Kosten bijhouden in excel

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Mja ik vind zoiets voorspellen vrij lastig hoor.
Mijn ST3 zit nu bij 23.000 km op 40,76 cent per km. Dat is met 100% afschrijving.

Als ik mijn excel even snel doortrek tot 35.000 km kom ik op 29 cent/km.
Zet ik dan de aanschaf van de fiets naar 2500 euro (en mijn onderhoudskosten, €370 tot nu toe), dan wordt het 14,33 cent/km.
Al jouw geschatte onderhoud bij elkaar opgeteld is 4600 euro (wel erg veel vind ik, maar in het ergste geval...), dan kom ik op 23,56 cent/km.

Dat is puur het rijden en zonder verzekering kosten.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

3 jaar verder met de ST3. Nog steeds iedere week een aantal getallen invullen en de computer maakt wat berekeningen.
25.000 km gereden, accu SoH nog steeds 99%.
Gebruik verschilt per week. Soms elke dag op de fiets naar het werk, afgelopen weken met de regen bijna niet. Er staan 2 auto's voor de deur, het is niet zo dat ik op de fiets moet.

Ter vergelijking de kosten van de auto:
Volvo S60 op LPG, 133.000 km mee gereden, totaal €10.623 aan brandstof, 24,57 cent/km, €483 per maand.

Dus ja, de fiets is niet per se goedkoper maar daar voor koop je een SP ook niet.
Bijlagen
ST3 2.JPG
ST3 2.JPG (227.49 KiB) 527 keer bekeken
ST3 1.JPG
ST3 1.JPG (291.74 KiB) 527 keer bekeken
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

JeroenSpock schreef: 02 aug 2023, 23:51Dus ja, de fiets is niet per se goedkoper maar daar voor koop je een SP ook niet.
Nou ik wel, en veel Belgen met een fietsplan zullen die mening denk ik ook delen. Mijn Koga kost me dankzij de lease netto nog geen €120 per maand. Ik gebruik hem elke dag, en hoef daarom de auto minder vaak naar de garage te doen voor onderhoud, en ik hoef uiteraard niet te tanken. Opladen van de SP doe ik enkel op het werk. Ik speel daardoor quitte, waardoor de SP mij eigenlijk niets extras kost. Daarbij komt nog dat onze auto nu vrij is gespeeld voor mijn vrouw, die anders met enige regelmaat het openbaar vervoer zou pakken. En in deze regio kost het openbaar vervoer helaas veel tijd en geld t.o.v. de auto (als je met het OV überhaupt al op de plaats van bestemming kunt komen).
Qua reistijd kost het me een 20 minuten langer per dag (ik hoef maar 16km enkel), maar daarvoor ben ik een goed uur lekker buiten aan het bewegen.

Het is denk ik maar net hoe je er persoonlijk in staat. Voor de een zal een SP, dankzij financiële constructies, een betaalbaar alternatief zijn voor de auto of OV, maar als je de boel prive aftikt zal het eerder spielerei zijn. Weer een ander zal denken "tja, een SP erbij is een stuk goedkoper dan een tweede auto", terwijl iemand anders denkt "zo'n SP is nieuw 2 keer zo duur als een goed tweedehands autootje".
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

In Nederland ligt dat heel anders. 1 Europese Unie, 1000 verschillende regels blijkbaar.
Ik kon de fiets via het werk leasen (tegen de 300 euro per maand en de fiets wordt nooit van jou), dus dikke vinger ik koop hem zelf wel.
Deze kosten zijn dan ook voor de mensen die hem gewoon zelf betalen en op naam zetten.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Trivmvirate
Expert
Expert
Ukraine
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:44
Locatie: Almelo
Merk SP: Klever N Rogue

Kosten voor auto wordt natuurlijk ook sterker beinvloed door je jaarlijkse kilometers. Even ervanuit gaande dat de aankoopprijs hetzelfde is zijn de vaste kosten wel hoger. Het zou interessant zijn om een grafiekje te zien over wat er gebeurd als je autokilometers per jaar afnemen?
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

