De laatste 2000 km heb ik achteraan 4 (!) keer plat gereden met mijn Schwalbe Pick-up. Gelukkig dicht bij huis of bijna op mijn bestemming. 1 keer heb ik er de pechverhelping moeten bijhalen.
Ik denk dat de oorzaak bij mijn bandenspanning lag. Nadat ik drie gebroken spaken vooraan en een ingescheurde velg achteraan heb gehad adviseerde de FM om de banden op een druk van 2 tot max 2,5 bar te zetten omdat de Schwalbe Pick-up nogal een stevige brede band is en omdat er bij een te hoge bandenspanning er teveel krachten op de spaken en de velgen zouden komen.
De bandenspanning gaat nu resoluut terug op 3 kg. Het rijdt een pak beter en sindsdien geen lekken meer gehad. Wel heb ik de FM 'gedwongen' om de spakenspanning eens deftig na te kijken en sindsdien ook daarmee geen problemen meer gehad. Ik sta er bij elk onderhoud op om daar extra aandacht aan te geven.
Sealants hebben een beperkte levensduur. Voor doc blue bijvoorbeeld ligt dat tussen de 2 en 6 maanden wat ik wel erg vaag vind dus ik ga het niet gebruiken. Het is een vage oplossing en ik blijf er bij dat bij een lek een binnenband moet vervangen worden op een speedpedelc. In geval de sealant zijn werk doet, weet je dus niet dat je eigenlijk met een aangetaste binnenband aan het rondrijden bent.
Een armour van Tannus bijvoorbeeld is voor mij ook geen optie gezien de rolweerstand toeneemt en dus ook het verbruik. Ik rij regelmatig afstanden van meer dan 60 km en dan begint dat wel spannend te worden naar het einde van bestemming toe. En mocht je toch lek rijden is het een heel gedoe om er terug een binnenband in te krijgen, zeker onderweg.
Mijn plan van aanpak gaat het volgende zijn :
* Regelmatige visuele controle van de buitenbanden
* In geval van een lek, gebruik van een repair gel
* Als de repair gel faalt, de gaadi als back up
Wat ik dus altijd bij heb :
* Bus repair gel
* 2 CO patronen en een Topeak Minimorph voetpomp
https://www.topeak.com/global/en/product/248-MINI-MORPH
* Gaadi binnenband
* Bandenlichters
* Klein schaartje
Als ik nu in het geval van een lek nog niet op mijn bestemming geraak zonder die vervelende pechverhelping, gooi ik de handdoek in de ring