Ervaringen met de ST2 met riem

Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 394
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Ik ken de ST1 niet en heb deze ook niet gefietst.
Maar wat ik zo lees uit jouw bevindingen had je beter een ST1 kunnen kopen...ik geef wat opmerkingen.
ijdod schreef: 14 jul 2022, 14:50 Na een paar woon-werk ritten op de leen-ST1, wat observaties van de verschillen:

- De 5 gears van de ST2 zijn voldoende, maar zouden qua spacing iets beter kunnen; mn de hoogste is vrij zwaar. Wellicht te bereiken met een ander tandwiel? Van de 9 versnellingen op de ST1 gebruik ik in de praktijk alleen 5-8
De 5e is voor mij soms nog te licht en had nog wat zwaarder mogen zijn, als ik tegen de 48km trap.
- Een losse bel is noodzakelijk (op mijn fiets wel, op ST1 niet) omdat de claxon asociaal luid is. Geeft een schrikreactie in plaats van 'let op, er komt een sneller voertuig aan'.
Ik had liever een 2 tonige hoorn erop zitten, nog veel luider dan de huidige hoorn, dan horen ze tenminste iets. Nu gaat de personen met oordoppen op of in eerst kijken wat en wie er aankomt en dan denken ze “ oh een fietser “ of als je op een rotonde rijdt dat de auto’s gewoon voorrang nemen “ oh wat doet die fietser op de weg "
- De derailleur is stiller, men hoort je (nog) minder aankomen. Het geluid bij stille trappers is echter luider.
Bij mij hoor je een zacht tikken van de versnelling, op mijn racefiets, is dat duidelijk veel harder.
- De ST1 biedt merkbaar meer ondersteuning. Is mogelijk (hopelijk?) gerelateerd aan de storing. ST1 Omni draait nog op antieke firmware.
Ik kan mij niet voorstellen dat de ST2 zoveel minder is dan de ST1, de handleiding om een normale en goede ondersteuning te krijgen staat geheel beschreven op deze website.
Mijn ST2 geeft volle kracht vooruit en klaagt nooit. 10500km, in weer en wind verder, en geen problemen met ondersteuning. :d3:
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Duwerke
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 okt 2018, 18:07

Marco69 schreef: 12 jul 2022, 12:14
Duwerke schreef: 11 jul 2022, 21:54
Marco69 schreef: 08 aug 2021, 14:16 Zo inmiddels 5600km onderweg en weinig problemen.
Geen foutmelding, geen klappers.
Het gemiddelde is nog steeds uitstekend.

Juli: Banden verwisseld, voor nieuwe, ivm met 2 noodstops, zelf gedaan en leuk om te doen, 1 uurtje werk en weer door.
Aug: Versnellingskabel stuk, gerafeld, binnen 2 dagen gerepareerd op locatie door Qicq :ay
Hoe span je je wiel terug correct aan?
Steekas op 28 en dan de moer opdraaien aan de rechterkant?
hoe hard span je die moer aan rechts?
Moet je dan de steekas terug opspannen?
Eerst de moer vastdraaien , vast is vast, dan de inbus op 28nm.
Wat is het doel eigenlijk van de moer aan de rechterkant?
Gezocht in de handeling maar kan deze niet terug vinden.
Wou eens zien hoeveel NM er daar in beschreven staat om deze aan te spannen.
ijdod
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2022, 08:51
Merk SP: Stromer ST2

Dus, de TMM sensor is vervangen. Bij een proefrit (vanuit de dealer) bleek de ondersteuning nog steeds ondermatig. Ter plekke is de sensor nogmaals vervangen, nu was de ondersteuning goed. Twee weken heerlijk op gefietst...

... en toen begin de fiets in te houden en continu variabele ondersteuning te bieden. Dus weer terug naar de dealer nu.
Stromer ST2 2022 Royal Blue. 983Wh, verende voorvork en Kinekt.
Stroomstoot
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 apr 2021, 06:14
Locatie: Tessenderlo
Merk SP: Stromer

Sinds kort heb ik een hard ratelend geluid wanneer ik na het trappen de trappers achteruit beweeg. Iemand een idee wat het kan zijn?
Stromer ST2 Belt drive, 30 km enkel WW
Radiotechniman
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 505
Lid geworden op: 02 mei 2021, 15:58
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3 pinion 2022 red
Km-stand: 14000

Ik zou even langs de fietsenmaker gaan en er naar laten kijken.

