Met e-bike & speedpedelec op de trein naar Rotterdam, wie heeft dat al is gedaan?

Plaats reactie
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Op de één of andere manier heeft Rotterdam ons hart gestolen en zo goed als elk jaar verblijven we er in het najaar een weekendje.
Nu de dochter begin augustus op kamp is, had mijn vrouw het prachtige idee om eens met de fietsen naar Rotterdam te trekken en de wijde omtrek van deze stad eens per fiets gaan te verkennen.

Waar ik nieuwsgierig voor ben... We zouden de trein pakken van Berchem richting Rotterdam. Weet iemand of daar zomaar Speedpedelecs dan wel e-bikes op mee mogen? Of moet je daar voor reserveren?

Zijn er hier mensen die mooie routes kunnen aanbevelen in de wijde omtrek van Rotterdam? Ik ga wel met de speedpedelec, maar op vakantie zal het standje "eco" worden. Men geniet dan toch van de omgeving :hy:
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Lijkt me wel, maar vraag het even goed na bij de treinmaatschappij waarmee je wilt reizen. Thalys en ICE en andere HSL's nemen (volgens de voorwaarden van de NS) geen fietsen mee. "Gewone" IC's wel.

Zowel NMBS als NS rijden tussen Antwerpen en Rotterdam, maar waar de NMBS een BikeOnTrain reisplanner heeft lijkt de NS minder happig op reizigers met fiets. Hogere prijs, niet in de spits, niet als de trein vol is (conducteur bepaalt of fiets mee mag, anders wachten op volgende trein, daar valt dus weinig te reserveren), in juli/augustus niet in de IC's naar Brussel en Berlijn, etc. Een SP wordt door de NS gewoon gezien als een e-bike, en mag dus mee, getuige dit antwoord op een soortgelijke vraag.

Routes rondom Rotterdam zou ik niet kunnen noemen, ik ga met vakantie liever de dunbevolkte gebieden in.
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Dit onderwerp kwam vanmiddag bij toeval ook ter sprake bij een klant. NMBS zou zelfs speciale fietswagons hebben verzekerde die me :ck:
Nog nooit van gehoord.
Komende week me maar eens in verbinding stellen met NMBS. Veel meer als wat jij zegt als de treinbegeleider geen zin heeft je fiets mee te pakken blijft hij staan tot de volgende is online ook niet te vinden. We hopen natuurlijk wel met onze fiets ter plekke en weer thuis te geraken natuurlijk...

Ik wou nu niet zozeer Rotterdam city zeggen, maar ergens richting de zee. Hoek van Holland en die dingen. Mja, voor ons gezien is dat ook nog "de buurt van" Rotterdam :mrgreen:
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Voor mijn werk ben ik onlangs een aantal dagen in hartje Rotterdam geweest, en de rit langs de Nieuwe Maas* is best wel mooi. Oh, en de Erasmusbrug lijkt op afstand toch een stuk groter dan als je eroverheen rijdt.

*) Die overigens meer water van de Waal en de Lek lijkt te krijgen dan van de Maas, en dat is vooral Rijnwater (maar die rivier noemen we hier op een klein stukje na zo niet).
MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

Je zou langs het Waaltje kunnen fietsen bij Rijsoord/HI Ambacht .Best aardig om te doen.Er ligt ook een fietspad langs de A 16 tussen Rotterdam en Zwijndrecht , waarna je door Zwijndrecht heen naar Dordrecht kan fietsen .Fietspad langs A16 is saai ,functioneel maar brengt je snel bij Dordrecht .Daarnaast zou je ook nog via de Heinenoord tunnel de Hoeksche Waard in kunnen fietsen.Als je bij de Heinenoord tunnel links houdt kun je langs de rivier fietsen en bij Puttershoek een pontje pakken en via de andere kant vd rivier weer naar R'dam.Fietsknooppunt
heeft veel routes ten zuiden van R'dam.Verder is het gebied rond de Euromast,Katendrecht en de kop van Zuid wel leuk maar dat wist je waarschijnlijk wel.Veel plezier
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

En de krimpenerwaard met de Lek en een uitstapje naar Kinderdijk is ook leuk.Als je echt enthousiast bent is vanuit Kinderdijk ook de Alblasserwaard te doen.
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Bedankt voor de vele tips! Hier kunnen we al wel wat mee.
Zeker het idee van de Kinderdijk wordt meegenomen, want elke keer dat we in Rotterdam zijn wilden we daar al eens heen, maar het is ons nooit gelukt. Die doen we nu zeker.

Ook een uitstapje naar Hoek v Holland tot minstens in Den Haag staat op het lijstje. En we blijven maar 4 dagen :cry: . Het wordt weer veel te kort...
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Zo, sinds gisteren terug en ik wou toch wel eens mijn ervaring van ons avontuur delen. En eerlijk... dit doe ik wellicht nooit meer :bu:

We hadden dus effectief bijbetaald om die twee fietsen mee te krijgen op de trein Antwerpen-Rotterdam.
Maandag aangekomen in station Antwerpen-Berchem. Waar je normaal nooit bij stilstaat: hier zijn geen liften... Geen probleem, fietsen even op de roltrap tot boven op het perron. Dat gaat goed tot het vrouwtje de hare niet meer kan houden en de rest hoef ik wellicht niet meer te vertellen. :ck: :ck: :ck: .
Gelukkig buiten wat schrammen niets kapot of gebroken. Waar staat er eigenlijk een "noodstop" op die dekselse roltrap in Berchem? Gelukkig een behulpzame stationchef gevonden en beide fietsen maar naar boven gedragen.

Komt de gigantisch lange en BOMvolle trein daar aangetuft. Op heel die trein kunnen er amper 4 fietsjes mee. Serieus??? :bb
Omdat de boel zodanig vol zat, zat er in het fietscompartiment ook een hoop volk met bijbehorende bagage. Gelukkig erg sympathieke en behulpzame mensen die even plek maakten. Ons beiden tussen de 4 aanwezige fietsen gewurmd, want er kwam nog meer volk op die trein.
Elk nadeel heb ze voordeel hoor je al eens...

Waarom is er anno 2022 nog steeds geen gelijke opstap met trein en perron? Waar ik nooit bij stilsta, maar wat doet een persoon in een rolwagen bij een treinreis? :ai
Het moet gezegd: op de Rotterdamse metro heeft men dit veel beter voor mekaar.

Nu goed, aangekomen in Rotterdam is fietsen toch weer een andere beleving dan in België. Hoe bruusk en nonchalant rijdt men hier in deze stad zeg...

Aangekomen in het hotel waar we al zovele keren verbleven, weten we dat er geen autostaanplaats is. Beperkte ruimte aan de Erasmusbrug, dus begrijpbaar. Toch garandeerden ze voldoende plek om onze fietsen te stallen en op te laden.
Je wordt dan naar een fietsenhok begeleid, waar de fietsen lekker tussen de vuilniscontainers opgesteld zijn. 4 triestige stopcontacten in een stekkerdoos, waar uiteraard de nodige andere niet elektrische bikes al voor stonden.
Tsja, de batterijen er maar uithalen en in de kamer opladen. Met mijn Riese&Müller z'n twee batterijen dubbel werk, maar tot daar aan toe.

Dinsdag besloten om eens naar Kinderdijk te trappen en later door naar Gouda. Héérlijke rit, hiervoor ben je dan blij om het toch allemaal gedaan te hebben. Men rijdt toch het liefst met z'n eigen materiaal. Als surplus een keertje overzetten met de overzetboot aan Kinderdijk. Aparte ervaring voor ons Belgen.

Het is een regio totaal onbekend, dus rekenen op fietsnavigatie.
Het vrouwtje heeft een Kiox, laadde de route in via de Bosch app zodat we lekker konden volgen op de Kiox. Wat een dramasysteem is dat... Plots verbinding kwijt, als je recht naar het Noorden moet rijden stuurt ie ons naar het Zuiden enz. bah.
Probleem dat er ook geen kaart zichtbaar is op dat schermpje, dus in wildvreemd gebied kan je jezelf ook moeilijk oriënteren.

Nu had ik nog een oude iPhone 7 bij die ik op mijn fietsstuur kan plaatsen. Een komoot fietskaart erop en gaan. Ook hier snapt men soms diens richtingsgevoel niet. Afgezien van de invallende zon en bijbehorend moeilijk leesbaar display, was er toch een kaart in beeld die ons netjes weer terug richting het hotel kon sturen.
Fietsnavigatie lijkt vandaag op een punt te staan waar autonavigatie 15 jaar geleden stond...
Hopelijk gaat nieuwkomer, Apple's fietskaarten, vanaf september daar wat aan verbeteren...

Misschien toch maar op zoek naar een Nyon om op mijn R&M te plaatsen, zo rap mogelijk :mrgreen: .
Dezelfde situaties qua navi hier in de streek eigenlijk ook al ondervonden.

Ons volgend gepland uitstapje was een ritje van Hoek van Holland naar Scheveningen.
We hebben uiteindelijk besloten om die tocht maar te voet te doen en ons naar daar te laten vervoeren met het prima openbaar vervoer in Rotterdam. Gezien de weersomstandigheden en het volk moesten we daar ook geen spijt van hebben. Lekker wandelingetje over de stranden. Heerlijk.



Meer geluk bij de terugtocht met de trein. Een late trein, weinig volk en doorgespoord tot in het vernieuwde station van Mechelen. En ja hoor, net als in Rotterdam heb je daar een lift :ba .

Alsof Murphy er mee gemoeid was: in deze droge periode regent het op één plek in de Lage Landen pijpestelen gedurende een uur: in Mechelen als we richting huis moeten fietsen... Hebben we dat ook weeral gehad.
Mijn riemoverbrenging begint behoorlijk te kraken als het regent... Normaal? :?:

Fietsen zullen we nog genoeg doen, uitstapjes naar Rotterdam of een andere stad ook, maar niet meer per fiets. :bj
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Leuk dat je je vakantie ervaringen met de fiets hebt gedeeld!
Tja, alles heeft voor- en nadelen en de fiets met de trein meenemen is minder vanzelfsprekend dan men anno nu zou verwachten.

GPS heeft wat nukken die inherent zijn aan het systeem. Een van de beperkingen is het feit dat het systeem slechts de positie kan bepalen, de richting moet uit een aantal opeenvolgend bepaalde posities geëxtrapoleerd worden. Een aangezien GPS beperkt nauwkeurig is kan dat na enige tijd stilstand verkeerd uitpakken, zeker bij relatief kleine verplaatsingen. Mijn ervaringen met een outdoor Garmin met een veel betere antenne dan die in een smartphone zijn niet anders (die software doet overigens ook geen voorspelling, dus je ziet geregeld gebeuren dat de kaart plots 180 graden draait terwijl je in dezelfde richting bleef doorlopen).
Plaats reactie