Review: HelmetPlus PHENIX speed pedelec helm (NTA 8776 gekeurd)

AskaTari
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mei 2023, 17:13
Merk SP: Aska

Ik zoek ook nog een oplossing voor mijn wind/muziek/helmprobleem en zo kwam ik bij deze helm uit. Ik rij al enkele jaren met mijn Abus Pedelec 2.0 helm. Goed vind ik de opvallende knalgele kleur, de afneembare oorstukken, de ingebouwde verlichting (stelt nu niet zo heel veel voor) en regenhoes. De oorstukken zijn prima tegen de wind, maar vanaf de lente vind ik het al snel te warm daarmee.
Tijdens mijn een uur durende rit naar het werk beluister ik graag ook een muziekje of podcast. Ik moet sowieso iets in of over mijn oren hebben, want het windgeruis is gewoon niet te harden. Voorlopig doe ik oortjes in, die ik aan de rand van de stad uitneem om toch meer van het verkeer te kunnen horen, ik krijg dan wel het lawaai en vervelende gevoel van de wind aan mijn oren in de plaats. Oortjes onder de oorflappen is pijnlijk, dus dat doen we niet. Al bij al toch wat gedoe en nog geen ideale oplossing gevonden.

Zou deze helm hieraan kunnen tegemoet komen, wat zijn jullie ervaringen intussen? Voor mij primeert dat ik muziek kan beluisteren (en eventueel navigatie kan volgen en of een occasioneel telefoontje kan beantwoorden, de vraag is, ben je verstaanbaar genoeg voor je gesprekspartner?), maar tegelijk mijn omgeving nog voldoende hoor, zonder gehoorschade door de wind. Een meekleurend of 'gerookt' vizier zou ook een meerwaarde betekenen ten opzichte van mijn huidige helm. Ik heb geen idee of die opties intussen beschikbaar zijn en wat de prijs ervan is. Ik heb trouwens nooit het gevoel gehad dat mijn Abus-helm perfect om mijn ovale hoofd zit, hoe ik hem ook afstel. Met de racefiets of mtb neem ik mijn Specialized-helm, dat is telkens een verademing qua comfort in vergelijking met die harde ronde kom van Abus.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

AskaTari schreef: 14 mei 2023, 11:45 Voor mij primeert dat ik muziek kan beluisteren (en eventueel navigatie kan volgen en of een occasioneel telefoontje kan beantwoorden, de vraag is, ben je verstaanbaar genoeg voor je gesprekspartner?), maar tegelijk mijn omgeving nog voldoende hoor
Luisteren naar muziek, je navigatie of een telefoontje aannemen gaat prima. Je gesprekspartner gaat wel wind horen, dat is niet te voorkomen.

Stemmen luisteren is oké. De geluidskwaliteit van de muziek: denk aan je My First Sony. Het is leuk, en ik geniet ervan om muziek te kunnen luisteren, maar verwacht niet veel diepte, bas of een breed frequentiebereik.

Daar staat tegenover dat het geluid van de helm rechtstreeks via je schedel komt door de trilplaten in de helm. Je hebt dus geen oorpdopjes in, en ook geen luidsprekers in de helm. Dit betekent dat je álles om je heen nog steeds hoort, net als wanneer je geen muziek luistert. Veiliger dan dit kan niet, als je onderweg muziek of een podcast wil luisteren.
AskaTari schreef: 14 mei 2023, 11:45 zonder gehoorschade door de wind.
Windruis wordt niet veroorzaakt door een helm, en een helm kan dit ook niet weg nemen (tenzij je een helm hebt die volledig over de oren valt, dat is de HelmetPlus PHENIX niet.

De bandjes van je fietshelm kunnen windruis wel erger of juist minder erg maken. Dit is niet inherent aan het merk of type helm, maar aan de combinatie van de helm en jouw hoofd, en dan vooral hoe de helmbandjes langs jouw gezicht lopen. Ik ervaar met de PHENIX speed pedelec helm minder windruis dan bij mijn Lazer Anverz helm, maar misschien is het bij jou wel andersom.

