Fietsbel of toeter

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Super! Als je toch zo ver afremt kan je ook rustig: "pardon" zeggen. Werkt hier uitstekend.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
StijnDeC
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 apr 2022, 13:01
Locatie: oud-Turnhout
Merk SP: Riese-muller
Km-stand: 17700

noa_p schreef: 22 jul 2022, 05:39
Je omschrijft een speedpedelecer type waar ik niet toe behoor, in tegendeel, ik rijd net veel langzamer dan de gemiddelde SP'r, 27-32km/u gewoonlijk en vertraag altijd tot de snelheid van degene die ik moet inhalen, ik heb dus geen trein die ik moet halen :D Ik ben ook absoluut niet gefrustreerd maar enkel bezorgd en wil enkel weten of er andere manieren zijn om tragere onervaren fietsers in te halen waarbij er minder risico is dat ze zich een ongeluk schrikken van mijn bel, dus niet van mijn snelheid of onaangepast rijgedrag.

Ik vind het ook een moeilijke en zou ook graag deze manier kennen dan.
Vooral de oudere mensen die alleen of met 2 fietsen zijn een probleem.
Ik probeer ze altijd te waarschuwen ruim vooraf door al snelheid te minderen en ruim vooraf te bellen.
Soms horen ze het echt niet of andere beginnen ze soms een beetje te slingeren op het fietspad omdat ze schrikken.
Altijd een beetje m’n hard vasthouden als ik wil bellen om te passeren.
2016-2022: R&M Cruiser Nuvinci HS 500wH 17700+ km :bi
2022 - .... Stromer ST1 SE 983wH Kinekt zadelpen :d3:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik stop ruim op tijd met trappen en rem nog een beetje totdat ik rustig achter ze fiets. Dan zeg ik rustig: "pardon" (en regelmatig nogmaals wat harder), dan gaan ze hier typisch vlot aan de kant. Bij het voorbij fietsen zeg ik dan vriendelijk: "dank u".

Dat is wellicht gemakkelijk praten, ik kom niet zo heel vaak fietsers tegen op de smalle brom/fietspaden. De meeste fietsers kom ik tegen op de brede brom/fietspaden, waar je met anderhalve meter afstand kunt inhalen. Ik kan me voorstellen dat je ongeduldig wordt als je elke rit weer om de 100 meter iemand op deze manier moet gaan inhalen. In dat geval zou ik eerst zoeken naar een alternatieve route...

Bij het inhalen van oudere mensen moet ik altijd denken aan het nummer: Help the Aged van Pulp :mrgreen:

🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
noa_p
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 mar 2022, 23:53

StijnDeC schreef: 22 jul 2022, 08:24 Ik vind het ook een moeilijke en zou ook graag deze manier kennen dan.
Vooral de oudere mensen die alleen of met 2 fietsen zijn een probleem.
Ik probeer ze altijd te waarschuwen ruim vooraf door al snelheid te minderen en ruim vooraf te bellen.
Soms horen ze het echt niet of andere beginnen ze soms een beetje te slingeren op het fietspad omdat ze schrikken.
Altijd een beetje m’n hard vasthouden als ik wil bellen om te passeren.
Ik ben dus niet de enige met dat gevoel :). Onze Belgische fietspaden zijn ook gewoon te smal om veilig in te kunnen halen en daar zal niet snel verandering in komen.
noa_p
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 mar 2022, 23:53

FreddyH schreef: 22 jul 2022, 08:40 Dat is wellicht gemakkelijk praten, ik kom niet zo heel vaak fietsers tegen op de smalle brom/fietspaden. De meeste fietsers kom ik tegen op de brede brom/fietspaden, waar je met anderhalve meter afstand kunt inhalen. Ik kan me voorstellen dat je ongeduldig wordt als je elke rit weer om de 100 meter iemand op deze manier moet gaan inhalen. In dat geval zou ik eerst zoeken naar een alternatieve route...
Je woont in Nederland zie ik, zulke brede fietspaden bestaan niet waar ik woon :) . Ik wordt ook helemaal niet ongeduldig als ik dikwijls moet inhalen, zoals ik al aangaf ben ik een recreatieve fietser, ik wil niet constant 45km/u halen waardoor ik inderdaad alternatieve routes zou moeten zoeken wil ik hoge snelheden blijven aanhouden. Ik kies de leukste routes uit en daar zitten ook meer recreatieve fietsers op, vooral op zonnige dagen in het weekend. Ik vind het niet erg om 100 keer te vertragen om in te halen maar zou het wel erg vinden mocht ik 1 persoon ten val brengen omdat ze schrikken van mijn bel.

Je tip om ze aan te spreken ipv de bel te gebruiken wil ik ook wel eens proberen, dat bedanken ("dank u" of in mijn geval "merci") tijdens het inhalen doe ik trouwens altijd, een "goeiendag" kan er soms ook vanaf en dat krijg je altijd terug.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik was inderdaad een beetje te vanzelfsprekend uitgegaan van een woon-werk situatie...

