Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

Heras
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 jun 2022, 14:04
Locatie: Buggenhout
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 1340

Heras schreef: 06 jul 2022, 17:05 Hey,
Ik ben Peter en sinds kort een pedelec aan het overwegen daar de afstand naar het werk 56km enkel is. Ik heb dit nu al verschillende keren met de koersfiets gedaan, wat vlot gaat maar ik zou de reistijd van 1u46 willen verlagen naar 1u20-1u30 en het is nu ook stevig doorrijden.

Hiervoor was ik eerst de Stromer ST2 met belt aan het overwegen maar nu kijk ik eerder naar de ST3 pinion met de grootste batterij. Ik heb ook de Klever overwogen maar ik wil wel het gevoel van het fietsen hebben en mijn FM zei me dat de klever meer als een brommer zou aanvoelen. Dit zou komen doordat je op de klever niet hoeft door te trappen om 45 te halen.

Denken jullie dat ik met de ST3 pinion met de grootste batterij het traject kan voltooien of verwachten jullie problemen met de batterij?

Bedankt voor alle nuttige info die ik nu reeds heb gevonden,
Peter
Hey,
Na lang twijfelen heb ik toch de knoop doorgehakt en een ST3 pinion besteld, ik hoop hem volgende week te mogen afhalen.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Veel plezier met je fiets!
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Beste Speed Pedelec liefhebbers...

Al een tijdje ben ik actief (aan het meelezen) op dit forum en had eens beloofd me behoorlijk voor te stellen. Bij dezen...

In het professionele leven ben ik wit - en bruingoedtechnicus. Hobbymatig knutsel ik erg graag aan heel oude (buizen) tv's. Vandaar m'n forumnaam.

Wonend in Onze-Lieve-Vrouw-Waver en werkend in Rumst is dat een prima afstand om met de fiets te doen. 's Zomers deed ik dat al wel eens met de "gewone" fiets om een beetje beweging te doen. Echter, geen zin, slecht geslapen, enz, doen me steeds naar de auto grijpen.
Al een tijdje met het idee aan het lopen om een e-bike aan te schaffen, maar nooit echt van gekomen omdat ik twijfelde tussen een speed pedelec en een gewone e-bike.
Nu kreeg m'n vrouw de kans om via het werk een e-bike te leasen. Met de hare dan zelf eens richting het werk getrapt en meteen overtuigd.
Wat wel is... 25 km/u is me te traag, dus na veel wikken en wegen toch maar voor de speedpedelec gegaan.

De prijzen van zoiets zijn behoorlijk hoog (echter de dieselprijzen tegenwoordig ook), dus besloot ik om de tweedehandssites in de gaten te gaan houden. Mocht het speedbiken dan toch niks voor mij zijn, verlies ik niet al teveel kostbare €€€tjes ;)

Vlak in de buurt een erg mooie blauwe Riese&Müller Supercharger speedbike gevonden. Een proefrit gemaakt en op zich met de afweging prijs/kwaliteit meteen overtuigd. Misschien toch iets te snel overtuigd geweest...
Een groot en blijkbaar bekend mankement aan deze fiets is de Enviolo traploze versnelling. Met geen mogelijkheid boven 43km/u te geraken en met gewoon cruisen is 39 à 40 aanhouden al een inspanning. Dit had ik niet verwacht. Gelukkig is er dan dit forum waarop men de gouden tips en tricks kan vinden, dus hier wordt aan gewerkt. :cool2:

Afgezien van de iets beperktere snelheid dan ik in gedachten had, blijft dit de meest comfortabele fiets die ik ooit had. De eerste keer in m'n leven kan ik een langere fietstocht maken zonder dat m'n vingers gevoelloos worden.
De trip naar het werk kan tussen de 25 en 30 minuten gemaakt worden. Als er files staan, ben ik met de wagen langer onderweg. Dus ook dit is een dikke plus. Hopelijk ga ik dat woon-werk fietsen na de zomer ook blijven volhouden.
Een nieuw gebouw staat in de planning, maar voorlopig hebben we op het werk nog geen douchegelegenheid. Bij regen zal het dus sowieso met de wagen rijden zijn. :bh:

Met die e-bikes heeft m'n vrouw een nieuwe passie ontdekt die ik al langer bezat: fietsen. Mijn speedpedelec op standje "eco" is prima om samen wat langere tochten te doen tegen 25km/u.
De Riese&Müller met z'n dubbele batterij lijkt ondanks z'n 11500 km op de klok momenteel nog prima 200km te kunnen bollen op één lading.

