Service menu

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 05 jun 2020, 21:55
Stromeur schreef: 05 jun 2020, 21:38 Als je basis van de softwarematige aansturing zelf wilt "tweaken", dan heb je met je Stromer helaas een stevige miskoop gedaan, want Stromer gaat dit nooit toestaan. Ik denk zelfs dat geen enkele erkende SP-fabrikant dit wil hebben.
Ik denk dat dit eerder op het niveau van typegoedkeuring en verzekering aan gaat komen.
De EU Typegoedkeuring verplicht fabrikanten inderdaad tot maatregelen om manipulatie van de aandrijflijn te voorkomen. Zie Artikel 20 van "VERORDENING (EU) Nr. 168/2013 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD":

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 68&from=NL
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Stromeur schreef: 05 jun 2020, 21:38
Jan-Willem Wisselink schreef: 05 jun 2020, 17:44
Stromeur schreef: 05 jun 2020, 17:24 Vraagje: lees jij alle forumtopics maar voor de helft?
Ja, want alle topics bijhouden dat lukt alleen een admin welke er zijn dagtaak van heeft gemaakt ;)
Ik had het niet over het hele forum doorlezen, ik had het over wat er beklijft van hetgeen je wel gelezen hebt.

Jan-Willem Wisselink schreef: 05 jun 2020, 18:47 Ik heb helaas daar niet de tijd voor.
Laat me de volgende keer even weten waar de rekening naartoe mag.

Jan-Willem Wisselink schreef: 05 jun 2020, 18:59 En daarom ben ik van mening dat ik wel degelijk iets te zoeken heb in het service menu.
Terug naar de inhoud maar weer:

I.v.m. de veiligheid van andere weggebruikers ben ik van mening dat het een goeie zaak is dat eindgebruikers niet kunnen prutsen in de "BIOS" van een 45km/u voertuig. (Wat mensen 9 uit 10 keer toch alleen maar willen om een SP op te kunnen voeren en dat is ook één van de redenen waarom e.e.a. dicht is gezet.)

Als je basis van de softwarematige aansturing zelf wilt "tweaken", dan heb je met je Stromer helaas een stevige miskoop gedaan, want Stromer gaat dit nooit toestaan. Ik denk zelfs dat geen enkele erkende SP-fabrikant dit wil hebben.

De enige oplossing om wel zelf 100% controle te krijgen over de aansturing van een SP, is door er zelf eentje van de grond af aan op te bouwen, inclusief de programmering, en deze door de RDW-keuring te halen. Maar waarschijnlijk gaat je dat teveel van je tijd kosten.
Sorry dat ik de verkeerde snaar heb geraakt blijkbaar. Dat echt niet mijn bedoeling. Ik wil echt een goede inhoudelijke discussie voeren. Dus als ik dat aangeef en je alsnog je zo reageert, dan snap ik dat niet zo goed.

Een topic kan zo maar een jaar duren, met de opbouw van alle kennis van dien. Ik lees het topic vaak van begin tot waar het tot aan daar (in tijd op moment van lezen) is gelopen. En als het mij niet direct betreft abonneer ik mij daar niet op. Met als gevolg dat ik hem maar half lees idd. Ik neem aan dat je mij dat niet kwalijk neemt?

Ik heb het nergens op dit hele forum gehad over het opvoeren van mijn Stromer. Ik ben erg blij met de snelheid die mijn ST1x haalt en het bijbehorende bereik. Ik heb het over andere functionaliteit welke ik graag anders zou willen (zien).
FreddyH schreef: 05 jun 2020, 21:22
Jan-Willem Wisselink schreef: 05 jun 2020, 18:59 En daarom ben ik van mening dat ik wel degelijk iets te zoeken heb in het service menu.
Maar daar ben ik het dan weer minder mee eens. Klooien met een computer, met als ergste wat je kan gebeuren dat de computer instabiel wordt (en je daarmee weer iets geleerd hebt) vind ik iets heel anders dan klooien met een vervoersmiddel, waarmee het zomaar gevaarlijk kan worden als hij in het verkeer ineens raar doet. Als dan de poep vol in de ventilator terecht komt dan is dat naar mijn mening toch net anders dan een instabiele PC.

