Hallo!
Ik heb recentelijk een 2e hands Kinekt Bodyfloat gekocht en heb er een korte paarse en lange zwarte veer in zitten (ben zelf 58 kg). Ik merkte dat ik de afstelling met de afstelbout op stand 1/1,5 het fijnste vond. Echter merk ik nu dat deze afstelbout gedurende een rit van 20 km naar stand 3 gaat. Dit betekent dus dat de bout waarschijnlijk door vibratie of iets dergelijks steeds verder wordt aangedraaid. Dit is volgens mij eenvoudig omdat de bout relatief makkelijk is aan te draaien wanneer iemand op het zadel zit.
Herkent iemand dit probleem? En wat is er mogelijk tegen te doen? Ik zoek waarschijnlijk een middel wat het tegenovergestelde doet van smeerolie/WD40, want de bout gaat 'te soepel'.
Daarnaast vind ik het vreemd dat ik een zwarte ring heb terwijl overal op de webshops een rode 'elastomer' staat afgebeeld. Zie plaatje eronder van een bodyfloat met de rode 'elastomer'. Mogelijk heeft dit met mijn probleem met de afstelbout te maken?
Hopelijk kan iemand mij helpen
Groet,
Mike
Kinekt Bodyfloat/2.1/LR afstelbout gaat automatisch strakker
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Je hebt een Kinekt Seatpost, of je het een BodyFloat. De BodyFloat is het vorige model.
Kun je eens een foto plaatsen van de jouwe? Dan weten we waar we het over hebben.
Kun je eens een foto plaatsen van de jouwe? Dan weten we waar we het over hebben.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Rookie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 21 mar 2023, 10:38
- Locatie: Bladel
- Merk SP: Stromer ST1
- Km-stand: 2000
Het product stond geadverteerd als een Bodyfloat, maar volgens mij is het een Seatpost.
Op de eerst foto is het zwarte ringetje/elastomeer duidelijk te zien.
Op de eerst foto is het zwarte ringetje/elastomeer duidelijk te zien.
- Bijlagen
-
- WhatsApp Image 2023-03-21 at 20.35.332.jpeg (117.85 KiB) 486 keer bekeken
-
- WhatsApp Image 2023-03-21 at 20.35.33.jpeg (103.71 KiB) 486 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mikey87 op 21 mar 2023, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zou teflon lint, zoals in de sanitaire schroefdraad afdichting gebruikt wordt, proberen. De hoeveelheid kan je dan zelf bepalen. Wel met je nagel het lint goed in de schroefdraad drukken zodat het er niet al uit komt bij het inschroeven van die afstelbout en dus zijn effect verliest voordat het gediend heeft.
-
- Expert
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 03 jan 2023, 23:06
- Locatie: Delft
- Merk SP: ST3 SE
Een middel? Met beleid met een tang in de schroefdraad van de bout knijpen. Deze zal dan iets zwaarder draaien. Of een poduct als Loc Tite gebruiken.
------------------------------------------------------------------------------------
Cube Touring Hybrid/////////Qwic RD11 Speed/////////Stromer ST3 SE
Cube Touring Hybrid/////////Qwic RD11 Speed/////////Stromer ST3 SE
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Dit is inderdaad de Kinekt Seatpost LR.
Ik heb ze nog nooit met zo'n zwart ringetje gezien (maar ik zie niet alles). Ik vraag me af of die zwarte op de jouwe misschien niet origineel is en dat de boel daarom gaat draaien. Ik heb namelijk niet eerder gelezen dat de BodyFloat of Kinekt z'n positie verliest. Zelf ook nooit last van gehad.
Volgens mij heb je dit nodig:
https://www.kinekt.eu/nl/product/replacement-bushing/
Met een beetje geluk kan een Kinekt Seatpost dealer bij jou in de buurt je eraan helpen.
Ik heb ze nog nooit met zo'n zwart ringetje gezien (maar ik zie niet alles). Ik vraag me af of die zwarte op de jouwe misschien niet origineel is en dat de boel daarom gaat draaien. Ik heb namelijk niet eerder gelezen dat de BodyFloat of Kinekt z'n positie verliest. Zelf ook nooit last van gehad.