Het is een fietsmerk dat ik voorheen nooit kende en ben er puur voor het uiterlijk op afgegaan. Blijkt dat ze kwalitatief vrij sterk zijn (hoop ik :lol: ). Ik merk wel dat de gebruikte lak een zwak punt is. Die is op verschillende plekken reeds bijgewerkt geweest. Bij de aankoop zat er een nieuwe fietstas bij, die meteen geïnstalleerd werd. 1500 km verder is er al wat lak weg op de plek waar de klitteband zit.

To do's: vervangen van tandwielen voor en achter om een lagere trapfrequentie te bekomen.
Als dat een bevredigend resultaat oplevert, ga ik nog op zoek naar een vervanger voor de Intuvia fietscomputer. Graag zou ik de Nyon geïnstalleerd zien. Enige vorm van navigatie is altijd leuk vermits men met zo'n fiets verdere onbekende horizonten gaat opzoeken.

Erg benieuwd hoever ik in het speedpedelec verhaal ga staan over een jaar :idea:
svns
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 aug 2022, 17:16
Merk SP: Klever
Km-stand: 8500

Sinds twee weken heb ik ook een speed pedelec: een Klever X-Speed Original met 1200Wh accu. Veel op dit forum gelezen en daar veel wijzer van geworden. Ik ben super enthousiast over de fiets, het rijdt echt heel goed. Nu is mijn woon-werk afstand nog 12 km enkel maar ik ga verhuizen en de afstand wordt 22km enkel. In mijn enthousiasme heb ik de fiets eerder dan de sleutel van mijn nieuwe huis.

Mijn enthousiasme is wel wat afgenomen want afgelopen zaterdag is mijn freehub kapot gegaan. Mijn achterwiel maakt een ratelend/knarsend geluid als ik mijn trappers stil houd terwijl de fiets rijdt. In een zeer korte afstand (2-3 km) wordt dit snel erger. Normaal gesproken zou ik het zelf open maken om te kijken of ik het kan verhelpen, maar de fiets is net twee weken oud (+- 400 km). Morgen heb ik een afspraak bij de fietsenmaker, hopelijk is het iets wat ze gemakkelijk/snel op kunnen lossen.
Instromer
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 jun 2022, 20:40
Locatie: Amsterdam
Merk SP: Stromer ST3 L Dark grey
Km-stand: 3000

