Jongeren ruilen snorfiets massaal in voor snellere bromfiets

Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Fabrikanten en verkopers van exclusief snorfietsen hebben natuurlijk ook belang bij een toegankelijke helm. Er zijn al van die soort kragen die zichzelf opblazen als een soort airbag in het geval van een crash. Zoiets zou wellicht ook dusdanig ontwikkeld kunnen worden dat het voldoet aan alle eisen. Een helm is, als je er goed op valt, immers ook 1 keer gebruiken en weggooien...
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Verkopers spelen hierin geen rol.

Innovaties komen van fabrikanten, pioniers, wetenschappers en investeerders (veelal een combinatie uit deze groepen).

Zoiets als een airbag ter volledige vervanging van een helm (helmen worden nu gebruikt bij allerlei sporten en activiteiten) is er niet met een paar jaar. Conventies, zoals de traditionele helm waarmee we onze schedel en hersenen beschermen tegen beschadiging door een klap, doorbreken duurt tientallen jaren, als het ooit al lukt.

Op korte en middellange termijn voorzie ik eerder ontwikkelingen/verbeteringen aan van de helm zelf (zoals eerder MIPS) en nuttige doch niet verplichte aanvullingen zoals die nek-airbags, dan alternatieven die de helm volledig kunnen vervangen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 02 jan 2023, 00:07 Zoiets als een airbag ter volledige vervanging van een helm (helmen worden nu gebruikt bij allerlei sporten en activiteiten) is er niet met een paar jaar. Conventies, zoals de traditionele helm waarmee we onze schedel en hersenen beschermen tegen beschadiging door een klap, doorbreken duurt tientallen jaren, als het ooit al lukt.
In basis zijn ze er al een tijdje: https://hovding.com/
Maar deze is bij mijn weten niet langs de NTA 8776 gehouden, stel dat ze dat proberen ben je inderdaad al een half jaar verder in het geval hij al voldoet... Serieus langer als hij niet voldoet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik moet mijn woorden deels terugnemen: vanochtend zag ik 2 bromfietsen keurig op de rijbaan rijden. Dat is wel op een stuk weg waar ik voor december nooit kwam en waar het een stuk veiliger is (met middenberm, automobilisten kunnen er geen gekke dingen doen).

Op het stuk weg net ten noorden van Son zijn de omstandigheden anders, daar staat de teller nog altijd op 1.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Stromeur schreef: 31 dec 2022, 16:40 Ik had deze gelezen, zelfde variant in een ander jasje:

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/h ... ingeruild/

Stromerfred schreef: 31 dec 2022, 16:23 Had eigenlijk verwacht dat men massaal voor de opgevoerde fatbike zou gaan. Maar kennelijk klopt de analyse van de SWOV toch.
Op zich wel positief want maakte me wat zorgen over al die jongeren op te snelle fatbikes zonder helm.
Die gaan wel komen hoor. En die gaan vervolgens massaal illegaal worden opgevoerd. Waarna er binnen een paar jaar ook een helmplicht komt voor e-bikes. Die helmplicht voor snorfietsen was er immers ook nooit gekomen als ze niet massaal zouden worden opgevoerd.

Ik vind het helemaal prima. Een helm dragen op de e-bike wordt hier al steeds normaler in het straatbeeld, vooral onder ouderen.
Op een slakfiets van 25 ga ik geen helm dragen hoor. al helemaal niet als men dat mij oplegt. Bij die snorscooters is het niet gek, sowieso altijd al een achterlijke categorie geweest. Waarom zou je een nieuwe scooter uit de fabriek die ongeveer 60 gaat afknijpen tot 25?

een regelrecht luiaardsvoertuig. Betutteling van de samenleving, we zijn goed op weg. En ja ik ben vaker dan eens met de fiets gevallen, ook met de pedelec. Maar waar ik schade aan oploop is nooit mijn hoofd geweest. (als in letsel schade, wellicht dat een 'woke' persoon op basis van dit bericht zou zeggen dat ik wel schade aan mijn hoofd heb opgelopen omdat ik met een kritische noot kom)
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Volgens mij heeft dat erg weinig met woke te maken :bn:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Wellicht wordt men wel 'wakker' bij een flinke klapper :shock: ;p
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

bartje369 schreef: 03 jan 2023, 15:42 Op een slakfiets van 25 ga ik geen helm dragen hoor. al helemaal niet als men dat mij oplegt.
Zelf weten. Jouw hoofd. (En jouw geld, als het ooit verplicht wordt en je krijgt een prent.)


Ik zie de link met woke ook niet, behalve dan dat het nogal hip is geworden om die term in te zetten als scheldwoord in plaats van gewoon te onderbouwen waarom je het niet met iemand eens bent. (En voor de volledigheid: dat gaan we op dit forum dus niet doen.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie