Hallo iedereen,
Recent mijn Stromer ST1 op onderhoud gedaan.
Teruggekregen en ik merk dat ik veel meer moeite moet doen om de 45 km/u te halen.
Vooral het vertrekken is net of ik op een gewone fiets zit.
Naar de dealer gebeld - terug binnen gebracht en deze heeft de sensor aangepast.
Het probleem is er echter nog altijd. Ik haal de 45 wel iets makkelijker - maar als ik stop met trappen voel ik de fiets 'terugtrekken' en afremmen.
Ik dacht eerst dat mijn remondersteuning geactiveerd was - maar deze staat helemaal uit.
Verschillende malen koppelsensor terug gedaan. Niks helpt.
Voorheen als ik naast mijn fiets stond en deze even naar voor rolde dan bolde hij vanzelf al een stuk verder zonder te trappen.
Ik heb de dealer dit gezegd en blijkbaar is dit opgelegd door Stromer en zit het mee in de update?
Dit vind ik echt bizar. Collega's van me met exact dezelfde fiets ervaren dit probleem niet.
Kan ik dit zelf aanpassen? Heb geen vertrouwen meer in de dealer wegens eerdere incidenten.
Iemand hier ervaringen mee?
Groeten,
J.
Ondersteuning weg na onderhoud/ update
-
- Veteraan
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 02 mei 2021, 15:58
- Locatie: Noord Brabant
- Merk SP: Stromer ST3 pinion 2022 red
- Km-stand: 14000
Het lijkt erop dat vóór de fiets naar de fietsenmaker werd gebracht de kalibratie verlopen was (in positieve zin voor de bereider). M.a.w. de fiets detecteerde alsof er constant op de pedalen gestaan wordt, ook al stond je naast je fiets. Dit verklaard ook dat deze automatisch gaat rijden bij een klein zetje (scooteren). Bij mijn fiets gebeurd dit ook als de kalibratie wat is verlopen (meestal bij warmere temperatuur). Dit is niet hoe het behoort te functioneren, en dan is een kalibratie nodig zodat de fiets "weet" wat trappen en niet trappen is. Als dit is gecorrigeerd voelt dit in het begin inderdaad alsof de fiets afremt als je stopt met trappen, maar hier wen je aan.
Ik verwacht niet dat er technisch iets mis is. Kun je van je collega een fiets lenen om het verschil te proberen?
Wellicht functioneert je fiets naar behoren en moet je dus aan je conditie moeten gaan werken.
Een andere optie is dat de achteras te strak is aangedraaid. Wellicht kan dit door iemand in je omgeving gecontroleerd worden (los halen en opnieuw vastzetten op juiste moment/Nm). De waarde die het moet zijn staat in de handleiding van je fiets (dit verschilt per model). Nadien moet wel opnieuw de sensor gekalibreerd worden.
Ik verwacht niet dat er technisch iets mis is. Kun je van je collega een fiets lenen om het verschil te proberen?
Wellicht functioneert je fiets naar behoren en moet je dus aan je conditie moeten gaan werken.
Een andere optie is dat de achteras te strak is aangedraaid. Wellicht kan dit door iemand in je omgeving gecontroleerd worden (los halen en opnieuw vastzetten op juiste moment/Nm). De waarde die het moet zijn staat in de handleiding van je fiets (dit verschilt per model). Nadien moet wel opnieuw de sensor gekalibreerd worden.
0-7800km: Stromer ST2 Belt Royal Blue (vanaf april 2021)
7800-...: Stromer ST3 Pinion Imperial Red (vanaf september 2022)
7800-...: Stromer ST3 Pinion Imperial Red (vanaf september 2022)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22818
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Wat heeft de dealer dan precies gedaan?
Wat bedoel je hiermee?
Dit hoort niet, dus het is goed (en veilig) dat dit niet meer gebeurt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Rookie
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 19 okt 2020, 10:04
- Locatie: Duffel
- Merk SP: Stromer ST 2020
Ok bedankt voor je antwoord.Radiotechniman schreef: ↑05 jul 2022, 15:28 Het lijkt erop dat vóór de fiets naar de fietsenmaker werd gebracht de kalibratie verlopen was (in positieve zin voor de bereider). M.a.w. de fiets detecteerde alsof er constant op de pedalen gestaan wordt, ook al stond je naast je fiets. Dit verklaard ook dat deze automatisch gaat rijden bij een klein zetje (scooteren). Bij mijn fiets gebeurd dit ook als de kalibratie wat is verlopen (meestal bij warmere temperatuur). Dit is niet hoe het behoort te functioneren, en dan is een kalibratie nodig zodat de fiets "weet" wat trappen en niet trappen is. Als dit is gecorrigeerd voelt dit in het begin inderdaad alsof de fiets afremt als je stopt met trappen, maar hier wen je aan.
Ik verwacht niet dat er technisch iets mis is. Kun je van je collega een fiets lenen om het verschil te proberen?
Wellicht functioneert je fiets naar behoren en moet je dus aan je conditie moeten gaan werken.
Een andere optie is dat de achteras te strak is aangedraaid. Wellicht kan dit door iemand in je omgeving gecontroleerd worden (los halen en opnieuw vastzetten op juiste moment/Nm). De waarde die het moet zijn staat in de handleiding van je fiets (dit verschilt per model). Nadien moet wel opnieuw de sensor gekalibreerd worden.
De Nm waarden zijn goed ingesteld.
Ik zal eens een test doen op de fiets van een collega. Misschien zal het 'wennen moeten worden' en aan de conditie werken
-
- Rookie
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 19 okt 2020, 10:04
- Locatie: Duffel
- Merk SP: Stromer ST 2020
Bedankt voor je antwoord.
Wat de dealer heeft gedaan met de sensor weet ik niet. Ik heb enkel gesproken met iemand anders in de winkel die instond om de fiets terug te geven en geld te ontvangen. Hij was niet op de hoogte van de werken die uitgevoerd zijn. Alvast geen sensor vervangen ofzo. Het leek alsof ze er weinig woorden aan wilden vuil maken en me zo snel mogelijk buiten wilde.
Met die koppelsensor bedoelde ik de kalibratie terug gedaan.
Toch vind ik dat ik kracht mis. Voorheen ' duwde' mijn fiets en nu 'trekt' hij. Echt jammer.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22818
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Trekken hoort niet, de ondersteuning moet wel nog steeds aanvoelen als een 'duwtje in de rug'.
Hoe hoog heb je de gevoeligheid van de trapsensor gezet?
Staat de Recuperatiemodus uit?
Hoe hoog heb je de gevoeligheid van de trapsensor gezet?
Staat de Recuperatiemodus uit?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22818
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Dat is het dan inderdaad ook niet. En als de achterwiel-as ook op het juiste moment is aangedraaid, dan ben ik wel door de standaard opties heen.
Zoals inderdaad eerder aangegeven: testen en vergelijken met de ST1 van een collega dan maar.
Zoals inderdaad eerder aangegeven: testen en vergelijken met de ST1 van een collega dan maar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
En toch vertrouw je hem opnieuw je fiets toe.
Hoe weet je dat ?
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)