Stromeur schreef: ↑04 dec 2022, 19:23
Er wordt inderdaad met Grote Woorden gesmeten.
Inmiddels splitst de discussie zich op in twee delen:
Eén groep wil gewoon die EU stand terug/behouden zodat ze illegaal met motorondersteuning tot 45km/u kunnen blijven rijden. De "oplossingen" vliegen je om de oren:
- Er zou gewerkt worden aan 'third party software' om de FW update terug te draaien. Ik moet de eerste die succesvol de software van een Stromer hackt nog tegen komen, maar wie weet lukt het iemand.
- Installatie van de FW update gewoon blijven weigeren. Dat kan dus tegenwoordig, maar of Stromer dit óók zo met deze FW update onder druk van de Canadese overheid doet... het lijkt me sterk dat een eigenaar die eigenhandig tegen kan houden. (Maar Stromer zou Stromer niet zijn...)
- De Stromer op een adres in de USA registreren, waar zoals @Rubz terecht eerder aangaf wel een 45km/u categorie bestaat. Stromer zegt in haar eigen bericht aan Canadese eigenaren immers dat ze deze FW gaan pushen naar Stromers die
geregistreerd staan op Canadese adressen. Dat impliceert dat ze niet kijken naar in welk land een Stromer zich fysiek bevindt. (Of wat Stromer in het bericht schrijft wel het complete verhaal is, dat weten we natuurlijk niet.)
- Stromer mee over de grens naar de USA nemen, Stromer USA bellen, de oude FW erop laten zetten en weer terug mee Canada in nemen. Die Canadese FW update is dan al voorbij (deze dan, er komen er altijd meer) dus die Stromer zal gewoon weer 45km/u blijven rijden. Ik geloof er helemaal niks van dat Stromer USA hieraan meewerkt, maar stél nou dat je ook het adres van je Stromer aanpast naar een adres in de USA en zegt ik ben verhuisd. Wat dan?
En dan is er nog een 'groep', of nouja feitelijk alleen de eigenaar van de Stromer Owners FB groep (tevens Stromer dealer, hij probeert nog iets van zijn omzet te redden) die aangeeft: ja prima dat de motor tot 32km/u ondersteunt, maar wij willen daarná op eigen spierkracht harder kunnen rijden. Bijvoorbeeld bergaf. Maar dat gaat niet, want zodra we beginnen te trappen remt de motor de Stromer af. Volgens de eigenaar van de FB groep mag Stromer dat zo niet doen en daar wil hij het juridische gevecht over aangaan.
Of deze man gelijk heeft of niet: ik heb geen idee. Het is overduidelijk dat de woede van alle andere Canadezen zich richt op Stromer (en niet op de Canadese overheid) omdat hun illegale 45km/u cadeautje wordt afgepakt. Ook in die groep beginnen mensen nu te dreigen met rechtszaken, maar die gaan ze natuurlijk verliezen, want de optie om een ebike illegaal op te voeren is geen 'recht'. (Ook niet als je daar ooit speciaal een Stromer voor hebt gekocht. Maarja, zuur is het wel.)
In het beste geval tonen ze misleiding aan, door de FM of door Stromer zelf, maar dan nog gaat die ondersteuning tot 45km/u er niet terug op komen.