Actieradius 72 km woon-werk ( Oudenaarde-Mechelen)

Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Stromeur schreef: 17 jan 2023, 22:49 Met 72km enkele reis wil je gewoon het volledige traject met volle ondersteuning rijden (zeker op de terugweg). Anders gaat het helemaal een eeuwigheid duren, om over de afnemende fysieke energie nog maar te zwijgen.
Ik denk er ook zo over! 72km enkel is zeker niet te onderschatten met een batterijcapaciteit <= blauwe batterij!
Hou er ook rekening mee dat bij langere trajecten de kans groter is, dat er af en toe nog een wegomleiding er bovenop kan komen (vanwege werken, een sportevenement, ...)

Zelf doe ik 50km enkele reis met de blauwe batterij en afhankelijk van de weersomstandigheden moet ik af en toe toch al incalculeren met welke ondersteuning (en inspanning) ik het traject afwerk (het blijft flirten met de capaciteitsgrenzen van de batterij, tenzij ik de wind in het voordeel heb).
Bovendien moet ik de batterij volledig opladen voor de terugweg.

Een 2de batterij lijkt mij een gedoe en zou ik persoonlijk nooit overwegen. Bij dergelijk af te leggen afstand van 72km enkel, zou ik eerder uitkijken naar een ST7 (of evt. concurrent in die klasse). De iets grotere investering hoort er dan uiteraard ook wel bij 😉
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

SqueeZer schreef: 19 jan 2023, 09:51
+ werken gemiddeld 8 uur per dag = 12 uur woon/werk + werk, dan kom je thuis en wilt de vrouw toch ook nog wel dat je iets doet en een paar uur later als je het wilt volhouden mag je je bed in ...
En eens je bed in ... hopen dat je vrouw je niet meer lastig valt 😂
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
DavyDG
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 jan 2023, 20:18
Locatie: Oudenaarde

Voorlopig wacht ik nog wat af. Ik vind nog geen bevredigende oplossing. Wel is woonwerk verkeer ietsje gewijzigd.
1 keer in de week dus enkel 72 km en ook eens enkel 26 km (een hub dichterbij ;-) ). De rest kan ik thuis werken. Laden op werk geen probleem, ook niet in de fietsstalling.

Na alles wat ik lees over stromer hier op forum, ben ik alleen maar meer gaan twijfelen om er 1 te kopen :-s.
Een opium met 1670 accu en range extender zou ik zeker overwegen, maar dan nog een jaar wachten... alle, in het beste geval :-)
De elio is niet voldoende
Een klever is voorlopig de beste optie. Liefst eentje met accu van 1600, maarja, dan moet ik weer wachten tot volgend jaar. Maar moet nog wat inlezen in klever....
DavyDG
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 jan 2023, 20:18
Locatie: Oudenaarde

Ondertussen wat zitten testen en beslist: het wordt een Aska. Huidig model met accu niet voldoende om op volle snelheid 70 km te rijden, maar met de range extender die er ooit aankomt, moet dat wel lukken.
Zit ook met woon-werk verkeer van 26 km enkel, dus zodra ik hem heb, kan ik hem hier al testen. Misschien ook al paar keer de 70 km doen, om weg te leren kennen, aan een gezapiger tempo van 32 km/h. Dan moet 70 km wel'lukken.

Nu nog uitzoeken:
Welke kledij, schoenen ( bij regenweer), tassen voor laptop, helm etc
metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 236
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

Lijkt me een zalige fiets. Proficiat. 70km moet zeker lukken aan aangepast tempo.

Is de range extender die er ooit aan komt dan compatibel met de huidige aska's?
Lekker fietsen...
DavyDG
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 jan 2023, 20:18
Locatie: Oudenaarde

Ik kreeg van de fm ( die contact opnam met Aska voor mijn vraag) de bevestiging dat de range extender compatibel zal zijn met de aska's die nu verkocht worden.
Fan als het werkt
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jun 2023, 11:14
Locatie: Oudenaarde
Merk SP: STROMER ST3 SPORT
Km-stand: 4850

Goede middag,

ik rij al een jaar of 5 +/- 1x/week het traject Kerkhove - Lokeren, 59 km enkel.
Eerst met Riese & Mueller supercharger ; radius met overschot maar snelheid 30-35 km/u, daarboven zorgde traploze versnelling ervoor dat je vanaf 40 km/u "zot draaide". Nu nog tot september met Stromer ST3, ketting en batterij 985 ; hiermee kan je ten volle de 45 km/u benutten op ondersteuning 2 of 3, maar inderdaad ; bij koude/tegenwind volle route op stand 2 waarbij 60 km de max is. Dus veelal vertrekken op ondersteuning 2 (afhankelijk van de instellingen weinig verschil tussen 2 en 3) en na 25 km bepalen als het de 3 wordt of toch blijvend de 2.

Dus qua radius op het randje. Wat zijn de ervaringen met de Aska ? Comfort / Radius / snelheid ?
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Ik doe dezelfde afstand met de ST1x (1 uit 2017 en 1 uit 2019). Deze zijn zuiniger dan de 27" banden broeders van Stromer: ~10Wh/km. Ik red het in veel gevallen in standje 3. Alleen bij kou en windkracht 4/5 tegen moet ik een deel in stand 2. (Getuned op cruisesnelheid van ~40km/u)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik rij de 40 km naar mijn werk met twee batterijen. Ik ruil de blauwe om bij 20 procent restlading. Ook om voor het laatste stuk voldoende prik over te houden. Na 10.000 km is mijn degeneratie ruim 10 procent. Ofwel in de winter red ik het zeker niet op 1 batterij bij tegenwind. De tweede batterij is mijn redding. Dit heeft ook te maken met de kracht, dus dorst van de ST3. Met de ST1 ging dat beter. Nu rijd ik vaak op 70 procent om mijn batterij te sparen.
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
DavyDG
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 jan 2023, 20:18
Locatie: Oudenaarde

Fan als het werkt schreef: 06 mar 2024, 16:00

Dus qua radius op het randje. Wat zijn de ervaringen met de Aska ? Comfort / Radius / snelheid ?
Ik wacht nog steeds tot de range extender er komt, dus geen ervaring mee. Als hij nog veel wordt uitgesteld, overweeg ik een speedpedelec met een 2de batterij. Kan het niet blijven uitstellen :-) Dan eerder Stromer of Klever vermoed ik.
Plaats reactie