RTL over speed pedelec helm voor snorfietsers

Plaats reactie
Trivmvirate
Expert
Expert
Ukraine
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:44
Locatie: Almelo
Merk SP: Klever N Rogue

Kwam dit artikel tegen: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... nuari-2023

Daarin wordt gesteld dat "artsen" (er wordt niet gezegd wie dat zijn) de speed pedelec helm 'schijnveiligheid' noemen. Voor de rest een erg kort en onvolledig nieuwsbericht zonder enige achtergrond dus ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Ik vind het wel in de basis raar dat een helm goedgekeurd voor 45 kmh fietsen dan op een snorfiets van max 30 kmh niet meer veilig zou zijn.

Edit: zie wel dat er wat wordt doorgelinkt naar een ander artikel: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... delec-helm, maar ik krijg daar altijd beetje kriebels van. Als iedereen altijd een kinhelm op bij alles wat je doet dan heeft niemand meer letsel. Maar ja, dat doen we ook niet. Is een 'glijdende schaal' argument maar mijn punt is dat veiligheid geen absolutisme is maar vaak een keuze tussen risico afweging en gemak. Een keuze die de overheid ook maakt maar waar zulke artsen natuurlijk altijd aan voorbij gaan. Over de speed pedelec zelf wordt hier dus gesteld dat de ventilatie zo belangrijk is dat het dan wel ok is om "schijnveiligheid" te accommoderen. Zonder een kant te kiezen, vind ik dat wel een inconsistent argument, waarom accepteer je voor pedelecs wel een compromis maar voor snorfietsen niet?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik krijg persoonlijk de kriebels bij alles wat ik bij RTL lees. Vooral veel schreeuwen en polariseren, weinig (opr)echte info.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Dit nieuws klopt wel. ik weet dat de artsen voor veilig fietsen van mening zijn dat een gewone motor helm had moeten verplicht. Over de SP hebben ze zich niet als zodanig uitgelaten. (Dat staat inderdaad ook in dat tweede artikel)

Het is toch hun goed recht te lobbyen voor wat zij denken (en wat ook zo is als je naar de rapporten van de SWOV en TNO kijkt) wat het beste is, uiteraard mag je het daar niet mee eens zijn.

“Een keuze die de overheid ook maakt maar waar zulke artsen natuurlijk altijd aan voorbij gaan.” Dit komt op mij beetje laatdunkend over, mijn collega’s maken deze afweging ook alleen valt het kwartje de andere kant uit, (maar wellicht heb je dat niet zo bedoeld)
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Plaats reactie