Ik ben ook van mening dat ik volledige controle wil over alle apparaten die ik in huis heb. Maar voor auto's, SP's, etc? Ik ben er wel blij mee dat dat daar niet mogelijk is.
Wie heeft het over klooien? Ik niet. Ik wil graag de diagnostische testen kunnen uitvoeren welke in het service menu zitten. Als je in het service menu komt heb je volgende mogelijkheden: instellingen, fout lijst, sensor TMM. Bij instellingen kan je niets instellen, alleen maar de diagnostische testen uitvoeren. De fout lijst is ook handig om eens door te kunnen nemen. En het voltage van de TMM is ook fijn om uit te kunnen lezen, daar veel problemen met de ondersteuning hier vandaan komen. Kortom; er zit helemaal geen mogelijkheden in het service menu om iets te wijzigen. Alleen maar informatie voorziening. Daarom nogmaals: Ik zie absoluut niet in waarom wij daar niet bij zouden mogen als eind gebruiker.

De firmware van onze Stromers is BIOS en OS in 1 als je het vergelijkt met PC architectuur. De functionaliteit welke ik anders zou willen zien (informatie welke nu over meerdere schermen verdeelt zit , samenvoegen op 1. En predictie van de afstand welke je nog kan afleggen) zit vooral in het 'OS' gedeelte. Dus daar zie ik niet veel beren op de weg qua veiligheid. Zie ook de inventarisatie van wensen van pvg hier: viewtopic.php?f=8&t=2106&p=45461&hilit= ... sen#p45461

Het ergste wat er met een Stromer kan gebeuren is dat deze op hol slaat (scooteren op volle kracht) of in de brand vliegt. Ik ben benieuwd of de mechanische remmen van mijn ST1x, mij tot stilstand kunnen brengen bij volledige ondersteuning van de motor. Ik heb zo'n gevoel van wel. Maar om het zeker te weten zou het getest moeten worden. Dit zou kunnen door de recuperatie rem sensoren los te koppelen en proberen tot stilstand te komen terwijl je fietst met volle ondersteuning aan. Interessant mbt bovenstaande zijn de technische aanbevelingen van TNO over de Stint: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... -stint.pdf
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Discussie over motorvermogen versus remvermogen afgesplitst naar een eigen topic:

viewtopic.php?f=8&t=3633
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
woutah
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 117
Lid geworden op: 27 mei 2019, 10:23
Locatie: Groningen
Merk SP: Stromer ST3-2019
Km-stand: 9325

Iemand nog een idee over de pincode?

Zowel met mijn rechter- als linkerremhendel ingedrukt krijg ik de optie “service” in het menu. Echter kom ik niet verder gezien ik een pin nodig heb. De tip om hem uit en aan te zetten en nogmaals te proberen hielp helaas niet.
Huidig: Stromer St3 2019, 10.000, 983wh, Bodyfloat
Voorheen:
Stromer ST2 2014 White
Stromer ST2 2016 Black
Stromer ST1 2012 Black
Batavus Milano Bosch performance
Cannondale 2012 Bosch Active line 1st gen
Trek 500 Bionx motor
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

FreddyH schreef: 05 jun 2020, 21:55
Stromeur schreef: 05 jun 2020, 21:38 Als je basis van de softwarematige aansturing zelf wilt "tweaken", dan heb je met je Stromer helaas een stevige miskoop gedaan, want Stromer gaat dit nooit toestaan. Ik denk zelfs dat geen enkele erkende SP-fabrikant dit wil hebben.
Ik denk dat dit eerder op het niveau van typegoedkeuring en verzekering aan gaat komen. Stromer (en andere fabrikanten) hoeven alleen garantie claims te weigeren na zo'n actie.
Ik denk dat hier zaken door elkaar gehaald worden.
Tussen enerzijds uitlezen, storingen resetten, opties aan/uit zetten (allemaal legaal) en anderzijds de software aan te passen zodat er bijvoorbeeld meer vermogen wordt vrijgegeven of de begrenzer later ingrijpt zit een heel verschil. (niet meer legaal)
Deze delen zijn ook vaak van elkaar gescheiden of vergen een andere benadering.
(een uitzondering is misschien een zogenaamde US-stand, die vrij makkelijk aan/ uit te zetten is, die mag je niet gebruiken op de openbare weg in NL/BE. De ene fabrikant maakt deze niet toegankelijk een andere wel, zoals Super73 en die leggen de verantwoordelijkheid bij de eindgebruiker en ook dat mag nog steeds)

Het eerste deel zit eigenlijk in het servicemenu, het 2e kan alleen met het kraken van de software en/of hardware.