Uiteindelijk zullen er ook 'H+ Notos wind silencers' leverbaar worden (dat zijn volgens mij gerebrande Cat Ears). De één zweert erbij, bij de ander doet het weinig tot niks. Dit zul je zelf moeten ondervinden.
AskaTari schreef: 14 mei 2023, 11:45 Een meekleurend of 'gerookt' vizier zou ook een meerwaarde betekenen ten opzichte van mijn huidige helm. Ik heb geen idee of die opties intussen beschikbaar zijn en wat de prijs ervan is.
Ik weet ook niet of deze accessoires er inmiddels al zijn. Dit kun je het beste aan een HelmetPlus dealer vragen, of aan de mensen van HelmetPlus zelf: https://helmet-plus.com/contactus
AskaTari schreef: 14 mei 2023, 11:45 Ik heb trouwens nooit het gevoel gehad dat mijn Abus-helm perfect om mijn ovale hoofd zit, hoe ik hem ook afstel.
Ik heb ook een ovaal hoofd. De HelmetPlus PHENIX heeft van zichzelf een vrij ronde pasvorm. Maar er komen vulstukken beschikbaar. Ga de helm zeker even passen voordat je 'm koopt want de pasvorm/comfort zijn enorm persoonlijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En nu ik hier toch aan het schrijven ben: mijn ervaringen met HelmetPlus PHENIX speed pedelec helm zijn verder echt helemaal prima. Ding zit lekker, muziekje onderweg is leuk, de LEDs dragen goed bij aan je zichtbaarheid en het vizier bevalt me ook uitstekend. Het vizier laat iets aan wind door, maar aanzienlijk minder dan het vizier van mijn eigen Lazer Anverz helm.

Ik vind de PHENIX een hele prettige speed pedelec helm.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Trivmvirate
Expert
Expert
Ukraine
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:44
Locatie: Almelo
Merk SP: Klever N Rogue

Hoe zit het met het geluid? Is het beetje aan te horen en is het luid genoeg? Ikzelf houd wel van podcasts luisteren onderweg, voor muziek heb ik toch hogere eisen dan wat überhaupt een bone conductor + windruis kan geven.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor spraak is het geluid oké, en wat mij betreft ook luid genoeg.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb contact gehad met HelmetPlus en inmiddels zijn de accessoires ook leverbaar:

Wintermuts, bedekt je hoofd én schermt je oren af: € 25,-
H+ Notos wind silencer (over twee weken leverbaar): € 18,-
Vizier 'grijs fumée' (zomervizier): € 60,-
Vizier fotochromisch (mee kleurend, hele jaar door te gebruiken): € 120,-
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromeur schreef: 15 mei 2023, 11:08 Wintermuts, bedekt je hoofd én schermt je oren af: € 25,-
H+ Notos wind silencer (over twee weken leverbaar): € 18,-
Deze zijn helaas enkele weken vertraagd. Gelukkig is het toch nog geen winter :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lindolfi
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jul 2019, 10:51
Locatie: Groningen
Merk SP: Stromer ST7
Km-stand: 31350

De HelmetPlus Phenix aangeschaft en mee gereden. Fantastische helm wat betreft gewicht, comfort, vizier (genoeg ruimte voor de bril). Fijn dat je muziek kan beluisteren (zonder bassen) en dat hij signalering heeft. Er is maar 1 nadeel dat ik gevonden heb: boven de 40 km/h of met tegenwind al eerder, een zeer irritant fluitend geluid. Na wat onderzoek blijkt het te komen van de boven rand van het neergeklapte vizier. Logisch ook, want de luchtstroom die omhoog gedwongen word over de helm, gaat daar over een scherp randje en dat is vragen om hoog frequente turbulentie en gefluit. De oplossing is eenvoudig (misschien ook een tip voor de fabrikant): Een stukje veter op de bovenrand plakken met dubbelzijdig tape: het gefluit is dan geheel verdwenen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lindolfi schreef: 29 mei 2023, 21:21 boven de 40 km/h of met tegenwind al eerder, een zeer irritant fluitend geluid. Na wat onderzoek blijkt het te komen van de boven rand van het neergeklapte vizier. Logisch ook, want de luchtstroom die omhoog gedwongen word over de helm, gaat daar over een scherp randje en dat is vragen om hoog frequente turbulentie en gefluit.
Ik heb geen gefluit ervaren bij de PHENIX helm. Maar de mensen van HelmetPlus hebben mee gelezen en zeggen:
Dat kan soms voorkomen bij mensen waarbij de helm hoog opstaat.
Om een ventilatie toe te laten tijdens regen weer (anti damp) is de rubber nooit helemaal aangesloten aan de helm.
Dit kan in sommige situaties leiden tot gefluit.
Om dit euvel bij die klanten te behelpen beschikken we over een zelfklevende rubberstrip die op de helm wordt gekleefd onder het vizier.

Dit zorgt voor een afsluiting en weg is het gefluit. Een definitieve oplossing is in de maak en zal bestaan uit een tocht borsteltje die op de plaats van de huidige rubber aangebracht kan worden.

Op die manier geen gefluit en toch een voldoende ventilatie.
Dank voor je feedback!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vanaf augustus wordt er ook een rotatie impact systeem leverbaar voor de Phenix helm. (Het meest bekende systeem is MIPS.) HelmetPlus gaat de samenwerking aan met Shield-X.

Het Shield-X systeem is ook los leverbaar en te retrofitten in de Phenix helm (deze vervangt dan de liner die er nu in zit). Prijs wordt gedeeld zodra deze bekend is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie