Koppelsensor Stromer ST1-X

petervanes
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 okt 2020, 14:36
Locatie: Diepenheim
Merk SP: Stromer St1-x
Km-stand: 3.400

Hoi,

Ik weet dat er al veel over geschreven is, maar ik heb toch nog een paar vragen.

1) Is de koppelsensor van een Stromer St1-X uit 2019 ook gevoelig voor het juiste aandraaimoment van het achterwiel?
2) Als je via het servicemenu naar sensor gaat, zie ik de sensorwaarden continue binnen een bepaalde bandbreedte fluctueren. Is dit normaal?
3) Voor de gevoeligheid, is het beter om deze vol open te zetten, of kun je deze beter iets minder gevoelig zetten? Zo ja, wat is dan de beste instelling?

Alvast bedankt voor de reacties.
St1-x 2019. Ergon gp1, kinekt bodyfloat, redshift shockstop.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

1. Ja
2. Ja
3. Wat jij fijn vindt :-) Ik heb de gevoeligheid altijd voluit staan. Maar(!), dan moet het aandraaimoment correct zijn, je sensor een goede voltage range uitsturen (maw; niet kapot zijn of los contact etc) en de kalibratienmoet goed zijn uitgevoerd. Je wil niet dat je stromer gaat 'scooteren' (uit zichzelf rijden). Ik weet even niet precies welke voltage range voor de OMNI(-C) en controller goed is. Maar wat ik zover voorbij heb zien komen op dit forum is 0.5-1.5V.

Bij onze Stromers: nieuwe en oude ST1x lees ik ~1.5volt af bij onbelaste pedalen. Gaat flink omhoog; over 2 volt als je vol op de pedalen gaat staan.

Zie ook mijn youtube filmpje van de oude st1x met z/w omni:

Zal nog even een nieuwe maken van de omni-c met de trace-off / offset kalibratie erbij :-)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
petervanes
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 okt 2020, 14:36
Locatie: Diepenheim
Merk SP: Stromer St1-x
Km-stand: 3.400

Dank voor je reactie.
Dat scooteren heb ik inderdaad laatst meegemaakt.
Had ik gekalibreerd door naast de fiets te staan i.pv. erop.

Ik heb een tijd last gehad van wisselende ondersteuning. Via het Servicemenu kon ik zien dat ik soms hele lage waarden had. De fietsenmaker heeft de sensor toen losgehaald en opnieuw vastgezet. Daarna ging het ook wel een tijd beter. De laatste tijd echter is het weer meer wisselend, waarbij ik ook vaker moet kalibreren. Dit geeft het scherm dan ook aan als ik de fiets opstart.

Toen ik die lage waarden had en dan ook last van mindere ondersteuning kon ik de waarde herstellen door op de claxon te drukken. De waarde vloog dan weer omhoog. Ik heb een filmpje toegevoegd van mijn sensor waarden. Vind deze wel meer fluctueren dan die van jou.
Bijlagen
VID_20220701_190024.mp4
(31.1 MiB) 38 keer gedownload
St1-x 2019. Ergon gp1, kinekt bodyfloat, redshift shockstop.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Dat fluctueren zit in de millivolts; compleet normaal. Zeker voor de omni-c; dat zie ik ook op onze nieuw st1x. Volgens mij is de scherm refresh rate van de omni-c ook iets hoger dan de z/w omni; de snelheid is namelijk ook altijd behoorlijk 'zenuwachtig'.

Wij hebben hetzelfde probleem met onze nieuwe ST1x. Ik moet soms bijna 3x kalibreren voordat hij normaal reageert. Bij opstarten; zoals de omni aangeeft. Vervolgens is de offset in het service menu compleet af van de tmm sensor (onbelast); dus doe ik daar een offset reset... en soms is daarna nog steeds een normale kalibratie via normale menu nodig voor fatsoenlijke ondersteuning. Trace aan of uit maakt hierbij geen verschil hierin lijkt het. De trace merk je wel tijdens het fietsen als het niet goed is; eerst te weinig ondersteuning .. dan ineens lichtjes scooteren.. dan normaal. Dus hij lijkt realtime te kalibreren.

Dat met die toeter... klinkt ook ergens bekend; ik had ooit dat als ik de toeter gebruikte het hele systeem op hol sloeg en ik opnieuw moest opstarten. Wellicht een piekspanning / bijna kortsluiting gevalletje? Wel interesant dat jij een direct effect ziet op je voltage van de tmm sensor. Goed om even voor te leggen bij de FM (mocht je daarna toe gaan). Wellicht probleem met de controller.

Maar voor nu; check het aandraaimoment. Als dat ok is; zal ik de tmm sensor verdenken. Wat is de 'lage' waarde die je had/hebt? Dat toeter verhaal maakt ook de controller verdacht.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
petervanes
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 okt 2020, 14:36
Locatie: Diepenheim
Merk SP: Stromer St1-x
Km-stand: 3.400

Dank voor je uitgebreide reactie. Die hele lage waarde heb ik gelukkig niet meer nadat de sensor opnieuw is vastgezet.

Destijds was de waarde soms 0,29. Door de toeter te gebruiken kon ik hem toen corrigeren.

Nu wil de waarde wel eens zakken naar 1,22 of iets in die buurt, terwijl de offset rond de 1,5 is. Gelukkig niet lager. Maar hij geeft in het display bij het opstarten dan aan dat de afwijking te groot is en er opnieuw gekalibreerd moet worden.

