Politie telt meer verkeersdoden en ongelukken met elektrische fietsen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

De foto is niet echt gelukkig gekozen want in het artikel wordt de vraag gesteld of fietspaden wel zijn ingericht voor al die verschillende electrische fietsen. Hiermee suggererend dat deze SP daar ook mag rijden.

https://www.nu.nl/binnenland/6245466/po ... etsen.html
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Heb ff nu.nl gemaild 😁
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Kreeg reactie dat ze het gingen aanpassen en inderdaad nu een foto van een overvol fietspad😁
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Stromerfred schreef: 03 jan 2023, 12:27 Kreeg reactie dat ze het gingen aanpassen en inderdaad nu een foto van een overvol fietspad😁
Ja een overvol fietspad is niet vreemd. Infrastructuur verdient een herinrichting. Nu zitten heel veel mensen lekker lui in hun stalen kist, maar nu er steeds meer mensen uitwijken naar e-bikes en SP's, zal er toch wat moeten veranderen. Op een geven moment is de capaciteit van weg X gewoon volledig benut.

Dus wat ik al langer in mijn omgeving roep, auto's minder ruimte geven (in steden/dorpen, juist waar veel mensen fietsen) en meer ruimte maken voor fietsers, waarmee het automatisch dus ook veiliger wordt.

Het meest gevaarlijke apparaat in verkeer blijft m.i. toch de auto, zeker als zo'n projectiel van 1500kg met 80kmh ergens rijdt waar je met je fiets oversteekt, of dichtbij rijdt... ;) (degene in die kist hoeft maar even niet op te letten en doet een ander iets heel lelijks aan)
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

Bij mijn weten betreft het voor een belangrijk deel eenzijdige ongelukken met relatief veel oudere weggebruikers op reguliere e-bikes.De huidige wetgeving is mogelijk aan herziening toe maar de olifant in de kamer moet wel benoemd worden.Een grote groep weggebruikers op zowel de electrische fiets,in de auto of op de brommer is simpelweg te oud om veilig aan het verkeer deel te nemen.Het is positief dat ouderen mobiel blijven door de electrische fiets maar de vraag is of dit veilig kan ,25 a 26 km per uur blijkt vaak te snel te zijn voor ouderen op de electrische fiets.Over de auto en brommer zullen we het maar helemaal niet hebben. Verplicht en Strenger medisch keuren voor alle vervoersmodaliteiten boven de 20 km p/uur (en ja dan mag je mogelijk alleen nog maar in het OV reizen) ,huidige wetgeving mogelijk aanpassen (met name binnen de bebouwde kom,speedpedelecs ook op fietspad met gedurende spitsuren vrije snelheid ) en handhaven in combinatie met fors verhoogde boetes.Ik ben geen fan van de USA maar hun verkeersbeleid werkt wel .Hoge boetes,verplichte verkeersles die je zelf betaalt na een aantal overtredingen,relatief hoge pakkans.Naar mijn subjectieve ervaring is het in de USA een stuk gedisciplineerder in het verkeer (behalve NY Manhattan, daar zitten ze volgens ze mij collectief aan de speed :ck:) .Met vervoersmodaliteiten bedoel ik electrisch danwel benzine aangedreven vervoersmiddelen en ja dan blijven racefietsers buiten schot.Persoonlijk vind ik groepjes mannen in strakke pakjes op racefietsen ook niet echt een zegen op de weg maar dat laat zich lastig oplossen.
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
baklap
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 jun 2022, 15:42
Locatie: Twente
Merk SP: ST2 Sport
Km-stand: 9400

Ik mis eigenlijk info over het verkochte aantal fietsen. Als er meer elektrische fietsen verkocht zijn is het ook logisch dat er meer ongelukken gebeuren.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

baklap schreef: 06 mar 2023, 10:11Ik mis eigenlijk info over het verkochte aantal fietsen. Als er meer elektrische fietsen verkocht zijn is het ook logisch dat er meer ongelukken gebeuren.
Ik heb toch vaak de indruk dat ze bewust zulke informatie niet schrijven. Meer ongevallen met fietsers 'verkoopt' als nieuws toch beter dan in verhouding geen stijging van ongevallen met fietsers sinds e-bike.

Of dat ze dan een grafiekje laten zien zoals een hockeystick, maar dan blijkt als je zelf even echt gaat zoeken, dat die hockeystick alleen het uiterste puntje is en dat er jaren eerder nog veel meer aan de hand was.
Bijvoorbeeld een jarenlang dalende lijn, maar de laatste 6 maanden stabiel en weer stijgend. Tja neem je dan de afgelopen 6 maanden dan zie je een stijging, neem je de afgelopen 5 jaar (om wat te noemen) dan zie je een daling.

Hoe dan ook, ik neem al het nieuws met een emmer zout. Jammer dat ik zelf de amateur journalist moet uithangen, dat is niet mijn werk.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

JeroenSpock schreef: 06 mar 2023, 10:52
baklap schreef: 06 mar 2023, 10:11Ik mis eigenlijk info over het verkochte aantal fietsen. Als er meer elektrische fietsen verkocht zijn is het ook logisch dat er meer ongelukken gebeuren.
Ik heb toch vaak de indruk dat ze bewust zulke informatie niet schrijven. Meer ongevallen met fietsers 'verkoopt' als nieuws toch beter dan in verhouding geen stijging van ongevallen met fietsers sinds e-bike.

Of dat ze dan een grafiekje laten zien zoals een hockeystick, maar dan blijkt als je zelf even echt gaat zoeken, dat die hockeystick alleen het uiterste puntje is en dat er jaren eerder nog veel meer aan de hand was.
Bijvoorbeeld een jarenlang dalende lijn, maar de laatste 6 maanden stabiel en weer stijgend. Tja neem je dan de afgelopen 6 maanden dan zie je een stijging, neem je de afgelopen 5 jaar (om wat te noemen) dan zie je een daling.

Hoe dan ook, ik neem al het nieuws met een emmer zout. Jammer dat ik zelf de amateur journalist moet uithangen, dat is niet mijn werk.
Dat is het nadeel van overal maar een winstoogmerk aan koppelen, onafhankelijk van of dat werkt.
Plaats reactie