Duidelijk samenvatting verkeersregels SP

Plaats reactie
LucB
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2023, 11:19
Locatie: Kortrijk
Merk SP: Aska
Km-stand: 1300

Beste Belgische SP'ers en Noorderburen die bij ons komen fietsen:
Ik vestig graag jullie aandacht op het volgende artikel dat onderaan een goede en duidelijk samenvatting geeft van de regels voor SP in België:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/04/25/speed-pedelec/
baklap
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 jun 2022, 15:42
Locatie: Twente
Merk SP: ST2 Sport
Km-stand: 9400

Wat mij het meeste opvalt aan het stukje is dat die persoon met 30km/h op een 50km/h weg gaat rijden, dan zoek mijn inziens het probleem ook wel op.
LucB
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 apr 2023, 11:19
Locatie: Kortrijk
Merk SP: Aska
Km-stand: 1300

Dat dacht ik dus ook. Wanneer ik dit doe ga ik wel proberen om 45 km per uur te fietsen. Hierbij neem ik dan wel een duidelijke positie in op het midden van de weg zodat de auto's mij niet alsnog proberen te passeren. Mijn ASKA rijdt echt 45 km/h en ik merk dat de automoblisten op een idiote patser na niet de neiging hebben om alsnog in te halen en voldoende afstand houden. Je maakt ook duidelijk dat je hen niet meer wil hinderen dan nodig. Van zodra het kan (en mag (zie artikel :bf: )) ga ik wel terug het fietspad op.

Ik deelde het artikel vooral omwille van de samenvatting van de wetgeving.
Laatst gewijzigd door LucB op 27 apr 2023, 14:17, 2 keer totaal gewijzigd.
baklap
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 jun 2022, 15:42
Locatie: Twente
Merk SP: ST2 Sport
Km-stand: 9400

Haha ja en het gaat er niet perse om dat het een SP is, een scooter of auto die dan met 30 km/h voor je rijdt is net zo irritant.

De samenvatting is zeker handig, ook voor een Nederland die met de SP in België wilt gaan rijden.
P312
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jun 2022, 13:27
Locatie: Mierlo
Merk SP: 2023-St7 Dark Platinum
Km-stand: 0

Mag het misschien niet hardop zeggen..doe ik toch.

Hier in het zuiden zie ik zelden een sp op de weg rijden...allemaal op het fietspad..juist om doe redenen.

Zeker sochtends rijden ze als gekken en ik ga niet daar tussen rijden met m'n 45 per uur..heb al diverse keren oom agent aangesproken en die zeggen zelf ook..we zijn er voor jullie veiligheid en als jullie je snelheid aanpassen zodat andere deelnemers op fietspaden niet in gevaar komen..kijken wij de andere kant op.
In Eindhoven zijn ze met iets bezig dat er andere..dan standaard regels voor snelle fietsen...juist door dit probleem..moeten regels net als in België hanteren...opgelost!
2023 stromer st7 Dark Platinum...met fietsen kun je nooit verdwalen..want je doet dat voor je plezier!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

P312 schreef: 27 apr 2023, 15:14 In Eindhoven zijn ze met iets bezig dat er andere..dan standaard regels voor snelle fietsen...juist door dit probleem..moeten regels net als in België hanteren...opgelost!
Waar heb je dat begrepen? Ik heb niets gehoord...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

baklap schreef: 27 apr 2023, 14:07 Haha ja en het gaat er niet perse om dat het een SP is, een scooter of auto die dan met 30 km/h voor je rijdt is net zo irritant.
Een trekker voor je is ook irritant. Maar die is zo groot, die loopt niet het gevaar om van de weg gereden te worden. (Hier eerder andersom, met al dat jong grut erop.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
P312
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jun 2022, 13:27
Locatie: Mierlo
Merk SP: 2023-St7 Dark Platinum
Km-stand: 0

@FreddyH ..Via broer van een vriend van mij die bij gemeente Eindhoven werkt heb ik gehoord dat ze net als bv in Amersfoort speed pedelecs ook meer en meer op het fietspad willen.Ook in Veldhoven waar ASML explodeert qua groei willen ze speciale snelfietspaden(breed!) Aanleggen om veiligheid voor fietsers etc beter te maken.Waar hoe waarom wanneer etc...geen idee!
Ik vind het zoals nu gaat ook krom en fiets met sp mooi op fietspad als ik niet veilig vind en op rijbaan als ik vind dat het kan..regels of geen regels...Ik ga liever het gesprek aan ipv dat ik door een of andere idioot die veel harder rijd dan 50 en ik dan max 45 van de weg word gedrukt met alle gevolgen van doen, dus..gewoon je gezond verstand gebruiken.Heb sochtens al zo vaak politie gezien en rijden gewoon door, ze hebben wel wat beters te doen...maar in randstad zal dat wel een ander verhaal zijn.maar daar fiets ik nooit
2023 stromer st7 Dark Platinum...met fietsen kun je nooit verdwalen..want je doet dat voor je plezier!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bedankt, zou mooi zijn als dat idd komt!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Terribilis
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 feb 2023, 19:24
Merk SP: klever

Ook interessante info op de sites van 'politie Leuven' en 'speed pedelec Vlaanderen'.

https://www.politie.be/5388/vragen/verk ... acht-nemen

https://speedpedelecvlaanderen.be/infra ... ersborden/
Klever N Rogue 45 2023 1200Wh
(1600Wh is besteld)
Plaats reactie