Dit komt de laatste tijd helaas weer meer voor.

Maar ga eerst maar eens met het aandraaimoment aan de slag.
St1-x 2019. Ergon gp1, kinekt bodyfloat, redshift shockstop.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Die orde grote voltage verschillen zie ik ook na opstarten. Als het goed is staat er 20Nm op je achter-as geprint. Als de TMM sensor nog de originele is, dan is dat het correcte aandraai-moment.

Wellicht kan het ook te maken hebben met de temperatuur. Staat hij netjes binnen? Relatief koud schuur? En dan lekker het zonnetje in...

Wij zijn momenteel in Zuid Europa; in de nacht rond de 15/20 graden. In de middag rond de 38. Als wij hem opstarten in de schaduw in de ochtend, geeft hij hij een kalibratie waarschuwing. Als je dat dan niet doet en in het service menu kijkt naar de waarden, is de offset hoger (waarschijnlijk van vorige keer fietsen en realtime trace kalibratie in de volle zon) dan het actuele voltage van de TMM sensor.

Het lijkt dat de nieuwe generatie tmm sensoren anders reageren dan de oude en dat de firmware hier momenteel (toch nog) niet goed mee omgaat. De tmm sensor is niet stuk, want de output en dus ondersteuning is prima na (soms tot wel) 3x kalibreren. Dat het voltage van de sensor elke keer zoveel verschilt van dag op dag is gewoon niet goed/fijn. Maar goed; we kunnen tenminste fietsen.. ook al behoeft het 3x kalibreren.

Met de oude st1x moet ik eigenlijk alleen maar een winter / zomer kalibratie doen na de winterstop.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
petervanes
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 okt 2020, 14:36
Locatie: Diepenheim
Merk SP: Stromer St1-x
Km-stand: 3.400

Dat van die warmteverschillen zou inderdaad een verklaring kunnen zijn. Wij hebben inderdaad een redelijke koele garage. Zal het eens testen als ik in de middag terug kom van het werk waar dan de waarden op staan en s'ochtends voor vertrek weer.

Veel plezier daar in zuid Europa!
St1-x 2019. Ergon gp1, kinekt bodyfloat, redshift shockstop.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Merci! Gelukkig is het hier inmiddels een tikkie afgekoeld en kan ik weer met een gerust hart op het midden van de dag fietsen :-)

Al gekeken naar het voltage (offset) verschil?
Laatst gewijzigd door Jan-Willem Wisselink op 07 jul 2022, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
petervanes
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 okt 2020, 14:36
Locatie: Diepenheim
Merk SP: Stromer St1-x
Km-stand: 3.400

Hopelijk geen regen dan als de temperatuur daalt.

Ben inmiddels 1 keer weer sindsdien naar het werk geweest en zag wel dat de waarde s'middag 1,54 was en de volgende ochtend de actuele stand rond de 1,3. Dus denk zeker dat het warmteverschil invloed heeft. Als ik een paar dagen niet hoef te fietsen controleer ik regelmatig de waarden in de garage en dan blijven ze wel constant rond de 1,4 hoog.

Was gisteren bij een fietsenwinkel in de buurt voor een nieuw zadel (ook servicecenter voor stromer) en wilde eigenlijk mijn achteras laten controleren voor de 20 nm. Aangezien hij mijn zadel monteerde zonder momentsleutel en ook niet keek hoe ik er precies op zat, heb ik het maar niet nagevraagd.

Ik heb zelf wel een momentsleutel, maar deze loopt helaas maar tot 14 NM. Ga denk ik zelf wel zo'n "zwaardere" sleutel aanschaffen.

Denk jij dat het probleem van de warmtewisselingen opgelost wordt met het juiste aandraaimoment of dat dit toch meer aan de huidige firmware ligt.
St1-x 2019. Ergon gp1, kinekt bodyfloat, redshift shockstop.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

De 20Nm op de as-bout/moer as zorgt voor een voorspanning in de tientallen kilonewtons. Dit zorgt op zijn beurt voor een stabiel voltage waarde van de sensor. Zolang de voorspanning niet terugloopt en temperatuur gelijk blijft (en het aansturings voltage niet zwabbert etc etc).

Kortom: het aandraai moment zorgt voor de basis offset. Niet voor gezwabber van het voltage.

Ik weet niet precies de materiaal combinaties van de brug / as / sensor, maar indien niet allemaal gelijke materialen, dan kunnen verschillende uitzettingscoefficienten zorgen voor een hogere of lagere voorspanning naar gelang de temperatuur. Het gaat erom of dat substantiële verschillen zijn tov van de basisvoorspanning.

Het lijkt me dat de temperatuurs verschillen op de sensor zelf niet al te grote invloed zou moeten hebben, maar wellicht is dit nieuwe type er wel gevoelig(er) voor.

Ik zie ook afwijkinging rond de 0.2-0.4V. Ik zou verwachten dat de nieuwe 'trace' functie hier korte metten mee zou moeten maken. Maar blijkbaar werkt dat niet nog niet goed.

Daar het voltage van de tmm sensor op jou fiets in het goede bereik zit, staat je achterwiel denk ik wel op het juiste moment aangedraaid. Maar als je je FM er niet mee vertrouwd, is de investering in een goede momentsleutel voor die range een goed idee!
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Plaats reactie