bms-printplaatje van accu kapot en nergens de vervangen ?

Gebruikersavatar
idpr
Runner-up
Runner-up
Switzerland
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 sep 2022, 14:27
Merk SP: ST2 (Bj 2018) / ST3 (Bj 2019)
Km-stand: 30850

Als mein Akku BQ983 EoL war, habe ich nach Möglichkeiten gesucht diesen aufzufrischen. Ich habe im www, Deutschland und der Schweiz recherchiert und bin zu folgendem Ergebnis gekommen:

> BMS reparieren: kann niemand
> BMS zurücksetzen: Ich habe 1 Firma gefunden die den SoH und Ladezyklenzähler zurücksetzen, allerdings nur bei den Akkus mit 3 Schrauben. Die Sache ist so geheim, dass ich dabei nicht zusehen durfte. Soviel habe ich allerdings herausgefunden: Der Reset passiert ohne physischen Eingriff im Akku über den CAN-Bus. Ein Reset-taster oder eine Brücke auf der Platine scheint bei den 48V Akkus nicht zu existieren.
Ohne das Rücksetzen des SoH /LZZ lief mein refurbished Akku nur mit der alten, eingeschränkten Reichweite der alten Zellen.
> BMS austauschen: Jain. Das Problem des Resets von SoH und Ladezyklenzähler bleibt
> BMS Schaltpläne: Fehlanzeige, es existiert nichts dazu
--
> Stromer repariert keine Akkus, auch keine BMS. Stand meiner Infos werden Defekte & Garantieansprüche über den Hersteller 'TD Hitech Energy' abgewickelt.
> Stromer kann aber scheinbar Akkus die sich "blockiert" haben (z.B. bei einem FW Update) zurücksetzen, auch können sie den Akku testen.
--
> Den Status des Akkus kann man in einer einfachen Form über das Servicemenü erfahren. Leider ist der SoH Wert maskiert und kann nur über das API ausgelesen werden.


—-

Toen mijn BQ983 batterij EoL was, zocht ik naar manieren om hem te vernieuwen. Ik onderzocht het www, Duitsland en Zwitserland en kwam tot de volgende conclusie:

> BMS repareren: kan niemand
> BMS resetten: Ik vond 1 bedrijf dat de SoH en laadcyclusteller reset, maar alleen op de accu's met 3 schroeven. De materie is zo geheim dat ik niet mocht meekijken. Echter, dit heb ik ontdekt: Het resetten gebeurt zonder fysieke ingreep in de batterij via de CAN-bus. Er lijkt geen resetknop of jumper op de printplaat te zitten voor de 48V batterijen.
Zonder de SoH /LZZ te resetten, liep mijn opgeknapte accu alleen met het oude, beperkte bereik van de oude cellen.
> BMS vervangen: Yep. Het probleem van het resetten van de SoH en de laadcyclusteller blijft bestaan.
> BMS schakelschema's: Niet beschikbaar, hier bestaat niets voor.
--
> Stromer repareert geen accu's, ook geen BMS. Voor zover ik weet worden defecten en garantieclaims afgehandeld door de fabrikant 'TD Hitech Energy'.
> Stromer kan batterijen die "vastgelopen" zijn (bijv. tijdens een FW update) blijkbaar wel resetten, ze kunnen de batterij ook testen.
--
> De status van de accu kun je in een eenvoudig formulier te weten komen via het servicemenu. Helaas is de SoH-waarde gemaskeerd en alleen via de API uit te lezen.

. . . . __o
. . ._ \ <_
_(_) / (_)__ ST3c 2019 | Di2 | 983 Wh + 660 Wh Extender | stromer-tech.info
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

idpr schreef: 05 mar 2023, 03:28 Als mein …
Wij hebben een Nederlandstalig forum. Berichten in een andere taal zijn toegestaan, maar zet er dan aub een automatische vertaling onder. Dit gaat uitstekend met deepl.com.

Dit keer heb ik het voor je gedaan.

—-

Wir haben ein niederländischsprachiges Forum. Beiträge in einer anderen Sprache sind erlaubt, aber bitte setzen Sie eine automatische Übersetzung darunter. Dies funktioniert sehr gut mit deepl.com.

Diesmal habe ich es für Sie getan.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ik heb hier op het forum al enkele mooie voorbeelden gezien om extra info uit de OMNI te krijgen. Zonder specialist te zijn in deze communicatie/software, voor mij een teken dat een standaard CAN protocol wordt toegepast. Uiteraard is “lezen” niet gelijk aan “schrijven” maar ook dat is te “kraken” (ik weet het, inlog gegevens,… en loggen wie wat heeft gedaan… maar mogelijk) zodat die gereviseerde accu als “nieuw” kan worden gedefinieerd.