Ik ben sinds een maand of twee in het bezit van een tweedehands ST3. Ik speelde al een tijdje met de gedachte om een fiets te kopen met elektrische ondersteuning. Hoewel ik nog nooit op een elektrisch aangedreven fiets had gezeten, had ik al het vermoeden dat een normale e-bike niet snel genoeg zou zijn. Een paar testritjes gemaakt bij een bekende dealer in Amsterdam en ik was gelijk verkocht. Een SP is alleen nogal duur (ik had in het begin van mijn zoektocht ook niet gedacht dat ik er ooit eentje zou aanschaffen; wat een geld ben je er aan kwijt incl. accessoires en gereedschap). Ik heb veel gehad aan de informatie die ik op dit forum heb kunnen vinden.
Tussen alle drukte (kinderen, werk) door toch nog een mooie ST3 op de kop weten te tikken met weinig kilometers en niet ouder dan 2 jaar waardoor ik de garantie heb kunnen verlengen bij dezelfde eerder genoemde dealer uit Amsterdam (waar de fiets oorspronkelijk ook was gekocht). Het kunnen verlengen van de garantie was voor mij een voorwaarde.
Ook blij met de keuze voor een ST3 (ipv een ST1; en een Klever vind ik totaal niet mooi). De ST3 fietst m.i. rustiger; je kunt er lekker mee cruisen. Grootlicht is ook erg prettig. Daarnaast ziet de ST3 er mooier en beter afgewerkt uit. Zoiets als een telefoon kunnen bevestigen op de stuurpen m.b.v. stemplaatje van Van Zijp kan ik ook wel waarderen hoewel zoiets niet doorslaggevend is. Tevens heb ik spatbordverlengers van Van Zijp bevestigd, evenals een claxonkapje wat het volume gelijk dempt.
Uiteindelijk ook een By.Schulz LT verende zadelpen (gehomologeerd voor Stromer) erop bevestigd waar ik erg tevreden over ben (ook niet zo moeilijk als je van een ongeveerde zadelpen komt). Idem over de spirgrips die ik direct aan de binnenkant van de handgrepen heb bevestigd.
Ik heb de fiets nu voornamelijk voor pleziertochtjes in de omgeving gebruikt. Ik kom nu veel makkelijker op mooie plekjes waar ik anders niet zou zijn gekomen met een normale fiets. Ik heb nog een tweede accu aangeschaft om wat langere tochtjes te kunnen maken in vnl. N-Holland en Utrecht zonder me druk hoeven te maken over de actieradius.
Ik vind persoonlijk de Rit instellingen onder motor tuning bij ondersteuningsniveau 2 prettig. Maar ik wil ook best wel een beetje bijtrappen. Ik zit nu meestal op het kransje met 13 tandjes. Die vind ik het soepelste rijden. Ik probeer als de cassette vervangen moet worden er een Sunrace CSMS8 11-36t
op te laten zetten, zodat ik ook een kransje met 12 tandjes heb. Die met 11 tandjes is niet verkeerd, maar ook niet top.
Begin september verwacht ik de fiets ook voor ww verkeer te gebruiken, zij het niet op dagelijkse basis.
Eens kijken hoe lang het schoonmaken van de aandrijflijn me nog bevalt. Ik heb er speciaal een montagestandaard voor aangeschaft. Tot nu toe doe ik het allemaal zonder morren en ben ik vooral blij als ik daardoor lekker kan blijven cruisen.
Stromer ST3 + by.Schulz G.2 LT + Spirgrips - Lekker cruisen in de omgeving van Amsterdam
5281
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2022, 10:00
Merk SP: Stomer

Prettig kennis te maken!

Ik lees een paar weken mee op het forum voordat ik tot de aanschaf van een SP ben overgegaan. Sinds kort woon ik in postcode 5281 en is mijn werk in Den Bosch en Eindhoven goed te doen mbv een SP. Een reistijd van rond de 30 minuten moet haalbaar zijn. Naar Eindhoven heb ik dat uitgeprobeerd en dat was realistisch. Den Bosch ligt dichterbij, maar de route is misschien iets minder geschikt voor hoge snelheid. Ik ga het zien.

Om maar te beginnen met de adviezen van dit forum die ik in de wind heb geslagen: mijn SP heb ik besteld bij fietsenwinkel.... Reden was het enorme prijsverschil. Een Stromer ST1 2021 met 500 km in als demo gereden kon ik voor 4500 euro (814 accu kopen). De 600 euro prijsverschil met een ST1 uit 2022 vond ik niet de moeite waard. 600 euro vond ik veel geld voor daglicht en de mogelijheid om naar OMNI C te kunnen upgraden. En misschien nog wel belangrijker: deze 2021 fiets staat in de winkel, dus geen gedoe met levertijden etc. Ze moeten hem alleen afleverklaar maken (nieuwe accu en een reflector).