Vanuit mijn ervaring kunnen het twee dingen zijn:
1. Versnelling is verlopen. zet de versnelling in 2 en kijk eens of het rode en gele streepje op de versnellingnaaf ongeveer gelijk zitten. Je kunt iets bijstellen bij de shifter, maar niet te veel.
2. Komt het probleem alleen In de 4e en 5e versnelling voor? Dit was bij mij ook het geval, het achterwiel is toen voor garantie terug gegaan naar Stromer voor reparatie aan de versnelling (vanuit de fabriek was een borging vergeten in de naafversnelling).
0-7800km: Stromer ST2 Belt Royal Blue (vanaf april 2021)
7800-...: Stromer ST3 Pinion Imperial Red (vanaf september 2022)
rewarre
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2022, 10:19
Locatie: Heist-op-den-Berg
Merk SP: Stromer ST2 2222
Km-stand: 4000

4000km goed en gelukkig gefietst met mn ST2
Riem nooit gekuist of geborsteld====> blijft schoon op zichzelf :bf:

Opmerkingen:
In' begin merkte ik dat ik door de rijwind automatisch probeerde wat lager (sportiever) te gaan hangen met mn romp en hoofd.
===> normale stuurpen (schuin omhoog naar stuur) gratis laten vervangen door een plat model ===> opgelost :bf:

Na 3950km:
versnellingskabel gebroken....
remblokjes beginnen te piepen...
==> op onderhoud geweest : fietst terug als nieuw :bf:

De flexibele spatbordverlengers van VAN ZIJP (met rubber flap vooraan en de gewone achteraan) kan ik iedereen aanraden !!!!!!! :ay

Alsook een lederen zadel van BROOKS (met vering achteraan FLYER bv) ipv een bodyfloat zadelpen (300euro)
Als ik met het standaardzadel en zadelpen reed kwamen de oneffenheden in het wegdek ongefilterd binnen bij mij. :ck:
Lederen FLYER-SPECIALzadel van BROOKS erop (150Euro) en opgelost. :ay :bf:
Gewoon het leder even inrijden (lijkt beenhard te voelen in't begin) en niks zadelpijn meer of last van oneffenheden in het wegdek. :d3:
Ik kan gewoon in't het zadel blijven zitten zolang de rit duurt. :bi
Bijlagen
IMG_20220723_182918.jpg
IMG_20220723_182918.jpg (684.05 KiB) 1267 keer bekeken
IMG_20220723_182726.jpg
IMG_20220723_182726.jpg (695.43 KiB) 1267 keer bekeken
siskos
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2021, 16:30
Merk SP: Stromer ST2

Radiotechniman schreef: 08 jul 2021, 21:53
BlueThunder schreef: 08 jul 2021, 09:38 Problemen met de naafversnelling.

Ik heb de ST2 nu 3 maanden. Na +/- 1000 km begon de naafversnelling te ratelen, 1e versnelling pakte niet en 5e af en toe.
Achterwiel compleet vervangen, dus met nieuwe naafversnelling.
Echter probleem doet zich wederom voor met dezelfde storingen. Toevallig weer na +/-1000 km.
Iemand dezelfde ervaringen? :bc

Heb dit gisteren, woensdag 08-07, gemeld bij mijn fietsenmaker. Afwachten.......
Dit is precies het probleem dat ik ook heb. 5e versnelling pakt heel soms en de 1e versnelling trapt "dol". Ook het ratelen bij stilhouden trappers in de 4e en 5e versnelling.
Ik heb Stromer via het contactformulier de vraag gesteld of bij de onderdelen die ter vervanging worden aangeboden deze problemen zijn opgelost.
Ik heb mijn ST2 net terug na een herstelling nadat ik een bocht gemist had. Na 3 dagen gefietst te hebben heb ik exact het probleem dat hierboven staat.
5e versnelling kan ik nietmeer gebruiken en als ik achteruit trap hoor je zeer vreemde geluiden.

Straks dan maar eens een telefoontje doen naar de FM...
Hopelijk niet te lang kwijt deze keer, vorige keer bijna 1,5 maand kwijt geweest :bh: (is mijn enige fatsoenlijke woon-werk fiets)

<edit>
Radiotechniman schreef: 29 aug 2022, 21:59 Ik zou even langs de fietsenmaker gaan en er naar laten kijken.

Vanuit mijn ervaring kunnen het twee dingen zijn:
1. Versnelling is verlopen. zet de versnelling in 2 en kijk eens of het rode en gele streepje op de versnellingnaaf ongeveer gelijk zitten. Je kunt iets bijstellen bij de shifter, maar niet te veel.
2. Komt het probleem alleen In de 4e en 5e versnelling voor? Dit was bij mij ook het geval, het achterwiel is toen voor garantie terug gegaan naar Stromer voor reparatie aan de versnelling (vanuit de fabriek was een borging vergeten in de naafversnelling).
Dit is wel een goede, ga ik straks nog eens even proberen of dit iets uithaalt.
</edit>
metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

Mijn fiets is van december 2021. Vorige week kreeg ik ineens een service melding. Ik heb na 500km een gratis nazicht gehad, en zou dan na een jaar terug moeten. Dat jaar is, aangezien de fiets van december is en het eerste nazicht in januari of februari was, nog lang niet voorbij. Ik kan echter niet tegen lampjes die branden of meldingen die aan staan of... Dat moest dus opgelost worden.

