Paniek (om niks) in BE/NL Facebookgroepen i.v.m. maximeren snelheid Stromers in Canada

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromeur schreef: 30 nov 2022, 21:20 - Dit is allemaal de schuld van Stromer. Stromer is totaal k*t.

- Stromer adverteert met snelheden tot 45km/u. Stromer heeft mij misleid en nou heb ik een kat in de zak gekocht.

- Stromer kan OTA updates doen. Stromer past zonder mijn toestemming de topsnelheid van mijn ebike aan van 45km/u naar 32km/u. Dat mag Stromer helemaal niet doen; het is mijn ebike.

- Stromer kan OTA updates doen. De meeste andere ebike merken kunnen dit niet. Dus van al die andere ebikes die illegaal ondersteunen tot 45km/u kan dit niet zomaar teruggezet worden naar 32km/u, zolang ik er niet mee langs de FM ga. Als Stromer eigenaar word ik benadeeld t.o.v. andere merken.

- De motorondersteuning van een Stromer stop bij 32km/u en wordt op zo'n manier afgekapt dat je ook met eigen beenkracht niet harder meer kan dan 32km/u. Dus ook niet bergaf. Dat is onwettelijk.
Nieuwe in de lijst:

- Stromer schendt de privacy voorwaarden van hun eigen OMNI app.


Die volg ik niet. Iemand anders wel?


Stromer T&C.png
Stromer T&C.png (165.22 KiB) 340 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Gemekker om aandacht te krijgen :bn:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er wordt inderdaad met Grote Woorden gesmeten.


Inmiddels splitst de discussie zich op in twee delen:

Eén groep wil gewoon die EU/US stand terug/behouden zodat ze illegaal met motorondersteuning tot 45km/u kunnen blijven rijden. De "oplossingen" vliegen je om de oren:

- Er zou gewerkt worden aan 'third party software' om de FW update terug te draaien. Ik moet de eerste die succesvol de software van een Stromer hackt nog tegen komen, maar wie weet lukt het iemand.

- Installatie van de FW update gewoon blijven weigeren. Dat kan dus tegenwoordig, maar of Stromer dit óók zo met deze FW update onder druk van de Canadese overheid doet... het lijkt me sterk dat een eigenaar die eigenhandig tegen kan houden. (Maar Stromer zou Stromer niet zijn...)

- De Stromer op een adres in de USA registreren, waar zoals @Rubz terecht eerder aangaf wel een 45km/u categorie bestaat. Stromer zegt in haar eigen bericht aan Canadese eigenaren immers dat ze deze FW gaan pushen naar Stromers die geregistreerd staan op Canadese adressen. Dat impliceert dat ze niet via GPS gegevens kijken naar in welk land een Stromer zich fysiek bevindt. (Of wat Stromer in het bericht schrijft wel het complete verhaal is, dat weten we natuurlijk niet.)

- Stromer mee over de grens naar de USA nemen, Stromer USA bellen, US FW erop laten zetten en weer mee terug Canada in nemen. Die Canadese FW update is dan al voorbij (deze dan, er komen er altijd meer) dus die Stromer zal weer 45km/u rijden. Ik geloof er helemaal niks van dat Stromer USA hieraan meewerkt, maar stél nou dat je ook het adres van je Stromer aanpast naar een adres in de USA en zegt ik ben verhuisd. Wat dan?


En dan is er nog een 'groep', of nouja feitelijk alleen de eigenaar van de Stromer Owners FB groep (tevens Stromer dealer, hij probeert nog iets van zijn omzet te redden) die aangeeft: ja prima dat de motor tot 32km/u ondersteunt, maar wij willen daarná op eigen spierkracht harder kunnen rijden. Bijvoorbeeld bergaf. Maar dat gaat niet, want zodra we beginnen te trappen remt de motor de Stromer af. Volgens de eigenaar van de FB groep mag Stromer dat zo niet doen en daar wil hij het juridische gevecht over aangaan.


Of deze man gelijk heeft of niet: ik heb geen idee. Het is overduidelijk dat de woede van alle andere Canadezen zich richt op Stromer (en niet op de Canadese overheid) omdat hun illegale 45km/u cadeautje wordt afgepakt. Ook in die groep beginnen mensen nu te dreigen met rechtszaken, maar die gaan ze natuurlijk verliezen, want de optie om een ebike illegaal op te voeren is geen 'recht'. (Ook niet als je daar ooit speciaal een Stromer voor hebt gekocht. Maarja, zuur is het wel.)