Voor jou is de situatie dan héél anders.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

noa_p schreef: 23 jul 2022, 10:09
FreddyH schreef: 22 jul 2022, 08:40 Dat is wellicht gemakkelijk praten, ik kom niet zo heel vaak fietsers tegen op de smalle brom/fietspaden. De meeste fietsers kom ik tegen op de brede brom/fietspaden, waar je met anderhalve meter afstand kunt inhalen. Ik kan me voorstellen dat je ongeduldig wordt als je elke rit weer om de 100 meter iemand op deze manier moet gaan inhalen. In dat geval zou ik eerst zoeken naar een alternatieve route...
Je woont in Nederland zie ik, zulke brede fietspaden bestaan niet waar ik woon :) . Ik wordt ook helemaal niet ongeduldig als ik dikwijls moet inhalen, zoals ik al aangaf ben ik een recreatieve fietser, ik wil niet constant 45km/u halen waardoor ik inderdaad alternatieve routes zou moeten zoeken wil ik hoge snelheden blijven aanhouden. Ik kies de leukste routes uit en daar zitten ook meer recreatieve fietsers op, vooral op zonnige dagen in het weekend. Ik vind het niet erg om 100 keer te vertragen om in te halen maar zou het wel erg vinden mocht ik 1 persoon ten val brengen omdat ze schrikken van mijn bel.

Je tip om ze aan te spreken ipv de bel te gebruiken wil ik ook wel eens proberen, dat bedanken ("dank u" of in mijn geval "merci") tijdens het inhalen doe ik trouwens altijd, een "goeiendag" kan er soms ook vanaf en dat krijg je altijd terug.
Ik woon ook in Nederland, maar brede fietspaden zijn niet automatisch de oplossing. Om te beginnen gaan scholieren daar drie of vier beed op fietsen. Mijn route komt in de buurt van een distributiepunt van een grote pakketjesbezorger waar, als ik er 's ochtends voorbij rijd, de nachtdienst net geëindigd is en de vermoeide werknemers gezellig met zijn drieën naast elkaar over de volle breedte van het pad slingeren. Ouderen gaan nog wel eens naast elkaar fietsen, en daar is in principe genoeg plek voor, maar je ziet dan toch geregeld dat de een rechts in het midden van de eigen weghelft fietst en de andere links van het midden in de weghelft van de tegenliggers, zo kunnen de sturen iig niet in elkaar grijpen ;) .

De breedte vergemakkelijkt eigenlijk alleen maar het inhalen van solitaire fietsers.

Echt recreatieve routes lopen in Nederland vaak over verplichte en onverplichte fietspaden waar SP's niet mogen komen. Die paden willen overigens nog wel eens een stuk smaller uitvallen dan de forenzenroutes en nodigen daardoor ook niet echt uit tot het berijden met een SP. Als je die wilt rijden kun je m.i. beter een slow-pedelec gebruiken.
Ik meen dat men in België het onverplichte fietspad niet kent, dit wordt in NL aangegeven met het bord Afbeelding en is alleen toegankelijk voor fietsen, elektrische fietsen en snorfietsen met uitgeschakelde motor.
Laatst gewijzigd door Lenny op 23 jul 2022, 13:08, 3 keer totaal gewijzigd.
noa_p
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 mar 2022, 23:53

Lenny schreef: 23 jul 2022, 11:59 Ik meen dat men in België het onverplichte fietspad Afbeelding niet kent. Hier mogen allen fietsen,25 km/u fietsen en snorfietsen met uitgeschakelde motor komen.
Dit verkeersbord ken ik idd niet, in Belgie is de wetgeving rond waar we mogen rijden met de SP iets soepeler dan in Nederland, in een zone 50 mogen we kiezen om ofwel op de weg of het fietspad te rijden, in de regio waar ik rijd kan ik bijna op elk fietspad behalve de gemengde fietspaden waar voetgangers en fietsers op mogen maar ook daar rijd ik gewoon op het fietspad omdat de weg dikwijls te gevaarlijk is, ik pas mijn snelheid dan wel aan en ik haal er niet in.
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Die striktere regelgeving in NL heeft in veel situaties een averechtse uitwerking op de verkeersveiligheid (voornamelijk van de zwakkere verkeersdeelnemer) en wordt daardoor i.h.a. niet goed nageleefd.
Daarnaast kun je als SP'er geconfronteerd worden met de overgang van een pad waar je mag/moet komen naar een pad waar je niet mag komen. Bijv. op een gemeentegrens kom ik zoiets tegen langs een kanaal. Je denkt toch niet dat SP's of brommers dan omdraaien?

Niet toegestaan voor SP's:
Afbeelding en Afbeelding
Wel toegestaan (zelfs verplicht) voor SP's:
Afbeelding

De borden die aangeven dat fietsers en voetgangers hetzelfde pad delen (gemengd danwel gescheiden) kennen we in NL ook, maar ik kom ze zeer zelden of eigenlijk gewoon nooit tegen waar ik fiets.
Plaats reactie