Keuze speedpedelec voor lange afstanden

Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Ik heb een keer de motor kabel connector afgekoppeld op de achterbrug van de ST1x en toen ging het fietsen een stuk makkelijker! Maar er zat toen ook sluiting in de controller. Wellicht helpt dit onder normale omstandig heden ook om de weerstand enigszins te verminderen?
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Jan-Willem Wisselink schreef: 01 apr 2022, 09:16 Ik heb een keer de motor kabel connector afgekoppeld op de achterbrug van de ST1x en toen ging het fietsen een stuk makkelijker! Maar er zat toen ook sluiting in de controller. Wellicht helpt dit onder normale omstandig heden ook om de weerstand enigszins te verminderen?
Kortsluiting in de controller = max motorrem, dat draait voor geen meter. De "normale" weerstand zit in de motor. Extra weerstand kan er zijn omdat de motor spanning moet leveren voor bv licht. Dat doet de X als je zonder accu fietst, het licht gaat branden afh van je snelheid en dat voel je maar het is veiliger, vooral als het donker is. Heb je dat licht niet nodig helpt het om de motorstekker los te maken.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Precies! Dus mocht je overdag een keer met een lege accu komen te staan, en je kan bij jouw speedpedelec te motor makkelijk afkoppelen; doen! Scheelt een paar boterhammen/zweetdruppels :lol:
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
noa_p
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 mar 2022, 23:53

Vandaag naar het speedpedelec testevent geweest in Zolder, heb met een Stromer ST3 pinion, een Klever X-alpha en Y-muse, een Ellio en een Aska gereden. Een testronde was belachelijk kort maar toch net voldoende om aan te voelen hoe de fiets reed, er was een recht stuk met lichte helling en felle wind op kop dus ook een goede test hoe gemakkelijk de fiets naar 45/u kon.

De Aska ziet er onwijs cool uit :) vond het echt een mooie fiets maar de zithouding is te sportief voor mij, ondersteuning was ook krachtig maar er was iets met de vering, dat ding denderde over het circuit, alsof ik over bultjes in de weg zat te rijden.
De Stromer ST3 gaf naar mijn gevoel de krachtigste ondersteuning maar ook hier weer een te sportieve zithouding, de remmen gaven ook een fel schurend geluid maar dat zal wel aan de afstelling liggen.
De Klever X-Alpa viel tegen, er scheelde volgens mij iets met de ondersteuning omdat deze de hele tijd leek weg te vallen, de ondersteuning kwam met horten en stoten, ik had moeite om 40 te halen in die helling met wind tegen dus heb dat ook even gemeld toen ik de fiets ruilde voor de Y-muse. het vertrek was ook nogal bruut omdat de fiets er ineens vandoor ging toen ik lichte druk op de trappers zette en de ondersteuning stond zelfs niet op max. Zithouding vond ik beter dan met de Stromer.
De Y-muse was een aangename verrassing, het feit dat ik gemakkelijker richting 45 kon op die fiets was toch een teken dat er iets aan de hand was met die X-Alpha, de fiets had een fijne comfortabele zithouding en ook een krachtige ondersteuning.
De Ellio sprong er wat mij betreft bovenuit, lijkt mij toch een technisch hoogstandje. De fiets had een zadelvering die heel comfortabel was, ondersteuning was ook krachtig, de mogelijkheid om te remmen door de trappers achteruit te trappen, cruise controll en het ontbreken van een manuele versnelling waarbij je enkel je trapfrequentie moet instellen is ook een aparte beleving. De remkracht was vooral indrukwekkend als je een noodstop moet maken. Dit was veruit de meest comfortabele fiets. de fiets voelde ook heel degelijk aan en gaf vooral een "veilig" gevoel aan hogere snelheden. Enig nadeel was dat bij lage snelheid de ondersteuning schokkerig was, volgens iemand van Ellio kon dat voorkomen worden door in een lagere trapfrequentie te rijden.

Als ik vandaag een keuze zou maken op basis van wat ik getest heb zou het ofwel een Ellio of Klever Y-muse/b-speed worden, enkel de b-speed heb ik niet kunnen testrijden wegens niet aanwezig dus die test wil ik nog wel bij een dealer doen. Het grote nadeel bij de Ellio is dat je geen extra batterij kan meenemen, iets wat met de klever wel kan, dus als je leegrijdt is het gedaan met ondersteuning.

Ik wil ook Riese & Muller testrijden, die waren er niet bij vandaag maar ik vraag mij enkel af of een SP met middenmotor ook geen goede keuze is voor mij, zeker bij het maken van langere afstanden, ik moet namelijk die 45/u niet altijd halen om overal zsm te geraken maar wil wel hogere gemiddelden halen dan met een 25/u fiets. Enkel in Nederland zou dat wel een probleem kunnen vormen in de bebouwde kom omdat je daar de weg op moet tussen het snelle verkeer, in Belgie heb je nog de keuze waar je dan rijdt, op het fietspad of op de weg. Blijft toch een moeilijke keuze om de juiste fiets te vinden. :)
noa_p
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 mar 2022, 23:53

Even een update, het is uiteindelijk de Klever Y-muse 45 geworden met een 1200 watt batterij, vandaag de bestelbon getekend dus duurt nog even voor ik er mee kan rijden. Ik heb verschillende SP's getest en de Y-muse past het best bij mij wat de zithouding betreft. Tijdens de testdag in Zolder had ik dat gevoel ook al, de Ellio vond ik het aangenaamst om mee te rijden maar een extra batterij meenemen is niet echt een optie. De Y-muse was de 2de beste fiets waar ik mee gereden had die dag.