In het beste geval tonen ze misleiding aan, door de FM of door Stromer zelf, maar dan nog gaat die ondersteuning tot 45km/u er niet terug op komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
PatMat
Expert
Expert
Berichten: 101
Lid geworden op: 05 okt 2022, 11:34
Merk SP: Had een Stromer St1x2017
Km-stand: 45000

Stromeur schreef: 04 dec 2022, 17:38
Stromeur schreef: 30 nov 2022, 21:20 - Dit is allemaal de schuld van Stromer. Stromer is totaal k*t.

- Stromer adverteert met snelheden tot 45km/u. Stromer heeft mij misleid en nou heb ik een kat in de zak gekocht.

- Stromer kan OTA updates doen. Stromer past zonder mijn toestemming de topsnelheid van mijn ebike aan van 45km/u naar 32km/u. Dat mag Stromer helemaal niet doen; het is mijn ebike.

- Stromer kan OTA updates doen. De meeste andere ebike merken kunnen dit niet. Dus van al die andere ebikes die illegaal ondersteunen tot 45km/u kan dit niet zomaar teruggezet worden naar 32km/u, zolang ik er niet mee langs de FM ga. Als Stromer eigenaar word ik benadeeld t.o.v. andere merken.

- De motorondersteuning van een Stromer stop bij 32km/u en wordt op zo'n manier afgekapt dat je ook met eigen beenkracht niet harder meer kan dan 32km/u. Dus ook niet bergaf. Dat is onwettelijk.
Nieuwe in de lijst:

- Stromer schendt de privacy voorwaarden van hun eigen OMNI app.


Die volg ik niet. Iemand anders wel?



Stromer T&C.png
Wat ik zou kunnen bedenken is dat ze vinden dat de gegevens van registratie niet gebruikt zouden mogen worden om te bepalen of de snelheids limiet naar beneden zou moeten worden bijgesteld (adres in canada = snelheid naar beneden). De functies worden niet echt concreet benoemd maar ook niet uitgesloten en ook niet echt specifiek gemaakt of gediffirentieerd tussen stored, processed en collected
PatMat
Expert
Expert
Berichten: 101
Lid geworden op: 05 okt 2022, 11:34
Merk SP: Had een Stromer St1x2017
Km-stand: 45000

Stromeur schreef: 04 dec 2022, 19:23 Er wordt inderdaad met Grote Woorden gesmeten.


Inmiddels splitst de discussie zich op in twee delen:

Eén groep wil gewoon die EU stand terug/behouden zodat ze illegaal met motorondersteuning tot 45km/u kunnen blijven rijden. De "oplossingen" vliegen je om de oren:

- Er zou gewerkt worden aan 'third party software' om de FW update terug te draaien. Ik moet de eerste die succesvol de software van een Stromer hackt nog tegen komen, maar wie weet lukt het iemand.

- Installatie van de FW update gewoon blijven weigeren. Dat kan dus tegenwoordig, maar of Stromer dit óók zo met deze FW update onder druk van de Canadese overheid doet... het lijkt me sterk dat een eigenaar die eigenhandig tegen kan houden. (Maar Stromer zou Stromer niet zijn...)

- De Stromer op een adres in de USA registreren, waar zoals @Rubz terecht eerder aangaf wel een 45km/u categorie bestaat. Stromer zegt in haar eigen bericht aan Canadese eigenaren immers dat ze deze FW gaan pushen naar Stromers die geregistreerd staan op Canadese adressen. Dat impliceert dat ze niet kijken naar in welk land een Stromer zich fysiek bevindt. (Of wat Stromer in het bericht schrijft wel het complete verhaal is, dat weten we natuurlijk niet.)

- Stromer mee over de grens naar de USA nemen, Stromer USA bellen, de oude FW erop laten zetten en weer terug mee Canada in nemen. Die Canadese FW update is dan al voorbij (deze dan, er komen er altijd meer) dus die Stromer zal gewoon weer 45km/u blijven rijden. Ik geloof er helemaal niks van dat Stromer USA hieraan meewerkt, maar stél nou dat je ook het adres van je Stromer aanpast naar een adres in de USA en zegt ik ben verhuisd. Wat dan?


En dan is er nog een 'groep', of nouja feitelijk alleen de eigenaar van de Stromer Owners FB groep (tevens Stromer dealer, hij probeert nog iets van zijn omzet te redden) die aangeeft: ja prima dat de motor tot 32km/u ondersteunt, maar wij willen daarná op eigen spierkracht harder kunnen rijden. Bijvoorbeeld bergaf. Maar dat gaat niet, want zodra we beginnen te trappen remt de motor de Stromer af. Volgens de eigenaar van de FB groep mag Stromer dat zo niet doen en daar wil hij het juridische gevecht over aangaan.