Er wordt dagelijks fraude gepleegd met valse inlog/ID gegevens. Als ze dat kunnen op een super beveiligde?? computer van een bank of overheid moet dat op een Stromer ook lukken.

Genoeg illegale toestanden…

Als Stromer/accu fabrikant nu die mogelijkheid aanbieden aan enkele partners is het een win-win situatie want elke revisie is voor de betrokken partijen (Stromer/accu fabrikant) een opportuniteit om hun sustainability aan te tonen. En ook dat is marketing want “groen en duurzaam” verkoopt.
Met geregistreerde partners vermijd je ook een wildgroei van “specialisten” en het risico op imago schade als er toch wat mis loopt. Je kan je partners auditeren en met een gerust hart garantie bieden op de revisie.

Vroeg of laat zal het gebeuren dat iedereen de soft- en hardware kan kopen en dan is er meer imago schade dan er omzetverlies owv revisie zal zijn. Want voor elke “illegale” revisie verkoop je ook geen nieuwe accu en het risico op imago schade groeit...
boomer
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 feb 2023, 14:15
Merk SP: strömer
Km-stand: 5300

Ik heb een goedkope tweedehands 814 Wh accu gekocht met een capaciteit van hooguit 72 %. Ik heb een bevriende elektricien (gratis, alleen al het controleren van de accu/fiets door de dealer had mij € 60 gekost) de BMS over laten zetten. Het werd geen succes. De goede, tweedehands, BMS overgezet op mijn accu (waarvan we dachten, na voltages meten, dat het batterijpakket nog goed was) maar accu laadde nog steeds niet op. Mijn BMS was weldegelijk kapot want op de tweedehands accu deed deze 72 % accu niets meer. Dus de BMS-en weer terug op de originele accu's gezet. De tweedehands accu werkt gelukkig nog en mijn oude is helaas voor de milieustraat.

We hebben niets hoeven te salderen. Wel schroefjes los draaien en er zitten ook twee stekkertjes in.

Overigens was de tweedehands accu ook niet helemaal goed. (Ik was na een half jaar stilstand mijn pincode even kwijt en kon dus niet testrijden met de accu). Want het vermogen uit de accu wisselt waardoor de sensor geregeld op storing valt.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

boomer schreef: 26 apr 2023, 19:18 Want het vermogen uit de accu wisselt waardoor de sensor geregeld op storing valt.
Ik denk dat je enkele dingen door elkaar haalt.
Dat je accu spanning schommelde ifv de stroom die je van die accu vraagt en dat de spanning van de accu daalt ifv SOC is normaal, ook voor een nieuwe accu. Maar dat een sensor die op 5V werkt hierdoor wordt beïnvloed, nee. Jou sensor storing en de oorzaak ervan zit op een andere plaats.
Happy Hulk
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jun 2023, 09:11
Locatie: Noord-Holland
Merk SP: Stromer st3
Km-stand: 25000

Dit zijn de Blues Brothers oftewel de 2 accu's waar ik mee rij in mijn Stromer st3.
Screenshot_20230606_205047_Photos.jpg
Screenshot_20230606_205047_Photos.jpg (81.92 KiB) 271 keer bekeken
Zo'n anderhalve maand geleden kreeg ik een melding op de omni dat er een update was voor de batterij. Daarbij moest ik de lader aansluiten en daarna de update starten. De update was in no-time gedaan, waarna ik de accu eruit nam en beide accu's buiten de Stromer ging opladen.

Door omstandigheden kon ik 2 weken niet fietsen maar uiteindelijk maakte ik een rit die vanaf het begin niet lekker ging. Ik mistte wat ondersteuning dus kalibreren en nogmaals kalibreren. Daarbij kwam ik gigantisch veel motorrijders tegen op de polderdijken waar ik het liefst op rijd. Door die drukte en dat er af en toe een auto door het gravel reed naast het asfalt wat bijzonder veel stofwolken gaf, was mijn zin er een beetje af en keerde ik de Stromer en reed huiswaarts.

