Heeft er al iemand de trailer plate op z'n ST3?

Pedelectron
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2019, 19:33

Waarvoor dank, zonder dat filmpje gezien te hebben is de kans op brokken behoorlijk groot.

Update over m'n sensor errors: fietsenmaker hzd het binnen 5 minuten opgelost met een reset vanuit het service menu. De stromer is weer fun!

:ay
ArthurJ
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2022, 21:31

Hallo, ik rij al een tijdje met een weehoo rond op de normale fiets. De aansluiting zit bij de zadelpen. Omdat ik een dikkere zadelpen had dan de verkoper had ik een oplossing nodig en die gevonden in een zelfsmerende glijlager. Nu deze voor de Stromer st3 iets te nauw is moet ik nog even aan de bak om wat bij te veilen. Als dat gedaan is, zal ik de weehoo aankoppelen aan de ST3 en (met de maximum snelheid van 25) een rondje doen. Ik verwacht geen verschil met de normale fiets omdat de aansluiting bij de zadel zit ook weinig neiging tot scharen.
Ik zocht op internet wel iets over regelgeving, maar kon zo gauw niets vinden. Weet iemand er meer van? Bij brommers had je soms ook een aanhanger, moest die geremd zijn, verlichting hebben en een kenteken? Geen idee ...

Arthur
ST3 limited edition San Marino blauw. Nov 2022 - heden 4000km + :d3:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In Nederland is het toegestaan om een fietskar achter een speed pedelec te monteren, mits deze voldoet aan een aantal wettelijke eisen. In deze kar kun je b.v. je booschappen, fietsvakantiespullen of je huisdier vervoeren. Het vervoeren van een kind in een fietskar achter een speed pedelec is in Nederland NIET toegestaan.

Verder geldt:
- Aanhanger achter een bromfiets mag alleen 1-assig zijn
- De breedte van de aanhanger mag maximaal 1 m zijn.
- De afstand tussen achteras van de bromfiets en achterkant van de aanhanger mag maximaal 2 m zijn
- Gewicht dat mag worden voort getrokken, dit is de helft van de scooter / brommer gewicht, en is dus aanhanger gewicht + lading.

Dit staat beschreven in de wet: Artikel 5.18.27

1. Bromfietsaanhangwagens achter tweewielige bromfietsen moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende eisen:
a. de breedte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 m;
b. de hoogte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 m;
c. de totale massa van het voertuig mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van de trekkende bromfiets;
d. de afstand van de achteras van de trekkende bromfiets tot de achterzijde van de aanhangwagen met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2,00 m.
Bron (waar ze tevens linken naar de desbetreffende wetsartikelen):

https://tourmaster.nl/Nederland
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ArthurJ
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2022, 21:31

Helder, ik zal eens een foto plaatsen van hoe de combinatie er dan uit ziet. Was alleen niet van plan harder dan 25km te gaan juist vanwege de veiligheid.
Gr,
Arthur
ST3 limited edition San Marino blauw. Nov 2022 - heden 4000km + :d3:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Is wel lastig, aangezien je in Nederland met je speed pedelec binnen de bebouwde kom meestal de rijbaan op moet. Dat is niet te doen met 25km/u. Of nouja, dat kan prima, maar het wordt je niet in dank afgenomen door automobilisten. En ook dat zal ten koste van je veiligheid gaan, want niet iedereen reageert dan even leuk.

Either way ik ben benieuwd naar de foto's dus kom maar door :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
baklap
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 281
Lid geworden op: 28 jun 2022, 15:42
Locatie: Twente
Merk SP: ST2 Sport
Km-stand: 9400

Moet je dan ook een extra kentekenplaat op de het karretje hebben eigenlijk?
pimm
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mei 2022, 10:07
Locatie: Woerden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 10030

Volgens de huidige Regeling Voertuigen, moet er een kentekenplaatverlichting op:

Bromfietsaanhangwagens moeten zijn voorzien van:
a. één of twee achterlichten;
b. twee rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;
c. ten minste één ambergele retroreflector aan elke zijkant van het voertuig, en
d. achterkentekenplaatverlichting.

https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2023-01-01

Dat impliceert dat er een kentekenplaat op moet zitten...

Zie ook RDW:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ekenplaten
ArthurJ
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2022, 21:31

Foto van weehoo, kort rondje door de straat gedaan met alle drie de kids (2 van 8 en 1 van bijna 5), wegligging is nog steeds fijn, snelheid van 25 is prima, gaat niet slingeren. Ik zal dus waarschijnlijk deze combi gebruiken voor het ophalen bij school via fietspad met maximaal 25, maar waarschijnlijk minder vanwege de andere kinderen die niet op eigen kracht deze snelheid halen .
Bij school aangekomen kan ik afkoppelen, op slot zetten en doorrijden naar het werk met 45.
Zal vast wel een keer aangesproken worden door oom agent. Kijken hoe dat loopt... Bij mij staat de veiligheid wel voorop...
Bijlagen
IMG_20230424_182311031.jpg
IMG_20230424_182311031.jpg (558.81 KiB) 461 keer bekeken
ST3 limited edition San Marino blauw. Nov 2022 - heden 4000km + :d3:
Bulldogg
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 sep 2023, 14:15
Locatie: 2880
Merk SP: ST2 belt ; ST5 abs
Km-stand: 11000

Ik heb dus een Burley coho xc gekocht, bedoeld om deze zomer als bagagekar te gebruiken achter de st5(Duitsland, Luxemburg, Ardennen).

Filmpje

Ik had al een nieuwe steekas besteld bij Burley, maar blijkbaar is m'n nieuwe st5 ietwat verschillend van m'n st2(geen thru axle) dus zit ik met een probleem. Ok ik weet het...stom van me om er zomaar vanuit te gaan dat dit hetzelfde was bij beide stromers.

Afbeelding

Heb nu de trailer plate van stromer gezien en las dat deze (bij st3&5) de mogelijkheid zou bieden om bv een bob yak en follow me te monteren-die worden ook aan beide zijden van de fiets bevestigd, net als de Burley coho die ik heb.
Afbeelding

Burley heeft hiervoor ook een speciale adapter(M10, binnendraad) : KLIK.

Deze kan op zo'n trailer plate bevestigd worden, aan de linkse kant van de fiets zie ik dus geen probleem. Niet op de bevestiging op de foto letten, is voor een ander type fietskar-enkelzijdige bevestiging.
Trailerplate 1.jpg
Trailerplate 1.jpg (716.72 KiB) 202 keer bekeken
Echter, kan zo'n trailer plate ook aan de rechterkant(derailleurzijde) bevestigd worden? En heb ik er dan dus twee nodig?
En komt deze dan op dezelfde hoogte als aan de linkerkant? De breedte waarop ze komen is geen probleem, trailerbreedte is traploos te verschuiven van 126mm tot 197mm.
ST2 belt(2021) / ST5 abs(2023)- 983, 983, 814 en 814 reserve batterijen- wat spullen van Jeroen, abus bordo, abus sportflex, axa imenso, kinekt,...
WW: 4,5km

De gustibus et coloribus, non est disputandum ;)
Bulldogg
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 sep 2023, 14:15
Locatie: 2880
Merk SP: ST2 belt ; ST5 abs
Km-stand: 11000

Zucht!
Vandaag bij de dealer langsgeweest(Beveren-België) en teleurstellend nieuws gekregen: gaat niet!!
Het is onmogelijk om een tweezijdige fietskar aan een st5(en st3?) te hangen omdat er simpelweg geen mogelijkheid is om een bevestigingsplaat(of iets dergelijks) vast te maken. De enige(3) schroeven die er zitten dienen om de tmm-sensor op z'n plaats te houden. En die dan ook gebruiken om een kar aan te bevestigen gaat die sensor teveel van slag brengen-dixit de FM.
Ze zijn wel bezig om zelf iets te ontwikkelen, want blijkbaar ben ik niet de enige die zoiets achter z'n fiets wil. Echter, dit gaat laaaang duren-bel anders binnen een paar maanden om te horen hoe ver we staan-zei ie me nog. Ze zouden de weg inslaan om een nieuwe bagagedrager te onwikkelen waar dan een beugel in verwerkt zit, waar de bevestiging van de kar dan in/aan klikt.

Ik heb zelf al zitten kijken naar de huidige bagagedrager om eventueel zelf een soort beugel op te schroeven...iemand een idee?
ST2 belt(2021) / ST5 abs(2023)- 983, 983, 814 en 814 reserve batterijen- wat spullen van Jeroen, abus bordo, abus sportflex, axa imenso, kinekt,...
WW: 4,5km

De gustibus et coloribus, non est disputandum ;)
Plaats reactie