Goedemorgen Speedpedelec-fanaten,
Op vandaag zoekt mijn vriendin een oplossing om gemakkelijk en vlot haar WW-traject af te leggen. Door verkeersopstoppingen is ze snel een kwartier verloren op een traject van 10 km heen.
Vriendin haar oog viel op een ST1, ze zou uitkomen op een 2000 - 3000 fietkm's per jaar. Met mogelijkse overname, of verkoop zou een speedelec niet veel duurder uitkomen via lease dan een reguliere e-bike. Ikzelf zou eventueel ook de fiets sporadisch kunnen gebruiken naar mijn werk (traject 20 km, mogelijkheid tot opladen)
Zelf hadden we 2 vragen:
-Is er een meerwaarde op termijn om te kiezen voor de belt-aandrijving ( ST2 ) , is het onderhoud arbeidsintensief ?
-Ze meet 1,64 cm , ikzelf 1,81 > is het mogelijk om een medium-model onderling te wisselen ( mits verstellen zadelhoogte) ?
Thx
Fiets Delen ST1
-
- Veteraan
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Riem is fijn! Veel minder onderhoud. Echter heeft de versnellingsnaaf van de ST2 nog wat opstartproblemen gehad. Als je een nieuwe ST2 (met riem.. dus niet de oude ST2 met ketting) leased/koopt, zorg ervoor dat je zwart op wit hebt dat deze naaf de juiste reparatie/assemblage heeft gehad.
Ik en mijn vriendin hebben momenteel 1 ST1x mee op vakantie. We wisselen continue af. Op de zadelpen vd verende kinekt zit een lineaal. (Weet even niet zeker of de orginele zadel pen dat ook heeft, maar dacht het niet). Dus heel makkelijk even te verstellen naar je eigen hoogte met een inbus. Eventueel kan je de standaard inbus bout vervangen door zo een met een hendel (zoals je op huurfietsen hebt). Dan heb je geen tool nodig. Nadeel is dat iemand je zadel + (optionele verende) zadel pen makkelijk kan stelen.
Ik en mijn vriendin hebben momenteel 1 ST1x mee op vakantie. We wisselen continue af. Op de zadelpen vd verende kinekt zit een lineaal. (Weet even niet zeker of de orginele zadel pen dat ook heeft, maar dacht het niet). Dus heel makkelijk even te verstellen naar je eigen hoogte met een inbus. Eventueel kan je de standaard inbus bout vervangen door zo een met een hendel (zoals je op huurfietsen hebt). Dan heb je geen tool nodig. Nadeel is dat iemand je zadel + (optionele verende) zadel pen makkelijk kan stelen.
Laatst gewijzigd door Jan-Willem Wisselink op 09 aug 2022, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Maak beiden een uitgebreide proefrit en kijk of het past. Kijk ook even of het voor je vriendin ook nog past als je een geveerde zadelpen neemt, voor zover ik ervaar zijn het alleen de hardcore fietsers die het zonder vering prettig vinden. De meeste gewone stervelingen (inclusief mezelf) zijn niet masochistisch genoeg
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Peerke1960
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
- Km-stand: 10001
Idd riem is fijn. De nieuwe ST1 is ook een prima bike die hetzelfde frame heeft als de ST2. Je hebt dan een derry ipv een naafversnelling. Onderhoud, ach in de zomer wanneer het droog is minimaal. In de herfst winter wanneer het erg nat is elke week ff een kwartier. Hangt ook van jezelf af. Wanneer je je ergert aan een krakende ketting vaker anders minder. De ST 1 is redelijk probleemloos. Ik heb er 28000 km mee gefietst en metname versleten lagers gehad ( trapas, pendalen, voorwiel, balhoofd) Geen ramp, daar sta je niet mee stil.
Ik denk ff meerdaags goed uitproberen. Goede fm is mijn inziens belangrijker dan een lagere prijs. Klever heeft overigens mooie fietsen.
Succes met jullie afwegingen
Peter
Ik denk ff meerdaags goed uitproberen. Goede fm is mijn inziens belangrijker dan een lagere prijs. Klever heeft overigens mooie fietsen.
Succes met jullie afwegingen
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
-
- Veteraan
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Ik ben alleen maar de verende zadelpen gewend op onze stromers. Voor ons is dat afdoende. Mits je de voorband niet heel hard oppompt. Tintelende handen was bij mij vooral zorgen dat je polsen de juiste stand hebben (en dus je hendels), zodat de doorbloeding naar je handen/vingers goed is.
Qua vergelijk; heb wel eens een proefrit gemaakt op een ST5 met verende zadel pen en verende voorvork. Maar ik vond het verende zadel belangrijker voor mijn comfort. Daarbij is de verende voorvork bij Stromer relatief duur. (En kan je een ST1 überhaupt fabrieks-af bestellen met verende voorvork?... weet ik even niet)
Qua vergelijk; heb wel eens een proefrit gemaakt op een ST5 met verende zadel pen en verende voorvork. Maar ik vond het verende zadel belangrijker voor mijn comfort. Daarbij is de verende voorvork bij Stromer relatief duur. (En kan je een ST1 überhaupt fabrieks-af bestellen met verende voorvork?... weet ik even niet)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
- Peerke1960
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
- Km-stand: 10001
Ok zou met een verend zadelpen beginnen. Althans in Nederland. In België is een verende voorvork veel meer een must.
Peter
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Neem gewoon de Contec Vario verende zadelpen als je de fiets deelt. Met de hendel zet je het zadel in één beweging omhoog of omlaag. Worden veel gebruikt in de verhuur en op demo-fietsen. Niet de allerbeste verende zadelpen in de markt, maar dit scheelt een hoop gedoe met inbusboutjes en mogelijke krassen op je zadelpen van het continu omhoog en omlaag schuiven:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Ja; goed idee. Perfect voor deze applicatie.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.