022, 11:27 Ik zou graag de ST3 Pinion ook nog eens testen vooraleer ik een definitieve beslissing neem, hopelijk komt het daar in een van de volgende weken nog van.
Hoi Stinus,

Zo grappig, ik ben ook van westerlo afkomstig en heb ook de x alpha, st3 pinion en Ellio op mijn shortlist. Heb je nog wat bevindingen tussen de drie?

Bij welke dealer heb je je woon werk traject mogen testen? Wildiers in Geel? Bij mijn weten zijn de stromers het dichtste bij bij bike inn in Herentals, waar het 70€ per dag kost om een stromer te huren.

Groeten
Plaats reactie