Of deze man gelijk heeft of niet: ik heb geen idee. Het is overduidelijk dat de woede van alle andere Canadezen zich richt op Stromer (en niet op de Canadese overheid) omdat hun illegale 45km/u cadeautje wordt afgepakt. Ook in die groep beginnen mensen nu te dreigen met rechtszaken, maar die gaan ze natuurlijk verliezen, want de optie om een ebike illegaal op te voeren is geen 'recht'. (Ook niet als je daar ooit speciaal een Stromer voor hebt gekocht. Maarja, zuur is het wel.)

In het beste geval tonen ze misleiding aan, door de FM of door Stromer zelf, maar dan nog gaat die ondersteuning tot 45km/u er niet terug op komen.
Ik denk vooral, wat dacht Stromer? Als dit al de spelrgels waren in Canada hoe hebben ze dat in godsnaam daar kunnen verkopen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

PatMat schreef: 04 dec 2022, 19:59 Ik denk vooral, wat dacht Stromer? Als dit al de spelrgels waren in Canada hoe hebben ze dat in godsnaam daar kunnen verkopen.
Waarschijnlijk dacht Stromer in Canada een 'VanMoofje' te kunnen doen: wij leveren 'm keurig conform wetgeving af op maximaal 32km/u motorondersteuning en we (Stromer + Canadese dealers) kijken de andere kant uit als iemand 'm stiekem op standje EU/USA zet. Is ook jarenlang goed gegaan.

In Europa (begon een beetje in Duitsland) hebben we die discussie nu ook over 25km/u ebikes: is een fabrikant die onvoldoende moeite doet om illegaal opvoeren van hun ebikes te voorkomen (mede) verantwoordelijk als de eigenaar z'n ebike illegaal opvoert? Bij voorbeeld door 'm op de 'Amerikaanse' 32km/u stand te zetten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

PatMat schreef: 04 dec 2022, 19:58 De functies worden niet echt concreet benoemd maar ook niet uitgesloten en ook niet echt specifiek gemaakt of gediffirentieerd tussen stored, processed en collected
Juist door ze alle drie te noemen zonder specifiek te onderscheiden wat wanneer geldt, geeft Stromer zichzelf min of meer carte blanche. Dit zou dan hoogstens nog beperkt/weerlegd kunnen worden via geldende privacywetgeving.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 04 dec 2022, 20:19 Juist door ze alle drie te noemen zonder specifiek te onderscheiden wat wanneer geldt, geeft Stromer zichzelf min of meer carte blanche. Dit zou dan hoogstens nog beperkt/weerlegd kunnen worden via geldende privacywetgeving.
Ik ken de wetten in Canada niet, maar hier mag dat volgens de privacywetgeving niet. Je moet specifiek zijn waarvoor je de data verzameld en mag het dan ook alleen daarvoor gebruiken (en daarbovenop moet het ook nog redelijk zijn dat je die data nodig hebt).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
PatMat
Expert
Expert
Berichten: 101
Lid geworden op: 05 okt 2022, 11:34
Merk SP: Had een Stromer St1x2017
Km-stand: 45000

FreddyH schreef: 04 dec 2022, 20:40
Stromeur schreef: 04 dec 2022, 20:19 Juist door ze alle drie te noemen zonder specifiek te onderscheiden wat wanneer geldt, geeft Stromer zichzelf min of meer carte blanche. Dit zou dan hoogstens nog beperkt/weerlegd kunnen worden via geldende privacywetgeving.
Ik ken de wetten in Canada niet, maar hier mag dat volgens de privacywetgeving niet. Je moet specifiek zijn waarvoor je de data verzameld en mag het dan ook alleen daarvoor gebruiken (en daarbovenop moet het ook nog redelijk zijn dat je die data nodig hebt).
Precies, als ik het zo snel lees rammelt, als de NL voorwaarde hetzelfde zijn nog wel e.e.a aan.
PatMat
Expert
Expert
Berichten: 101
Lid geworden op: 05 okt 2022, 11:34
Merk SP: Had een Stromer St1x2017
Km-stand: 45000

Stromeur schreef: 04 dec 2022, 20:19
PatMat schreef: 04 dec 2022, 19:58 De functies worden niet echt concreet benoemd maar ook niet uitgesloten en ook niet echt specifiek gemaakt of gediffirentieerd tussen stored, processed en collected
Juist door ze alle drie te noemen zonder specifiek te onderscheiden wat wanneer geldt, geeft Stromer zichzelf min of meer carte blanche. Dit zou dan hoogstens nog beperkt/weerlegd kunnen worden via geldende privacywetgeving.
De tussenruimte is voer voor argumenten van beide kanten en dan ligt het er toch wel aan wat de rechter daar van vind. Stromers nadeel is natuurlijk wel dat dit duidelijk een actie is wat ze in principe nooit zouden hoeven te doen en de data voor dit doel niet bedoeld is.
Plaats reactie