Volgens mij heb je dit nodig:
https://www.kinekt.eu/nl/product/replacement-bushing/
Met een beetje geluk kan een Kinekt Seatpost dealer bij jou in de buurt je eraan helpen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Rookie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 21 mar 2023, 10:38
- Locatie: Bladel
- Merk SP: Stromer ST1
- Km-stand: 2000
Bedankt voor de snelle reacties en tips!
Voor het stroever maken van de bout ga ik de methode met de nijptang eens proberen. Als dat niet werkt dan zal ik teflon tape gaan gebruiken.
M.b.t. de zwarte ring, ik zag op de website van Kinekt dat ze ombouwsets verkopen waarbij de rode ring er ook afzonderlijk bij zit.
https://www.kinekt.eu/product/full-rebuild-kit/
https://www.2wheels.nl/accessoires/fiet ... t-compleet
Deze 'Elastomeer' is volgens mij wat anders dan de 9 Bushings/Glijbussen die er ook bijzitten. Die 9 witte glijbussen zijn ergens anders voor en hebben volgens mij niets te maken met de rode/zwarte ring.
Ik zou zo'n 'full rebuild set' kunnen kopen voor ongeveer 30 euro voor het rode ringetje en kijken of het daar aan ligt, maar dat vind ik wel een relatief dure 'oplossing' als het al daar aan ligt.
Voor het stroever maken van de bout ga ik de methode met de nijptang eens proberen. Als dat niet werkt dan zal ik teflon tape gaan gebruiken.
M.b.t. de zwarte ring, ik zag op de website van Kinekt dat ze ombouwsets verkopen waarbij de rode ring er ook afzonderlijk bij zit.
https://www.kinekt.eu/product/full-rebuild-kit/
https://www.2wheels.nl/accessoires/fiet ... t-compleet
Deze 'Elastomeer' is volgens mij wat anders dan de 9 Bushings/Glijbussen die er ook bijzitten. Die 9 witte glijbussen zijn ergens anders voor en hebben volgens mij niets te maken met de rode/zwarte ring.
Ik zou zo'n 'full rebuild set' kunnen kopen voor ongeveer 30 euro voor het rode ringetje en kijken of het daar aan ligt, maar dat vind ik wel een relatief dure 'oplossing' als het al daar aan ligt.
-
- Veteraan
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 02 mei 2021, 15:58
- Locatie: Noord Brabant
- Merk SP: Stromer ST3 pinion 2022 red
- Km-stand: 14000
De nijptang zou ik niet doen. Hierdoor verniel je de schroefdraad van de bus en de bout (vreet op elkaar in met vastdraaien). Dan kun je beter voor Loctite 222 gaan, dat is bedoeld om loslopende moeren en bouten te voorkomen (maar zit niet muurvast en kan je nog losmaken).Mikey87 schreef: ↑22 mar 2023, 09:20 Bedankt voor de snelle reacties en tips!
Voor het stroever maken van de bout ga ik de methode met de nijptang eens proberen. Als dat niet werkt dan zal ik teflon tape gaan gebruiken.
M.b.t. de zwarte ring, ik zag op de website van Kinekt dat ze ombouwsets verkopen waarbij de rode ring er ook afzonderlijk bij zit.
https://www.kinekt.eu/product/full-rebuild-kit/
https://www.2wheels.nl/accessoires/fiet ... t-compleet
Deze 'Elastomeer' is volgens mij wat anders dan de 9 Bushings/Glijbussen die er ook bijzitten. Die 9 witte glijbussen zijn ergens anders voor en hebben volgens mij niets te maken met de rode/zwarte ring.
Ik zou zo'n 'full rebuild set' kunnen kopen voor ongeveer 30 euro voor het rode ringetje en kijken of het daar aan ligt, maar dat vind ik wel een relatief dure 'oplossing' als het al daar aan ligt.
https://www.henkel-adhesives.com/nl/nl/ ... e_222.html
Als dit niet werkt kan je ook nog een slag zwaarder gaan met Loctite 243.
https://www.henkel-adhesives.com/nl/nl/ ... e_243.html
0-7800km: Stromer ST2 Belt Royal Blue (vanaf april 2021)
7800-...: Stromer ST3 Pinion Imperial Red (vanaf september 2022)
7800-...: Stromer ST3 Pinion Imperial Red (vanaf september 2022)