JeroenSpock schreef: 04 aug 2023, 11:45 In Nederland ligt dat heel anders. 1 Europese Unie, 1000 verschillende regels blijkbaar.
Ik ben ook een kaaskop hoor ;p Maar inderdaad, het verschilt hier enorm. Lease blijft toch een prive aangelegenheid, dus kan iedereen in principe doen wat ze willen. Echter met het oog op klimaat zou je denken dat de overheid, het zij NL of EU, de switch naar de fiets beter zou faciliteren...
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Trivmvirate schreef: 04 aug 2023, 14:08Het zou interessant zijn om een grafiekje te zien over wat er gebeurd als je autokilometers per jaar afnemen?
Zoiets denk ik

MRB (wegenbelasting NL) voor de auto, ik heb gewoon mijn auto genomen voor de 3 brandstoffen, gaat hier op gewicht. Geen MRB voor een bromfiets.
Verzekering zoals ik die zou betalen per maand
Huidige brandstofprijzen
En het verbruik

Bij extra kosten kan je voor alle 4 de aanschafprijs invoeren van zo'n 7000 euro om het gelijk te houden, dat veranderd alleen de begin prijs van alle 4 voertuigen in de vergelijking.
Ik zou nog een extra rij kunnen invoegen voor onderhoud, maar het lijkt me duidelijk dat die kosten bij een auto hoger liggen.

Maar je ziet duidelijk dat de auto in totaal duurder is dan een fiets bij zo weinig kilometers per jaar. Dat mijn auto goedkoper is komt puur omdat hij zo veel meer rijdt.
Bijlagen
ST3 vs S60.JPG
ST3 vs S60.JPG (133.36 KiB) 330 keer bekeken
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Dann will ich hier auch mal einen Beitrag leisten.

Mit meinen Klever B Rädern habe ich in 2000 Tagen 42493km gefahren. Die Anschaffung und die ENRA Vollkasko für fünf Jahre haben mir 3.718,80€ gekostet. Alle weiteren Kosten, für den Extenderakku, den Frontträger, für ein zweites vorderes Laufrad, für alle Verschleißteile, für einen neuen Controller , für die jährliche Haftpflichtversicherung, für spezielles Fahrradwerkzeug, für Helm, für Fahrrad-Kleidung, usw usf belaufen sich auf 3.666,61€. Somit ergeben sich derzeit 0,17€/km oder 3,69€/d.

Nicht erfasst wurden die Kosten für den Strom, sonst wirklich alles. Die Werte gelten mit Restwert 0 für heute. Ich bin gespannt wie es sich weiter entwickelt.




€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€




Dan wil ik hier ook een bijdrage leveren.

Ik heb 42493 km gereden in 2000 dagen met mijn Klever B motoren. De aanschaf en de ENRA-omniumverzekering voor vijf jaar hebben me €3.718,80 gekost. Alle andere kosten, voor de verlengaccu, de voordrager, voor een tweede voorwiel, voor alle slijtageonderdelen, voor een nieuwe controller, voor de jaarlijkse aansprakelijkheidsverzekering, voor speciaal fietsgereedschap, voor een helm, voor fietskleding, etc etc, bedragen 3.666,61€. Dit komt momenteel neer op 0,17€/km of 3,69€/d.

Niet inbegrepen zijn de kosten voor elektriciteit, maar eigenlijk alles. De waarden zijn geldig met een restwaarde van 0 voor vandaag. Ik ben benieuwd hoe de zaken zich ontwikkelen.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

2000 dagen, dat is wel even wat langer.
Wat een geld voor die verzekering, is die zoveel duurder in Duitsland?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Die ENRA hat für den Fünfjahresvertrag 499 € gekostet. Die jährliche Haftpflichtversicherung kostet ca 50 €. Die größte Position auf der Liste der Ausgaben war der Tausch des Controllers. Sie hat 895 € inklusive Montage gekostet.






De ENRA kost €499 voor het vijfjarige contract. De jaarlijkse aansprakelijkheidsverzekering kost ongeveer € 50. De grootste kostenpost op de lijst was de vervanging van de controller. Deze kostte € 895 inclusief installatie.
Plaats reactie