Ook in de Automotive is dit redelijk gelijk, zo kan ik met VCDS en mijn Rosstech Hex V2 Intelligent Dual-K plus CAN <-> USB Interface prima in de Ecu/ Can bus controllers om storingen uit te lezen, long coding te doen, adaptations te maken om opties aan/uit te zetten of waardes aan te passen of te resetten. Allemaal nog in het legale gebied. (wel met een klein risico dat e.e.a. niet meer werkt, zoals het zou moeten werken, maar daarvoor maak je eerst een log van alle standaard instellingen)

Voorbeeld:
Afbeelding

Ik denk dat JW graag wat meer inzicht in dit deel zou willen.
woutah
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 117
Lid geworden op: 27 mei 2019, 10:23
Locatie: Groningen
Merk SP: Stromer ST3-2019
Km-stand: 9325

“Vroeger” kon je op twee manieren de status van de accu controleren. In de app (met vage termen als zeer goed >80%?!) en met de remhendel en het servicemenu.

Nu is het voor mijn fiets, door de nieuwe firmware én de nieuwe app niet meer mogelijk mijn accustatus te checken. Ik ben het wel eens met JW dat Stromer wat dat betreft de boel meer dichttimmert dan nodig is. Als ik had geweten dat nieuwere FW én de nieuwe app mij deze mogelijkheden wegneemt had ik ze niet geaccepteerd (voor zover dat mogelijk is). Stromer biedt op dat gebied minder mogelijkheden dan aanvankelijk bij aanschaf van de betreffende fiets het geval was en dat is kwalijk.

Tenzij….
Iemand die code weet. Ik wil niet met de dealer hoeven bellen als ik de status van mijn accu wil weten, terwijl ik dat eigenlijk gewoon zelf zou (moeten) kunnen doen.
Huidig: Stromer St3 2019, 10.000, 983wh, Bodyfloat
Voorheen:
Stromer ST2 2014 White
Stromer ST2 2016 Black
Stromer ST1 2012 Black
Batavus Milano Bosch performance
Cannondale 2012 Bosch Active line 1st gen
Trek 500 Bionx motor
petermu
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 mei 2018, 21:46
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 19.878

Het service menu in de omni c is nog steeds te benaderen zonder pincode.

Ik heb net een retrofit gehad voor mijn St1x en kwam aanvankelijk ook niet meer in het service menu.
Net zoals bij veel anderen werd er om een pin code gevraagd.

Na wat zoeken kwam ik op het Duitse forum de volgende aanwijzing tegen:
- Rechter remhendel intrekken.
- "Menu" icoon op de omni indrukken en vasthouden.
- Rechter remhendel na 3 seconden loslaten.
- "Menu" icoon loslaten.

et voila: Het service menu is nu benaderbaar zonder pincode.

De juiste volgorde is erg belangrijk!


grt,

Peter
Ore123
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 jan 2021, 18:30
Locatie: Achterhoek
Merk SP: St 2 le
Km-stand: 0

petermu schreef: 24 aug 2021, 21:32 Het service menu in de omni c is nog steeds te benaderen zonder pincode.

Ik heb net een retrofit gehad voor mijn St1x en kwam aanvankelijk ook niet meer in het service menu.
Net zoals bij veel anderen werd er om een pin code gevraagd.

Na wat zoeken kwam ik op het Duitse forum de volgende aanwijzing tegen:
- Rechter remhendel intrekken.
- "Menu" icoon op de omni indrukken en vasthouden.
- Rechter remhendel na 3 seconden loslaten.
- "Menu" icoon loslaten.

et voila: Het service menu is nu benaderbaar zonder pincode.

De juiste volgorde is erg belangrijk!


grt,

Peter
Tòp! Dit werkt bij die van mij!
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Bij mij ook nog steeds. Maar wel 1x. Als je terug bent in het normale menu, en je wilt weer naar het service menu (wat dus zichtbaar is geworden), moet je bij de 2e keer een pincode invoeren. Opnieuw opstarten is dan de enige mogelijkheid om er weer in te komen.

Als je de procedure met de linkerhendel doet, krijg je gelijk de pincode vraag.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Edgecrusher schreef: 22 aug 2021, 13:49 Ik denk dat JW graag wat meer inzicht in dit deel zou willen.
Late reactie daar ik je post blijkbaar had gemist; dat is inderdaad wat ik beoogde. :-)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Plaats reactie