Op een gegeven moment was de ene accu leeg en zou ik de tweede accu in de Stomer plaatsen. Dat gedaan en ik drukte op de startknop terwijl ik de lege accu opborg in mijn speciaal geprepareerde koffer, wat in een vroeger leven een Brabantia broodtrommel was.
Screenshot_20230606_213623_Photos.jpg
Screenshot_20230606_213623_Photos.jpg (51.01 KiB) 271 keer bekeken
En waar ik undercover mee rondtoer.
Screenshot_20230606_213636_Photos.jpg
Screenshot_20230606_213636_Photos.jpg (45.52 KiB) 271 keer bekeken
Grote voordeel van dit systeem is dat ik tijdens het op en afstappen als jongeman van 70 lentes, hiermee niet mijn been beschadigd vanwege de ronde hoekkanten van de trommel. Bovendien kan er veel gereedschap en kleding in. Zelfs een 2e bidon stop ik onder de rugzakcover en de trommel en dat blijft gewoon op zijn plaats zitten.
Heeft ook een nadeel: ik kan niet met mijn handen naast de stuurpen rijden, vanwege shimmyen. (stuur gaat bibberen) Zonder trommel op de bagagedrager kan dat wel, waarmee ik gestroomlijnder rijd, wat flink veel ondersteuning bespaard.

Terug naar de accuwissel.
Omdat de omni geen licht gaf op het scherm, vermoedde ik dat ik mogelijk de startknop niet goed had ingedrukt, dus nogmaals geprobeerd met als resultaat, het beeld bleef zwart.
Toen moest ik 35k zonder ondersteuning met af en toe tegenwind naar huis fietsen met een gangetje van 10/12 km/uur.
Dat was nog niet het ergste want ik droeg die dag mijn beruchte shirt.
Screenshot_20230115_114506_Photos.jpg
Screenshot_20230115_114506_Photos.jpg (40.27 KiB) 271 keer bekeken
En daarbij laat de Stromer af en toe zijn claxon horen, wat waarschijnlijk iets van een antidiefstal moet voorstellen.
Superkapot kwam ik thuis, echt h e l e m a a l naar de k......!
Na een uur bijgekomen te zijn las ik de instructie, lader aansluiten en er verschijnt het woord 'eject' in het venster waarna je de 'dode' accu eruit kan halen.

Dit was echter wel de accu, die er tijdens de update inzat. En juist de accu met 4 schroeven die niet te reviseren is. Mijn andere accu heeft 3 schroeven.

Nu moest ik vandaag naar Zeist en kwam daarbij langs het dorp Odijk waar ik de Stromer had gekocht en die werkelijk waar, een fantastisch goede Stromerdealer zijn. (zie hun filmpjes op YouTube?)
Ik vertelde hun het probleem dat de accu niets meer deed na de update. Zij beloofde mij er naar te kijken maar konden geen tijdsbestek geven vanwege enorme drukte.

Een half uur later belde de bazin mij op met de mededeling dat de accu het gewoon deed. Ze hadden hem eerst onder lading gezet en daarna in een Stromer geplaatst die normaal opstartte. Ik hartstikke blij, want het scheelde mij bijna € 2000 en ik kon hem meteen ophalen. Ik gaf hen een flinke fooi, die zij niet wilde accepteren maar dat toch deden na een Hulkse brul. Waarna de bazin ook nog iets voor mij had en zij zette een Stomercap op mijn hoofd.

Hun zaak heet Bikes and Care met de nadruk op dat laatste woord!
En zij hebben een dependance in Zeist, mijn vroegere woonplaats.

Thuisgekomen stopte ik de accu in de Stromer en alles werkte na het opstarten naar behoren.
Dus de Blues Brothers zijn weer samen en gaan hopelijk de Hulk de komende tijd weer flink helpen met ondersteunen.
Happy Hulk
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jun 2023, 09:11
Locatie: Noord-Holland
Merk SP: Stromer st3
Km-stand: 25000

Ter aanvulling vorige bericht.

Toen ik een 2e accu aanschafte deed ik die eerst in een zijtas, echter dat was een mislukking omdat de Stromer bij elke hobbel uit balans was.
Daarna bekeek ik allerlei koffers op de drager, totdat ik op het idee kwam van de broodtrommel.
Die bevestigde ik met 4 staaldraadklemmen op de drager + een spanband (nu 2) om de accu vast te zetten.
Al bij al een investering van €55.

Wat ik een groot voordeel vind is dat de Stromer veel minder zijwindgevoelig is dan met een zijtas.
baklap
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 jun 2022, 15:42
Locatie: Twente
Merk SP: ST2 Sport
Km-stand: 9400

@Happy Hulk

Dat is wel een iets goedkopere oplossing dan de accutransporter van Van Zijp Techniek
https://www.vanzijptechniek.nl/product/ ... 3-st5-tpu/
Plaats reactie