Donderdag tijdens de middagpauze op het werk even naar de fietsenmaker. Daar hebben ze even de staat van de banden/remmen/riemspanning bekeken en me gezegd dat ik beter na de winter terug kom. Fiets ziet er prima uit en als hij al afziet, is dat vooral in de winter. Prima.

Voor ik vertrek vraag ik om de servicemelding te verwijderen. Dat kon via het portaal.

Mijn fm ligt op enkele kilometers van het werk. Toen ik buiten kwam had ik nog wat tijd over dus ik kon met een ommetje terug. Na 5 minuten fietsen krijg ik een updatemelding. 'batterij update.' Aan een bankje gestopt, update gedaan en toen moest de fiets herstarten. Uit ging prima, aan niet meer. Met geen geweld aan te krijgen.

Dan maar op de beenspieren naar het werk. Toen ik klaar was met werken deed hij nog niks, dus wat harder duwen om terug naar de fietsenmaker te gaan, die gelukkig in dezelfde stad ligt als de school waar ik werk.

Daar hebben ze de lader eraan gehangen en hij ging weer aan. Bleek dat het ook een update voor de lader was. Paar keer aan en uit gezet, en het vertrouwen was er weer.

Vol gas op standje 3 naar huis, ingestoken, update nog eens gedaan en alles was weer in orde. Wel apart om de fietsenmaker binnen te gaan met een fiets die het doet, en een kwartier later in panne te staan ;)

Weer wat geleerd dus: nooit een update doen zonder lader in de buurt / zonder aan te sluiten aan de lader, en zeker nooit op 20km van huis ..... tenzij ..... de fietsenmaker ook daar zit ;)
Lekker fietsen...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Maar wel een beetje belachelijk dat Stromer je in een positie brengt waarin jij hierover moet nadenken.

ALS een update vereist dat je daarna gelijk ook andere dingen moet updaten omdat anders de fiets niet meer werkt, dan moet dat in een dikke waarschuwing op het scherm komen VOOR je die update start.

Ergens ben ik blij dat mijn fiets niet te updaten is. Kan er ook niks verkloot worden :ck:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23008
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, eens.
metalpe schreef: 25 sep 2022, 22:06 Weer wat geleerd dus: nooit een update doen zonder lader in de buurt / zonder aan te sluiten aan de lader, en zeker nooit op 20km van huis ..... tenzij ..... de fietsenmaker ook daar zit ;)
Ik ben jaren beta tester geweest voor Stromer FW updates: Stromer stuurde updates nadat ze deze eerst zelf uitgebreid hadden getest bij wijze van allerlaatste pre-release test naar een groep 'friendly users'. Die konden dan feedback geven aan Stromer. Stromer is er namelijk ook veel aan gelegen dat er bij het pushen van FW updates niet ineens grote groepen berijders stil komen te staan (daarom versturen ze updates in batches). Maar als ik jouw verhaal zo lees, dan heeft Stromer dit momenteel niet goed onder controle. Ik vermoed omdat er inmiddels zoveel varianten Stromers zijn, met varianten controllers, OMNI's, accu's en laders dat de mogelijke combinaties groter zijn dan Stromer aan kan.. (en ja daar vind ik wat van).


Omdat ik beta tester ben geweest heb ik er ook een gewoonte van gemaakt om FW alleen te updaten als ik thuis ben. De laatste FW update die ik onlangs voor mijn leen-ST3 binnen kreeg omvatte inderdaad een SUI FW update, BAT update én lader update. Thuis kan ik dat allemaal rustig bekijken, meldingen op het scherm lezen die keurig vertellen wat er op welk moment gebeurt en b.v. op welk moment ik de lader aan moet sluiten, De meldingen op het scherm waren volstrekt duidelijk. Maar onderweg is dat ingewikkelder, ik begin er op zulke momenten niet aan.

(Zelfde geldt trouwens voor updates van mijn ANDROID telefoons en Windows laptops (privé + werk). Ik wil ze vol geladen en rustig thuis hebben, niet als ik ermee aan het werk ben en ik afhankelijk ben van het correct functioneren van die spullen.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie