Waasland - Gent

Plaats reactie
Waelvis
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2023, 06:48
Locatie: Lokeren

Ik heb eens een vraagje.

Ik heb sinds kort een Speed Pedelec (Klever N Rogue) en ga deze onder andere gebruiken voor woon-werkverkeer. Ik vertrek vanuit het Waasland richting Gent. Ik woon vlak naast de F4, en heb al wat rondgekeken wat de beste route is.
Ik moet ongeveer aan het station van Gent-Sint-Pieters zijn. Laat ons zeggen thv de Timichegtunnel aan de parking onder het Sint-Pieters station.

Van bij mij thuis tot op het punt waar ik hieronder met m'n routes vertrek is het 10,5km. De hieronder vermelde afstanden moeten hier dus bijgeteld worden.


Tot in Destelbergen kan ik dus perfect de F4 volgen, maar ik vraag me af hoe ik vanaf daar best verder kan rijden. Ik wil het liefst zoveel mogelijk op afgescheiden fietspaden rijden en plaatsen met verkeersdrukte en veel kruispunten/lichten vermijden. Het laatste deel van de Alfons Braeckmanstraat, en zeker vanaf de N70 wil ik bvb vermijden. De dampoort is sowieso een no go.
Om in "het groen" te kunnen rijden heb ik het er zeker voor over om een kleine omweg te maken.


Als ik een route laat berekenen door Google Maps stuurt die mij dwars door het centrum van Gent, wat ik dus wil vermijden. Dit zou op 13km komen en is de kortste/snelste optie.

https://maps.app.goo.gl/nrUKTFUbhiot9pgZ9

Als ik puur de fietssnelwegen volg neem ik de F4 tot aan de Dampoort en van daaruit de F400. Dit komt op 14,04km.

Afbeelding


Maar dit zijn dus beide routes met delen die ik wil vermijden.



Ik had gedacht om in Destelbergen op het einde van de Haenhoutstraat de Damstraat te nemen en via de Damvalleistraat tot aan de dijk om dan zo de Schelde te volgen richting de F400 aan de "heirnis".
En van daaruit de F400 te blijven volgen tot aan de Timichegtunnel. Maar ik weet niet of je daar in Destelbergen met een Speed Pedelec op het jaagpad mag. (Google Maps is daar mogelijks verouderd? De street view is van 2017). Dit komt op 14,35km.

Afbeelding


Een andere optie is hetzelfde als hierboven, maar vanaf de Schelde de F40 te volgen op het jaagpad tot in Heusden en daar het water over te steken en zo richting het fietspad naast de R4 autosnelweg te rijden en deze dan te volgen tot aan de Timichegtunnel. Dit zou op 19,5km komen.

Afbeelding


Mijn vraag is dus of er mensen zijn die deze buurt(en) kennen en/of er evt fietsen en me kunnen helpen met de leukste route te vinden.
Welk van bovenstaande opties zou het best zijn? En waar kan ik evt een stukje aanpassen?
Of zijn er betere opties waar ik nog niet aan gedacht heb?

De bedoeling is om snel, veilig en rustig naar m'n werk te kunnen fietsen. Ik werk in ploegen dus moet ook s'ochtends heel vroeg of s'avonds laat (in het donker dus) fietsen.
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Mijn advies:
Rij via het gemeentehuis van Destelbergen richting Reinaerd (Kerklaan - Scheldekant) en dan via De Schelde richting Gent.
Aan Gentbrugge-brug neem je de andere kant van de Schelde het fietspad richting Ledeberg.
Fietpad volgen tot aan de Stropkaai en dan via de Burggravenlaan naar het Station.

Succes. Is een mooie route.
Bluuf me je fikn van me velo!
willemt
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 178
Lid geworden op: 20 jul 2022, 08:43
Locatie: Gent
Merk SP: Klever X-Pinion 45 (2022-v2)
Km-stand: 10.000

Ik rij zelf deze route niet, ik doe noord-zuid ipv oost-west. Ik zou ook de route van Joker aanraden, maar volgens mij is het jaagpad langs de schelde niet toegestaan. Ik zie het er wel veel doen... Een alternatief is via de Dendermondsesteenweg naar Gentbruggebrug. De baan is niet ideaal, volgens mij niet overal een apart fietspad, maar je kan qua snelheid wel mee met de auto's en dus kan je midden op de baan rijden. Eens te proberen als je je er veilig bij voelt.
Vanaf Gentbruggebrug is het volgens mij wel OK voor speed pedelecs - kant Gentbrugge. Het stukje keizerspark is heel dubieus want sommige toegangen zijn OK voor speed pedelecs, anderen niet. Zo mag het voor jou op je heenrit wel en op je terugrit niet. Ik rij er gewoon in beide richtingen, ik ga ervan uit dat sommige borden nog stammen van de tijd voor de regelmentering van speed pedelecs.

De route met een stuk langs de R4 zou ik afraden. Dit is een dubbelrichtingsfietspad die op- en afritten kruist en dit is naar mijn mening levensgevaarlijk.
2022-v2 Klever X 45 Pinion (Klever remmen en voorlicht)
Gent - Lembeke: 23km enkele rit
Plaats reactie