Dag allemaal,
Allereerst mag ik jullie allen bedanken voor dit mooie en inhoudelijke forum. Al veel goede adviezen, antwoorden voor bij zien komen. Ik weet iet helemaal zeker of dit het goede draadje is (mocht blijken van niet, dan excuses).
Voor mijn woon werkverkeer ben ik mij aan het oriënteren op een tweedehands pedelec om de volgende route af te leggen:
https://goo.gl/maps/Had6Tx3AXRrZV5DL8 ca. 38 km lang door een van de mooiste stukjes van NL.
Doel is om deze route geregeld (afwisselend regulier autogebruik) te gebruiken bij droog weer en mits mijn diensten ochtend, avond, nacht het toelaten. Liefst met een deur tot deur tijd van ca. een (1) uur en dan niet afgepeigerd aankomen.
Nu heb ik via via de route twee keer kunnen fietsen met een:
Charger3 GT Vario HS van het merk Riese & Müller
Geweldig leuke fiets, maar de max snelheid op vlak terrein blijft steken op ca. 38, 40 km/h. Met deze fiets lukte het mij ongetraind net niet om de route binnen het uur te doen afleggen 1h4mins en toen zat ik er nog best fit bij. Ik begrijp van collega's kennissen dat dit met bijvoorbeeld een andere pedelec bijv. Stromer dit (hogere max snelheid ca. 45km/h) wel te bereiken is?
Mijn vragen zijn als volgt:
1. Is ca. €3250 (inclusief €750 uit fietsplan) een bedrag waar je een degelijke 2dehands pedelec mee kan kopen? Of is dit een onrealistisch beeld?!
2. Welk merk, type leent zich hier het meeste voor?
3. Dergelijke aanbieding zoals hieronder genoemd, zijn dit interessante opties? Momenteel zie ik door alle zogeheten advertentiebomen het bos niet meer:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... kleur-sand
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... h-kenteken
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 45-km-u-20
Alvast hartelijk dank voor de interesse en zie jullie reacties graag tegemoet!
Groet
Tom
Advies gevraagd: tweedehands speed pedelec aanschaffen
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Let allereerst op de accu grootte en de state of health (SOH) van de accu. De laatste 2 fietsen die je noemt gaan je in extremere omstandigheden (kou, flinke wind tegen, etc) geen 38 km ver brengen.
Bij Stromer wil je minimaal de 983 Wh accu met nog een nette SOH (90% oid), die SOH is bij de dealer waar hij onderhouden wordt op te vragen.
Kijk ook eens naar Klever, een X-Speed met liefst 1200 Wh accu (850 Wh is te krap). Er zijn hier en daar nog oudere X-Speed modellen nieuw te koop voor zeer nette prijzen.
Bij Stromer wil je minimaal de 983 Wh accu met nog een nette SOH (90% oid), die SOH is bij de dealer waar hij onderhouden wordt op te vragen.
Kijk ook eens naar Klever, een X-Speed met liefst 1200 Wh accu (850 Wh is te krap). Er zijn hier en daar nog oudere X-Speed modellen nieuw te koop voor zeer nette prijzen.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Expert
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:44
- Locatie: Almelo
- Merk SP: Klever N Rogue
Je kan volgens mij nog bij Luyendijk (bij jou in de buurt) een X speed met 1200 wh accu voor minder dan 4500 euro kopen. Dat is wel een ouder model maar alleszins de moeite waard.
90 km rijden...maar idd https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... l-kentekenTrivmvirate schreef: ↑17 aug 2022, 17:55 Je kan volgens mij nog bij Luyendijk (bij jou in de buurt) een X speed met 1200 wh accu voor minder dan 4500 euro kopen. Dat is wel een ouder model maar alleszins de moeite waard.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22816
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Dit is wel een interessant lijstje van zaken waarop je moet letten bij aanschaf van een tweedehands Stromer:
https://www.speedpedelecreview.com/foru ... 469#p36469
Jammer dat het niet de 983Wh accu is, al zul je met 38km enkel sowieso moeten bijladen op je werk. Laat de SOH (State of Health) door Vietz uitlezen voordat je 'm koopt. Dat kan op afstand, hoef je niet fysiek voor langs. De SOH moet dik boven de 90% zitten met deze lage km-stand.
Verder: ga testen! Wel fijn dat de verkoper zulke goede reviews heeft.
Maar ook verder is dit een wat ouder type. Ondersteuning is oké, maar alle nieuwere modellen Stromers (ook de ST1 X) ondersteunen beter. De koplamp is een kaarsje en er zit geen remlicht of toeter op. De bike ziet er wel keurig uit voor z'n leeftijd, dus misschien is het helemaal zo gek nog niet als 'my first Stromer', maar met 38km enkele reis en de leeftijd/uitrusting van deze fiets.. ik zou het niet doen.
https://www.speedpedelecreview.com/foru ... 469#p36469
Jawel dat moet wel lukken.
