Review: Scalato Spasso S speed pedelec band

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Scalato Spasso S band heeft het voor speed pedelecs verplichte ECE-R75 keurmerk. Dat betekent dat-ie op een speed pedelec gemonteerd mag worden.

Daarnaast heb je inderdaad de homologatie van de speed pedelec zelf. Banden vallen onder de homologatie en er zijn sp-fabrikanten (zoals Klever) die daarom alleen toestaan om specifieke banden te monteren. Er zijn echter ook fabrikanten die enkel de maat van de te monteren band opgeven. Dan kun je dus zelf kiezen, zolang de band maar ECE-R75 gekeurd is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JoerickV
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 sep 2022, 10:56

Bedankt Stromeur voor de info, weet u of dit ook het geval is voor de st2 belt?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer doet er een beetje warrig over in de gebruikershandleiding maar ik snap wel wat ze zeggen:

Op blz. 17 zeggen ze dat (o.a.) de banden alleen vervangen morgen worden door "dezelfde onderdelen of onderdelen die zijn goedgekeurd".
Prima, dat is de wetgeving rondom homologatie.

Op blz. 27 zeggen ze "Bij een S-Pedelec mogen de banden alleen door toegestane en door de fabrikant goedgekeurde banden vervangen worden."
Welnu: 'toegestaan' zijn banden met ECE-R75 keurmerk. En wat de fabrikant in dit geval goedkeurt staat één pagina verder:

Blz. 28: "De volgende bandenmaten zijn voor de Stromer toegestaan: ST1 en ST2 54-584".


Mooi. Elke ECE-R75 goedgekeurde band met maat 54-584 mag er dus op :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Totdat je in Duitsland gaat rijden, daar zijn de regels volgens mij net wat strikter. Flyy?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 487
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Soweit ich weiß, gibt es zwei Arten der Zulassung für einen Reifen.

Die Eine ist, das der Reifenhersteller seinen Reifen zertifizieren lässt. Dann hat der Reifen die ECE-R75 Kennzeichnung und darf an jedes Kraftfahrzeug montiert werden, wenn die Größe vom Fahrzeughersteller freigegeben ist.
Ist die Größe nicht zulässig, kann man die Größe beim TÜV auf die Verwendbarkeit prüfen lassen. Genehmigt der TÜV die Größe, muss man sie noch in die CoC eintragen lassen.

Die zweite Möglichkeit ist, das der Hersteller vom Fahrzeug den Reifen mitprüfen lässt, wenn das gesamte Fahrzeug geprüfte wird.
An meinem B45 und dem ersten B-Speed waren Schwalbe Big Apple montiert, obwohl sie keine ECE-R75 Freigabe hatten. Sie hatten ihre Zulässigkeit durch die Homologation vom Fahrzeug bekommen.

In Kurtzform bedeute das,
wenn ein Reifen orginal verbaut war, ist er immer zulässig,
alternativ braucht ein Reifen die ECE-R75 und die richtige Größe,
hat er eine andere Größe, muss die Größe von den Behörden in die CoC eingetragen werden.

Ich denke dies ist europäisches Recht.

In der Praxis auf der Straße scheint es keine Rolle zu spielen, da fährt jeder den Reifen den er möchte.
Mir ist kein Fall bekannt, wo jemand verwarnt wurde, weil die falschen Reifen montiert waren.

FreddyH schreef: 08 sep 2022, 15:56 Totdat je in Duitsland gaat rijden, daar zijn de regels volgens mij net wat strikter. Flyy?
Insofern sind die Regeln wohl nicht stenger. 😉








Voor zover ik weet, zijn er twee soorten goedkeuring voor een band.

Een daarvan is dat de bandenfabrikant zijn band laat certificeren. Dan heeft de band het ECE-R75 opschrift en mag hij op elk motorvoertuig worden gemonteerd als de maat is goedgekeurd door de fabrikant van het voertuig.
Als de maat niet is goedgekeurd, kunt u de maat op bruikbaarheid laten controleren bij de TÜV. Als de TÜV de maat goedkeurt, moet deze worden geregistreerd in de bewakingsketen.

De tweede mogelijkheid is dat de fabrikant van het voertuig de band laat testen wanneer het hele voertuig wordt getest.
Op mijn B45 en de eerste B-Speed zaten Schwalbe Big Apple banden, hoewel ze geen ECE-R75 goedkeuring hadden. Ze werden goedgekeurd bij de homologatie van het voertuig.

In het kort betekent dit dat
als een band origineel gemonteerd was, is hij altijd legaal,
als alternatief moet een band de ECE-R75 en de juiste maat hebben,
Indien het een andere maat heeft, moet de maat door de autoriteiten in de bewakingsketen worden genoteerd.

Ik denk dat dit Europees recht is.

In de praktijk op de weg lijkt het niet uit te maken, iedereen rijdt op de band die hij wil.
Ik ken geen enkel geval waarin iemand een waarschuwing kreeg omdat de verkeerde banden waren gemonteerd.

FreddyH schreef: 08 sep 2022, 15:56 Totdat je in Duitsland gaat rijden, daar zijn de regels volgens mij net wat strikter. Flyy?
In dat opzicht zijn de regels waarschijnlijk niet stenger 😉
Übersetzt mit DeepL https://www.deepl.com/app/?utm_source=a ... ranslation
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bedankt voor je uitgebreide informatie Flyy!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Johan.vd
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:13
Locatie: België, Vlaams-Brabant
Merk SP: Klever X speed 2018
Km-stand: 32000

Zijn er ondertussen nog meer praktijkervaringen met deze band? Vooral bij nat weer dan? Ik overweeg ze aan te schaffen voor mijn X Speed.

Bedankt!
Klever x-speed grijs xl , ww 32 km enkel.
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Ik heb er nu 7000 km opzitten met deze band.
Erg tevreden mee. Ook bij nat weer.
Slijt ook veel minder snel dan de Vee tire.
Ik raad hem aan.
Bluuf me je fikn van me velo!
Gebruikersavatar
Johan.vd
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:13
Locatie: België, Vlaams-Brabant
Merk SP: Klever X speed 2018
Km-stand: 32000

Joker schreef: 18 mei 2023, 10:16 Ik heb er nu 7000 km opzitten met deze band.
Erg tevreden mee. Ook bij nat weer.
Slijt ook veel minder snel dan de Vee tire.
Ik raad hem aan.

Bedankt, zal ze ook eens uit testen dan.
Klever x-speed grijs xl , ww 32 km enkel.
Plaats reactie