Slapende handen-bar ends ?

Raggelmans
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2021, 11:59
Locatie: Groningen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 15.500

Ik heb de SQ labs inner barends nu een paar maanden in gebruik. Gewoon lekker om je stuur op verschillende manieren veilig vast te kunnen houden. ik heb ze wat meer naar binnen geplaatst zodat je nog minder wind vangt. Ook nu zijn de remhendels nog goed bereikbaar.
Bijlagen
sqlabs.jpg
sqlabs.jpg (3.18 MiB) 1287 keer bekeken
Claudioberry
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mei 2021, 09:06
Locatie: Flevoland Noord
Merk SP: Stromer ST5 ABS
Km-stand: 15000

Op mijn ST5 heb ik ook regelmatig last van tintelende handen, zeker na >30min fietsen. Ik heb laatst GP5L handvatten van Ergon laten plaatsen door Vietz (met speciale aanpassing van rechter handvat i.v.m. Di2 schakeling). Nu kan ik veel meer afwisselen qua houding en dat scheelt behoorlijk. Ook vind ik de fiets er qua looks op vooruit gegaan (persoonlijke smaak :bf: ). Helaas paste de Spurcycle niet meer op het stuur, maar ik kan niet zonder die bel dus heb ik hem op iets minder elegante wijze op het stuur weten te bevestigen met een kunststof slangklem. Niet heel mooi, maar wel functioneel.
Bijlagen
4EED3A39-49CF-4EE6-A1B5-B6D6874DB627.jpeg
4EED3A39-49CF-4EE6-A1B5-B6D6874DB627.jpeg (1.22 MiB) 886 keer bekeken
ST5 ABS L 2021 (ingeruild 2023@15400km)/ ST7 2023 / Bodyfloat / Ortlieb classic backrollers / GP5L / woon-werk 72km vv / 8000km per jaar / hele jaar door
Gebruikersavatar
GalaxySurfer
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2021, 22:13
Locatie: Vinkeveen
Merk SP: Klever X-speed 45 2019
Km-stand: 4600

Heb met interesse dit topic gelezen, alsmede enkele andere topics over sturen en zitpositie.
Ik heb helaas ook veel last van tintelende handen, vond dit nooit zo erg want als ze begonnen te tintelen kwam ik meestal net aan in Amsterdam en vanwege de vele stoplichten kon ik dan wat rust pakken voor m'n polsen. Maar begin nu toch wel serieuze polsklachten te ontwikkelen, dus los van het fietsen, een soort RSI in m'n linker hand. Omdat ik steeds meer km's fiets is het denk ik echt toe te schrijven aan het fietsen, al zullen andere zaken zeker meespelen, waar ik ook aan werk.

Ben me nu aan het oriënteren wat ik allemaal kan aanpassen. Mijn situatie: ik ben 2.02 meter lang en heb twee jaar geleden voor een X speed uit 2019 (dus de 'gewone') gekozen, die met verlengde zadelpen, stuurverhoger (komt geloof ik van de huidige Pinion) en een hoger stuur van Ergotec (geloof 70 mm) tot een goede zitpositie leek te leiden (was de hoogste fiets van alle SP's die ik heb geprobeerd). Maar leun toch behoorlijk veel op m'n handen en dus vervelende klachten.

Nu overweeg ik de volgende opties en ben benieuwd naar jullie feedback:
  • "Vleugels" handvaten verstellen: heb al een tijdje het vermoeden dat ze niet helemaal goed staan, maar zal dit echt zoveel doen? Blijkbaar wel getuige het aantal berichten dat dit voorstelt, dus ga hier mee aan de slag.
  • Zadel naar voren/achteren (vermoedelijk achteren...) zetten: las de post van Tukker in dit draadje, echt een mega goeie tip en ga het artikel van Steve Hogg Bikefitting zeker lezen.
  • Voorvering losser: helpt misschien ook een beetje maar zal niet de grote stap voorwaarts zijn denk ik.
  • Spirgrips of Innerbarends van SQlab aanschaffen: hier verwacht ik erg veel van! Benieuwd of er nog nieuwe ervaringen zijn sinds de laatste post voor mij, en of er inmiddels een duidelijke winnaar tussen de twee is.
  • Stuur met nog meer backsweep aanschaffen: dit lijkt me superfijn, maar volgens mijn FM zijn er geen gecertificeerde sturen die meer richting een normaal fietsstuur gaan en waardoor je polsen dus natuurlijker staan (maar is dus misschien niet nodig met de Spirgrips/Innerbarends).
  • Afspraak met een bikefitter maken: heb m'n FM gebeld en hij verbindt me door met een goed iemand. Wanneer iemand hier een goed adres heeft hoor ik het graag, als dat mag (PM?). Weet niet wat zoiets kost maar niet meer kunnen fietsen is natuurlijk ook helemaal niks...
Hoor het graag wanneer iemand goeie info heeft!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

GalaxySurfer schreef: 17 mei 2023, 21:57
  • "Vleugels" handvaten verstellen: heb al een tijdje het vermoeden dat ze niet helemaal goed staan, maar zal dit echt zoveel doen?
Ja. Gewoon hiermee beginnen en zien wat er gebeurt. De rest kan altijd nog.

