Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Om de fietsveiligheid gericht te verbeteren, zijn vier focuspunten vastgesteld: ouderen, enkelvoudige ongevallen, sport- en schoolomgevingen, en drukte op het fietspad.
Die 'drukte op het fietspad' maakt voor ons als speed pedelec rijders alvast niks meer uit. Wij zijn in Nederland in de bebouwde kom toch al bijna overal van het fietspad verdreven. Evenals 25km/u scooters in Amsterdam, en daar zullen in de toekomst nog veel meer voertuigtypes (m.n. LEVs) aan worden toegevoegd.
Het zal dus wel drukker worden op de rijbaan. Misschien juist wel goed voor ons als speed pedelec rijders, omdat automobilisten dan gedwongen worden om meer rekening te houden met alternatieve vervoermiddelen die niet op hoge snelheid (>50km/u) mee kunnen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromerfred schreef: ↑26 nov 2022, 06:35
De laatste opmerking is het begin van een deel van de oplossing: verlagen van de Max snelheid binnen de bebouwde kom.
Ja, eens. Vrijwel de complete bebouwde kom van Harlingen is 30km/u zone. Natuurlijk wordt dat weer niet door iedereen gerespecteerd, maar verreweg de meeste automobilisten houden toch wel aardig hun gemak.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Belangrijk is ook hoe de weg is ingericht. Daar zijn we in Nederland gelukkig heel erg goed in, maar genoeg situaties moeten nog aangepakt worden. Mooi voorbeeld is de Kuipersdijk in Hengelo. Deze is 2 jaar terug op de schop gegaan. Gelukkig zie je dit soort wegen steeds meer, waar fietsers hun eigen rijbaan hebben, en de auto's van elkaar gescheiden worden door een middenberm, waardoor ze vanzelf tempo minderen.
Bijlagen
Kuipersdijk in 2022
2022-11-26 14_30_16-50 Kuipersdijk - Google Maps.png (1.1 MiB) 317 keer bekeken
Kuipersdijk in 2009
2022-11-26 14_29_29-46 Kuipersdijk - Google Maps.png (1.44 MiB) 317 keer bekeken
Is dat waarom ze die middenbermen aanleggen? Waarom zou zo'n middenberm het tempo eruit halen?
Ook is het steeds meer scheiden van de stromen ook niet 100 procent positief omdat auto's dan steeds minder met fietsers een baan delen en daar dus minder gewend aan raken. Ik vraag me dan dus af of het netto wel echt veiliger wordt.