Kamervragen over speed pedelec helm op snorfiets

Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Lenny schreef: 01 aug 2022, 18:16
Peerke1960 schreef: 31 jul 2022, 20:08 Nu wordt de discussie voornamelijk op basis van emotie en persoonlijke voorkeur gevoerd.
Uiteraard. Het maakt een behoorlijk verschil of je voor je gevoel een vrijheid ontnomen wordt of dat je instapt op een moment dat die vrijheid al niet meer bestond.
Ik heb totaal geen moeite met het dragen van een helm op de SP, niet meer dan het dragen van een autogordel, maar ik moet er niet aan denken dat ze me van de vrijheid beroven om zonder helm op mijn gewone fiets met 15 km/u te peddelen. Ga ik nou naar een land waar iedereen een helm op moet op welke fiets dan ook, dan doe ik dat ook weer zonder mopperen.
Dat heet gewenning.

Overigens het artikel op RTL ook gelezen. Je zou het ook zo interpreteren dat de SP helm onvoldoende bescherming biedt ook voor ons als speedpedelecers. Ik ervaar de kritiek die geleverd wordt als overtrokken. Persoonlijk hoef ik op mijn transportfiets ook geen helm. Het ding is zo zwaar dat 20 km fietsen vaak al een opgave is. Op mijn oude sportfiets ga ik wel een helm dragen. T ding rijdt harder en door de stad rijden wordt steeds meer tricky door het toegenomen fietsverkeer.
Grtz, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@Stromerfred, ik heb de artikelen diagonaal doorgenomen ( zeker die op pubnet :P ). De bottom line is een reductie van 70 procent aan doden door schade aan de inhoud van je hersenpan bij een ongeval. 60 procent reductie op heftig hersenletsel en 85 minder fietsdoden in het verkeer. Een enkel onderzoek sugereert dat het dragen van een fietshelm geen gevolgen heeft op het rijgedrag van automobilisten (met meer ongelukken tot gevolg).
Pleit dus wel voor het dragen van een fietshelm als (ebike)fietser
Groet, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Peerke1960 schreef: 05 aug 2022, 18:37 @Stromerfred, ik heb de artikelen diagonaal doorgenomen ( zeker die op pubnet :P ). De bottom line is een reductie van 70 procent aan doden door schade aan de inhoud van je hersenpan bij een ongeval. 60 procent reductie op heftig hersenletsel en 85 minder fietsdoden in het verkeer. Een enkel onderzoek sugereert dat het dragen van een fietshelm geen gevolgen heeft op het rijgedrag van automobilisten (met meer ongelukken tot gevolg).
Pleit dus wel voor het dragen van een fietshelm als (ebike)fietser
Groet, Peter
Overigens zijn er ook diverse landen die een helm voor kinderen op de fiets verplichten misschien is dat wel een net compromis voor dit moment.

Wat betreft de SP helm moet zeggen dat ik door de TNO rapporten die ik las afgelopen week ben gaan twijfelen of ik niet toch die cratoni vigor helm moet gaan dragen….(overigens ben ik van mening dat het voor iedere SP rijder een vrije keus moet zijn of men een NTA8776 of CE22.05 helm draagt)
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Stromerfred schreef: 05 aug 2022, 18:58

Wat betreft de SP helm moet zeggen dat ik door de TNO rapporten die ik las afgelopen week ben gaan twijfelen of ik niet toch die cratoni vigor helm moet gaan dragen….(overigens ben ik van mening dat het voor iedere SP rijder een vrije keus moet zijn of men een NTA8776 of CE22.05 helm draagt)
Snap ik. Ik overweeg deze helm nu ook. Het is immers een licht gewicht gecertificeerde motorhelm die ook aan de slapen bescherming geeft. Ik zie alleen geen MIPS.
Groeten Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Wanneer ik zeg dat sommige mensen dom zijn ben ik dan erg arrogant?
https://helmplichtterugdraaien.petiti ... viwfg

Groet, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dit:
Snorfietsliefhebbers, handelaars, en mensen die houden van de oud hollandse tradities
is geen valide argument, maar een drogreden. Steeds meer mensen zijn zo dom om op basis hiervan hun mening te vormen.


Als mij dat arrogant maakt: so be it. Onderdeel van rechts-populisme is helaas dat alles wat maar een beetje riekt naar wetenschappelijk en intelligent onderbouwde argumenten per definitie wordt afgewezen. Maar dan denk ik: onderdeel van dommigheid is helaas je eigen beperkingen niet zien. (Ook dat is trouwens inmiddels wetenschappelijk bewezen: mensen die ergens totaal geen verstand van hebben overschatten hun eigen beoordelingsvermogen het meest van iedereen.)


PS: Wat rondscheurde aso's op opgevoerde snorfietsen met "oud Hollandse tradities" te maken hebben is mij sowieso een raadsel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mensen die houden van de oud hollandse tradities
Zullen we de slavernij dan ook maar weer invoeren? En het verbranden van onschuldige vrouwen waar we wat bang voor zijn (die we dan heks noemen)? Zijn immers ook oeroude, Hollandse tradities.

Soms kom je tot de conclusie dat "wat we vroeger deden" niet zo'n goed idee was. Dan moet je verder, wanhopig vasthouden van slechte ideeën is niet zo verstandig.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

FreddyH schreef: 17 sep 2022, 14:00
mensen die houden van de oud hollandse tradities
Zullen we de slavernij dan ook maar weer invoeren? En het verbranden van onschuldige vrouwen waar we wat bang voor zijn (die we dan heks noemen)? Zijn immers ook oeroude, Hollandse tradities.

Soms kom je tot de conclusie dat "wat we vroeger deden" niet zo'n goed idee was. Dan moet je verder, wanhopig vasthouden van slechte ideeën is niet zo verstandig.
Hoor ik zwarte piet :?:

Tja traditie:
Mijn generatie (1968) was het opvoeren van je brommer echt meer regel dan uitzondering....

Dat deze toen voorzien waren van veel slechtere remmen en een minder stijve voorvork (Puch Maxi) dan mijn huidige speed pedelec vond je op die leeftijd niet interessant....is eigenlijk niks veranderd met nu inderdaad snorbrommertjes die je als je lekker 45 km/h aan het fietsen bent voorbij komen vliegen, normale elektrische fietsen die je nog net niet bij houden ....

80% van de verkochte scooters zijn snor, maar persoonlijk denk ik niet dat de snor handel zo groot is, gezien ze hem allemaal gelijk opvoeren naar brom snelheden ;-) enige reden om een snor te nemen is omdat je geen helm op hoeft.
Haal die reden weg en de meesten zullen een brom kopen met bijbehorende helm en verzekering....en niet als wij niet op de fietspaden mogen rijden, ik denk persoonlijk dat het wel degelijk een stap in de goede richting is.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

MarcelH schreef: 17 sep 2022, 15:39 Hoor ik zwarte piet :?:
Die zit voor mij persoonlijk inderdaad ook in dat rijtje ja.

Net als steun voor de boeren omwille van 'traditie'. Kom dan met inhoudelijke argumenten, hebben we het tenminste ergens over.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik had zwarte piet bewust weggelaten, die discussie hebben we helaas nog niet achter ons gelaten... Maar inderdaad, ik hoop dat we die traditie ook snel achter ons kunnen laten. En steun aan de boeren: :aq
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie