Hulp bij aanschaf speed pedelec

Wouter1980
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 aug 2022, 20:57
Locatie: Grave
Merk SP: Sromer St2
Km-stand: 450

Hallo allemaal,

Ben op zoek naar Pedelec voor woon-werk verkeer. Omdat een normale e-bike langzamer gaat dan mijn benen incl mijn huidige fiets ben ik aan het rondkijken voor een Speed Pedelec. De afstand is enkel ongeveer 20km en geen last van door een stad fietsen.

Nu ben ik beetje aan het rondkijken op internet en heb ik wel een voorkeur.

- riemaandrijving ik fiets echt elke dag heel het jaar door weer of geen weer

Verder lijkt me een verende voorvork wel handig, hoor graag jullie adviezen voor fietsen budget is ongeveer 5000€ (gezien Koga Pace b20/ Stromer St2 / Gazelle Ultimate Speed 380)

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen

alvast bedankt

gr Wouter
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Wil je echt 45km/u? Dan laat die fietsen met een middenmotor maar zitten.

Dan houd je in jouw lijstje alleen de ST2 over. Mocht je die 2ehands op de kop kunnen tikken voor een goede prijs, let dan even op of de versnellingsnaaf gerepareerd is / of fabrieksaf al gerepareerd was.
Voor de rest; let op de SoH van de accu. Liefst >90%.
En natuurlijk; garantie. Bij cargarant kan je bovenop de 2 jaar fabrieksgarantie nog 3 jaar extra kopen. Absolute no-brainer met de prijzen van Stromer onderdelen.
(Stromer heeft de fabrieksgarantie vd ST2 overigens al opgerekt naar 3 jaar..... ivm de problemen op dit model.)

Persoonlijk zou ik even doorsparen en/of wachten totdat de nieuwe st3 met pinion op de 2ehands markt komt.
Laatst gewijzigd door Jan-Willem Wisselink op 17 aug 2022, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jan-Willem Wisselink schreef: 17 aug 2022, 21:19 Persoonlijk zou ik even doorsparen en/of wachten totdat de nieuwe st3 met pinion op de 2ehands markt komt.
Of volgend jaar (als de geruchten waar zijn) de Klever N Rogue PINION. Is iets minder ver doorsparen en dan heb je een nieuwe fiets :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Goeie! Geeft de TS ook nog de tijd om de extra benodigde euro's te sparen :D
Syntax Error schreef: 16 aug 2022, 09:12 Ik ben aan het rondhoren over de N Rogue (aangezien hij momenteel op één staat op mijn lijstje voor mogelijke aankoop) en ik begreep dat ergens eind september Klever info gaat geven.
Ik kreeg ook te horen dat er een Pinion versie met riem van de N Rogue zal komen voor een 6300 - 6600 eur.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een budget van 5k en riemaandrijving: dat zit je op dit moment vast aan speed pedelecs met een Bosch middenmotor. Daarmee kun je geen 45km/u rijden en je gemiddelde snelheid is ook relatief laag. Vind je dat geen probleem, dan is er keus te over

Persoonlijk zou ik gaan voor een riemaandrijving gecombineerd met een achterwielmotor. Voor 4k had de Byqr speed pedelec er al moeten zijn, maar daar is het al ontzettend lang heel erg stil helaas:

https://speedpedelecreview.com/product/byqr/

Als je je budget kunt oprekken naar 6,5k dan komen er interessantere fietsen voorbij. Inderdaad de Stromer ST2, maar mocht Klever de N gaan uitrusten met een PINION bak, dan zou ik geen seconde twijfelen en die nemen. PINION is betrouwbaarder dan Sturmey Archer.

Is dat 6,5k budget er serieus niet, dan zou ik gaan rondkijken naar een jonge tweedehands/demo Stromer ST2 Belt. In het najaar verkopen veel dealers hun demo-vloot. Wie weet zit daar wat tussen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wouter1980
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 aug 2022, 20:57
Locatie: Grave
Merk SP: Sromer St2
Km-stand: 450

Dank je waarom de voorkeur voor de achterwiel motor, ik heb de st2 gezien voor 5300€ ongeveer alleen zonder verende voorvork
Wouter1980
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 aug 2022, 20:57
Locatie: Grave
Merk SP: Sromer St2
Km-stand: 450

Jan-Willem Wisselink schreef: 17 aug 2022, 21:19 Wil je echt 45km/u? Dan laat die fietsen met een middenmotor maar zitten.

Dan houd je in jouw lijstje alleen de ST2 over. Mocht je die 2ehands op de kop kunnen tikken voor een goede prijs, let dan even op of de versnellingsnaaf gerepareerd is / of fabrieksaf al gerepareerd was.
Voor de rest; let op de SoH van de accu. Liefst >90%.
En natuurlijk; garantie. Bij cargarant kan je bovenop de 2 jaar fabrieksgarantie nog 3 jaar extra kopen. Absolute no-brainer met de prijzen van Stromer onderdelen.
(Stromer heeft de fabrieksgarantie vd ST2 overigens al opgerekt naar 3 jaar..... ivm de problemen op dit model.)

Persoonlijk zou ik even doorsparen en/of wachten totdat de nieuwe st3 met pinion op de 2ehands markt komt.
Dank je wist niet van het snelheidsverschil tussen de 2 type motoren.
Wouter1980
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 aug 2022, 20:57
Locatie: Grave
Merk SP: Sromer St2
Km-stand: 450

Vandaag proefrit gemaakt op St2 en St3 en Riese en Muller. Waarbij de voorkeur dan wel uitkomt op een ST.

Nu was ik bij een dealer geweest wat echt wel vertrouwen uitstraalt en een goed gevoel geeft.

Maar als ik de kosten ga vergelijken met de aanschaf kom ik toch wel op een hoog prijsverschil uit.

Vergeleken heb ik de Stromer St2 met 983wh accu incl riem aandrijving, verder helemaal kaal dus daar moeten nog sloten bij en een verende zadelpen maar dat is dan bij beide zo.

Bij de Dealer 6810€ dat is incl 5% procent korting (misschien kan daar nog meer van af maar verwacht het niet) Online bij fietsvoordeelshop waar ik via het werk ook nog extra korting krijg 5399€

Dat is toch een behoorlijk verschil van 1400€.

Bij de St3 pinion is dit verschil maar 322€ dus hierbij is de keuze simpel maar is de aanschafprijs weer duurder 7751€ (kaal incl grote accu)

Bij een gewone fiets had ik hier niet over na hoeven te denken want die kan je makkelijk zelf onderhouden/repareren en kan je ook nog een overal mee terecht.

Wat vinden jullie hiervan en kunnen jullie mij adviseren?

gr Wouter
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik zou NOOIT een Stromer bij een dozenschuiver kopen. Als je problemen krijgt (die kans is te groot) dan zit je met een dozenschuiver in dikke ellende.

Een paar problemen waarbij je je fiets wekenlang kwijt bent zonder leenfiets verder en je zou wensen dat je toch bij een echte dealer gekocht had.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

+1
1500 euries heb je met goede service op termijn terug verdiend. Vaak is er bij die dozenschuivers maar een enkele monteur die het kneiter druk heeft. Dat gecombineerd met een telefonische hulpdienst van lik me vestje. Dit resulteert in bellen, bellen, wachten wachten en geen leenfiets. Dit is niet mijn eigen ervaring maar wat ik lees van mede forumleden. Ik doe zaken met een goede fm.
Ik weet niet waar je woont maar xoek een goede dealer in de buurt. Op de site hier vind je wel namen
Succes, Peter.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie