E-bikes en ASTM klasse

Plaats reactie
Yourt
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2023, 21:56

Ik heb een 2023 R&M Charger 4 GT vario 750 HS in bestelling, en dat ziet er allemaal top uit: 750Wh batterij, 85Nm motor, Smart ook nog, Supernova M99,... en hopelijk een Marzocchi vork en geen Suntour.
Maar wat ik me afvraag, allicht omdat ik een racefiets, gravelfiets en MTB heb plus setjes wielen van DT Swiss en FFWD:

hoe zit dat nu met ASTM van R&M fietsen, of van e-bikes in het algemeen.

Op de R&M site staat een document met een waslijst aan gegevens en tips over de batterij, de riem, het bewaren,... en ook de ASTM categorieën van 1 tot 4.
Maar nergens vind je bij die e-bikes of SP's een ASTM. Kan me nochthans voorstellen dat een 25km/u city rider of cargobike zonder vering een andere rating heeft dan een Orbea Rise e-MTB.
Nergens vind je dat terug precies, behalve bij Cube. Iemand enig idee hoe dat komt, en of dat toch ergens te vinden is.
Schermafbeelding 2023-02-24 om 03.16.32.png
Schermafbeelding 2023-02-24 om 03.16.32.png (43.91 KiB) 265 keer bekeken
Gebruikersavatar
Funky2Pedal
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 109
Lid geworden op: 03 dec 2022, 10:05
Locatie: IJsselstein
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 6025

Yourt schreef: 24 feb 2023, 03:18 hoe zit dat nu met ASTM van R&M fietsen, of van e-bikes in het algemeen.
Op het forum staat al een interessant topic over 'Typegoedkeuring, keuringseisen en modificaties' (viewtopic.php?t=2539&hilit=regelgeving&start=10)
Ikzelf ga ervan uit dat als mijn SP een nummerplaat heeft, de SP voldoet aan de gestelde vereisten.

In de Europese Verordening 168/2013 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 68&from=NL) staat ook een heel stuk over de EU-TYPEGOEDKEURINGSPROCEDURES (Hoofdstuk 5) en de bijbehorende testen.
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

ASTM is de Amerikaanse DIN. Dit is verder niet echt relevant voor Europese landen tenzij er een vergelijkbare ISO- of EN-norm is die wel relevant is.
Koga Pace B20
Plaats reactie