Zorg dat je handpalmen niet te 'zwaar' naar voren op de vleugels leunen met je handen naar achteren gekanteld. Dan ontstaat een 'knik' in je pols die voor tintelingen kan zorgen. Meestal moeten de vleugels iets omhoog worden gedraaid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
AlexanderB
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 167
Lid geworden op: 05 okt 2022, 09:30
Locatie: Temse
Merk SP: Stromer ST7 XL DP SF SP
Km-stand: 14684

Je ziet veel fietsers (stadsfiets, sp, koersfiets, mtb, ...) met gestrekte armen omdat dat het minst pijn doet aan arm- en schouderspieren, en rug misschien. Het vraagt een tijd wat discipline om je armen gebogen te houden, je zal automatisch minder op je handen steunen om die spieren te sparen en na een tijd voel je ze niet meer. Bij horizontale handgrepen zoals op sp en mtb helpt het samen met ellebogen ontspannen naar buiten en schouders naar onder ook om de knik in de pols te vermijden en om schokken op te vangen. Indien je last hebt, aan je rug bvb, van deze iets meer liggende houding, kan je je stuur iets verhogen.
BE Temse-Evere 45 km enkel
09 Sep 2022 : ST3 Pinion XL Black (6558 km, 36.7 km/u)
15 Mar 2023 : ST5 L Graphite (vervang) (1518 km, 38.1 km/u)
25 Mei 2023 : ST7 XL Dark Platinum SF SP (6608 km, 39.4 km/u)
Gebruikersavatar
GalaxySurfer
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2021, 22:13
Locatie: Vinkeveen
Merk SP: Klever X-speed 45 2019
Km-stand: 4600

Thanks Stromeur en AlexanderB, ga met jullie tips aan de slag en de Spirgrips aanschaffen!
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

GalaxySurfer schreef: 19 mei 2023, 11:10 Thanks Stromeur en AlexanderB, ga met jullie tips aan de slag en de Spirgrips aanschaffen!
Ter info: ik heb de Spirgrips uiteindelijk vervangen voor de SQlab 411
De Spirgrips (materiaal composiet) die ik had gemonteerd, waren na verloop van tijd, t.h.v. de schroeven/klem om het stuur gebarsten. Gezien dit best onveilig kon worden, heb ik de fabrikant benaderd met foto's van de gebarsten Spirgrips; nimmer een reactie gekregen.

De SQlab 411 bevallen uitstekend en zijn gemaakt van steviger materiaal: Fibre-reinforced plastic (FRP)
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
GalaxySurfer
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2021, 22:13
Locatie: Vinkeveen
Merk SP: Klever X-speed 45 2019
Km-stand: 4600

J3R schreef: 19 mei 2023, 13:09 Ter info: ik heb de Spirgrips uiteindelijk vervangen voor de SQlab 411
De Spirgrips (materiaal composiet) die ik had gemonteerd, waren na verloop van tijd, t.h.v. de schroeven/klem om het stuur gebarsten. Gezien dit best onveilig kon worden, heb ik de fabrikant benaderd met foto's van de gebarsten Spirgrips; nimmer een reactie gekregen.

De SQlab 411 bevallen uitstekend en zijn gemaakt van steviger materiaal: Fibre-reinforced plastic (FRP)
Ja dat heb ik ergens zien staan. Had vanmorgen de online chat van Spirgrips geprobeerd en die deed t idd niet, en verder ook geen contactgegevens.... Belooft weinig goeds en koop dan idd liever van een Nederlandse winkel. Bovendien zijn ze een stuk goedkoper, scheelt de helft. Maar hoe ist gebruik van beide, want vind de SQlab er iets lomper uitzien, zegt natuurlijk helemaal niks.
Gebruikersavatar
GalaxySurfer
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2021, 22:13
Locatie: Vinkeveen
Merk SP: Klever X-speed 45 2019
Km-stand: 4600

Yessss, heb de SQlab 411 2.0 besteld!
Hoop deze week m'n fiets terug te krijgen en ga meteen experimenteren met de handvaten, zadelpositie en de innerbarends monteren! Zal m'n bevindingen hier posten.
simmeke2013
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 apr 2021, 18:32
Locatie: Wilsele
Merk SP: Stromer ST3

En verlaag je bandenspanning van je voorband indien deze meer dan 2,5 bar bedraagt.
Plaats reactie