Wat mij opviel in de FW winkel in Eindhoven: personeel was heel vriendelijk zonder te pushen. Er werd ook het 2022 model een flinke korting geboden. Op sommige details ging het denk ik niet helemaal goed (klok-klepel): ST1 2022 zou standaard omni C hebben), een raar advies over de accu: helemaal leegrijden naar 0% ivm geheugenwerking. Maar over verzekeringen (Enra), diefstalpreventie (een tracker), accessoires (kijk vooral goed op internet), Helms: let op die NTA8776 codering) gaven ze volgens mij geen rare adviezen. Over het maken van een proefrit van een paar uur deden ze (op zaterdag!) niet moeilijk. Nu kijken of ik na de aflevering nog tevreden ben. Ik vermoed trouwens dat ik voor verdere service naar Elan hier in het dorp ga.

Dan de adviezen waar ik wel naar luister:
-de spiegel is besteld (niet via FW): ergotec m99 met adapter.
-ik heb twee helmen besteld, b cratoni vigo en commuter. De Abus die ik bij de proefrit mee kreeg vond ik heel lawaaig en oortjes tijdens het rijden lijkt mij nogal gevaarlijk. Voor als de vigo te warm is, dan de commuter?

Dan nog een vraag waar ik wellicht een keer in een inhoudelijk topic een vraag stel: trackers. Mij lijkt de Invoxia LoRa tracker wel wat. Heeft iemand hier er ervaringen mee?

Bedankt alvast voor alle tips etc die ik op dit forum hoop te vinden.

5281
John_van O
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jul 2022, 22:28
Locatie: Noord-Holland
Merk SP: Stromer ST3- pinion
Km-stand: 1000

Na een paar jaren van meelezen zal ik mij nu ook maar eens voorstellen.
Ik ben John, woon in de Zaanstreek en rijdt momenteel dagelijks een rit van zo'n kleine 40 km retour woon werk. Ergens in 2018 geïnterresseerd geraakt in het fenomeen speedpedelec, al gauw ook dit forum gevonden waar heel veel antwoorden op mijn vragen terug te vinden waren en uiteindelijk na een proefrit op de st3 tot de conclusie gekomen dat ik op deze manier best een groot deel van het jaar mijn woon werk traject wilde gaan doen.
Toch heeft het om verschillende redenen nog een aantal jaren geduurd tot ik tot de daadwerkelijke aanschaf over ging.
Als ik zo hier op het forum lees schaam ik mij een beetje om het te zeggen maar eind juni de knoop doorgehakt dat het de st3 pinion le ging worden en de eerste week van juli kon ik hem op komen halen !!! Wel in de maat L. Zo rij ik dus nu een aantal weken rond. De eerste 1000 km zitten er bijna op en ik moet zeggen, tot volle tevredenheid. Moet er bij zeggen, het weer hielp natuurlijk ook mee. Wellicht kan ik een bijdrage leveren aan het forum door iets van mijn ervaringen met st3 pinion te delen en natuurlijk hoop ik ook weer antwoorden terug te vinden of te krijgen op de vragen die ik inmiddels wel al heb en in de toekomst zeker nog ga krijgen verwacht ik.
like2bike
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 aug 2022, 08:43

Dag allen,

Ik stel me hier even voor als like2bike.

Ik ben man, in de 40, ik woon in het midden van het land, en heb sinds kort een baan op 22,5 km afstand. Ik hoop (elders op dit forum, niet in deze draad) advies te krijgen inhoeverre een Speed Pedelec voor mij zou werken, en zo ja, wat dan bij mij past. Dat is nog lastig, want ik weet totaal niets van deze materie, en als je niet weet wat er te wensen valt dan is het ook lastig om te weten wat je je zou wensen. Maar dat gaat op dit forum vast goed komen. 8-)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Welkom!

Misschien is de Klever Workshop wel iets voor jou? Dit wordt georganiseerd in Bunnik op het hoofdkantoor van Klever Benelux. Het is sowieso erg leuk om daar eens een kijkje te nemen, zeker als je helemaal nieuw bent in de speed pedelec wereld. En ook centraal in het land:

viewtopic.php?t=5399
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
like2bike
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 aug 2022, 08:43

Dank je Stromeur. Dat is een leuke tip!
Plaats reactie