Stromer en Klever. Deze hebben beide een achterwielmotor en presteren op het gebied van ondersteuning en snelheid aanzienlijk beter dan speed pedelecs met een Bosch middenmotor zoals R&M.
Deze lijkt me best netjes. 6k km op de 814Wh accu, onderhouden bij Vietz dus dat zit goed. De bike ziet er sowieso erg netjes uit.
Jammer dat het niet de 983Wh accu is, al zul je met 38km enkel sowieso moeten bijladen op je werk. Laat de SOH (State of Health) door Vietz uitlezen voordat je 'm koopt. Dat kan op afstand, hoef je niet fysiek voor langs. De SOH moet dik boven de 90% zitten met deze lage km-stand.
Verder: ga testen! Wel fijn dat de verkoper zulke goede reviews heeft.
Zou ik links laten liggen. Dit is een ST1 X uit 2017. De ST1 X vanaf 2018 - zoals die andere in Sand kleur - heeft een remlicht, toeter, verbeterde koplamp en een kleurendisplay. Daarnaast is de ST1 X 2017 best wel een zorgenkindje geweest.
Superleuke uitgave van de oer-ST1 en het grootste voordeel is dat de accu gereviseerd kan worden, aangezien dit een ouder type Stromer accu is.
Maar ook verder is dit een wat ouder type. Ondersteuning is oké, maar alle nieuwere modellen Stromers (ook de ST1 X) ondersteunen beter. De koplamp is een kaarsje en er zit geen remlicht of toeter op. De bike ziet er wel keurig uit voor z'n leeftijd, dus misschien is het helemaal zo gek nog niet als 'my first Stromer', maar met 38km enkele reis en de leeftijd/uitrusting van deze fiets.. ik zou het niet doen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22816
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
De OP heeft een budget van 3.250 euro en je adviseert een bike van 4.500 euro. Dat is zomaar 1.250 euro/38% duurderTrivmvirate schreef: ↑17 aug 2022, 17:55 Je kan volgens mij nog bij Luyendijk (bij jou in de buurt) een X speed met 1200 wh accu voor minder dan 4500 euro kopen. Dat is wel een ouder model maar alleszins de moeite waard.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Je bent al naar Stromers aan kijken zo te zien aan je mp links.
Link 3; dat is de oude ST1. Die zou ik links laten liggen. Te kleine accu. Welke ook een andere vorm heeft dan de nieuwe rechthoekige varianten. Die zijn nog courant voor alle nieuwe(re) stromers (op de ST7 na).
Link 2: oude st1x uit 2017 met z/w omni. Zou ik ook links laten liggen. (Deze heb ik ook en kende wel wat issues met de controller. 2x een nieuwe inmiddels)
Link 1: nieuwere ST1x. Ja dit is wel een optie. Maar persoonlijk zou ik voor jouw afstand wel de grote blauwe accu willen. Zonder al te veel degradatie; SOH >90%
Edit: Stromeur was me net voor met uitgebreider advies! Maar voor de rest denken we er redelijk hetzelfde over zo te lezen
Link 3; dat is de oude ST1. Die zou ik links laten liggen. Te kleine accu. Welke ook een andere vorm heeft dan de nieuwe rechthoekige varianten. Die zijn nog courant voor alle nieuwe(re) stromers (op de ST7 na).
Link 2: oude st1x uit 2017 met z/w omni. Zou ik ook links laten liggen. (Deze heb ik ook en kende wel wat issues met de controller. 2x een nieuwe inmiddels)
Link 1: nieuwere ST1x. Ja dit is wel een optie. Maar persoonlijk zou ik voor jouw afstand wel de grote blauwe accu willen. Zonder al te veel degradatie; SOH >90%
Edit: Stromeur was me net voor met uitgebreider advies! Maar voor de rest denken we er redelijk hetzelfde over zo te lezen
Laatst gewijzigd door Jan-Willem Wisselink op 17 aug 2022, 21:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22816
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
YupJan-Willem Wisselink schreef: ↑17 aug 2022, 20:52 Maar voor de rest denken we er redelijk hetzelfde over zo te lezen
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22816
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Kan, dan moet-ie de SP importeren.
Plus: hoe ver woont de OP van de Belgische grens? Voor mij vanuit Friesland zouden de lagere tweedehands prijzen van ex-lease speed pedelecs in BE amper uit kunnen vanwege de brandstofkosten en de tijd die ik eraan kwijt ben.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023