Ik had vandaag een iets langere testrit kunnen doen en het enige wat mij niet aanstond was de derailleur, die stond slecht afgesteld en het schakelen was allesbehalve precies maar de prestaties maakte veel goed. Zonder moeite richting 48km/uur alhoewel dat niet het belangrijkste is voor mij maar wel leuk om even aan die snelheden die "trage ebikers" in te halen. :)

Ik ga eerst kijken hoeveel km ik haal met die 1200 watt batterij rekening houdend met mijn rijstijl vooraleer ik een extra batterij bestel, een geveerde zadelpen moet er ook nog op en 2 grote fietsstassen, de fiets hadden ze op voorraad dus ik kan er deze zomer mee op pad, ik kijk er al naar uit!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22989
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Leuk, gefeliciteerd! Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Cool, gefeliciteerd!

Pas je wel op met aan volle vaart “die trage e-bikers” inhalen? Ongeluk zit in een klein hoekje en met 45 km/h het asfalt van dichtbij bekijken is niet plezant!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
noa_p
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 mar 2022, 23:53

Dat ligt niet in mijn aard om aan hoge snelheden andere fietsers in te halen maar was maar even een korte test op hoge snelheid langs een breder fietspad, ik heb de fiets ook niet gekocht om 45/u te blijven rijden maar was wel even leuk om het uit te proberen. :)
noa_p
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 mar 2022, 23:53

Vandaag de y-muse gaan afhalen bij Wildiers in Hasselt, aanvraag voor mijn plaat hebben zij geregeld en duurde maar een paar dagen voor deze thuis werd geleverd. Voorlopig niets dan lof over Wildiers maar als ik toch een klein puntje van kritiek mag aanhalen is hoe de fiets afgeregeld was.

De testfiets waar ik 2 weken geleden mee gereden heb had een slecht afgestelde derailleur want dat kraakte langs alle kanten. Bij de fiets die ik gekocht heb was dat toch al een stuk beter alhoewel het in de kleinste versnelling niet 100% soepel draait. Tijdens de rit naar huis merkte ik dat mijn stuur los stond, er zat duidelijk speling op en bleek gewoon een schroef die niet goed aangedraaid was. Mijn spiegel stond ook te los want moest deze constant terug goed zetten om achteruit te kunnen zien, bleek ook weer enkele schroeven te zijn die niet vast genoeg zaten. Mijn display was ook niet goed vastgezet want als ik de ondersteuning aanpastte en op de knop van het display drukte verschoof de display. Het vervelendste echter was dat het voorlicht veel te hoog afgesteld stond, op weg naar huis 2 fietsers tegengekomen die geergerd naar mijn fietslicht wezen maar ik kon niets aanpassen omdat ik het nodige gereedschap niet bij had, eenmaal thuis heb ik dan alles goed vastgedraaid en afgesteld. Toch slordig werk van de technieker die mijn fiets in elkaar moest zetten.

T was een kort ritje naar huis (20km) en het is gewoon een fijne fiets om op een relaxte manier mee te rijden, ook bij lagere snelheden en hij ligt heel stabiel op de baan bij hogere snelheden. ik heb ook een verende zadelpen besteld maar die was er nog niet, ik hoop dat deze er snel is want het ontbreken van een achtervering is een probleem voor mijn slechte rug.

Morgen een ritje naar mijn dochter (30km totaal) en vrijdag naar mijn boekhouder (60km totaal), dan zal ik wel een moment vinden voor een mooie foto. 8-)
noa_p
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 mar 2022, 23:53

Even een korte opvolging van mijn y-muse, bij het afhalen van de fiets stond er het een en ander los maar ben achteraf nog eens terug moeten gaan want er zat ook speling op de stuurpen, dus die zat ook al los van in het begin, dat werd dan nog eens vastgezet.

Heb daarna nog een probleem gehad met de "b" (brake) op de display die niet meer dadelijk weg ging na het remmen waardoor de fiets sterk bleef afremmen, ook dat kon opgelost worden door iets aan het remhendel anders af te stellen.

Het laatste probleem wat ik had was dat mijn voorlicht begon te flikkeren zodra ik de hdmi sleutel instak en dan weigerde de fiets op te starten, dat flikkeren herhaalde zich een paar keren en dan startte de fiets weer normaal, rond die periode (ik had 1500km gereden) hoorde ik ook een tikkend geluid dat van mijn trapas leek te komen, vooral bij het optrekken of als ik tegen een helling opreed was het duidelijk hoorbaar.

Fiets dus weer binnen want de software zou dan uitgelezen worden en opgestuurd naar Klever om te zien wat het probleem was en toen kreeg ik te horen dat het tikkend geluid niet van de trapas maar van de motor kwam, de motor moest vervangen worden...

Dat is ondertussen 3 weken geleden en het achterwiel en motor is nog niet aangekomen, gelukkig heeft de FM een super klantenservice en heb ik een Ellio als vervangfiets meegekregen :) Alhoewel de Ellio een klein technisch wonder is wil ik mijn "oude" y-muse toch terug want vind het een betere fiets om mee te rijden.

Wordt vervolgd...
Plaats reactie