Rollerbank voor e-bikes en speedpedelecs

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Syntax Error schreef: 02 jun 2023, 13:25 dan kan je "uitbollen" en nog voelen dat de pedelec remt, voelt een beetje vreemd aan
Zodra je druk op de pedalen zet tijdens een stevige/lange afdaling activeer je de motor, en dan treedt bij 45km/u inderdaad de begrenzer in werking. Het is tegennatuurlijk, maar speed pedelec fabrikanten kunnen juridisch niet anders.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bijsnel
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jan 2022, 13:08
Locatie: Kampen
Merk SP: Cube Kathmandu 625
Km-stand: 20000

Syntax Error schreef: 02 jun 2023, 13:25 ook top voor mij.

Het enige wat ik wat vreemd vind aan die 45km begrenzing op een pedelec is wanneer je bergaf fietst.
dan kan je "uitbollen" en nog voelen dat de pedelec remt, voelt een beetje vreemd aan, maar op zich 45 is ok.

Ik heb voor zover ik weet nog geen speed pedelec te hard zien gaan, eigenlijk soms wel grappig dat als je een pedelec voor of achter je ziet, je die kilometers lang op dezelfde afstand ziet rijden.
als je alletwee 45 kan ik dat logish natuurlijk.

Een keertje wel zo'n electrische brommer verdacht hard zien gaan, maar ik was toen zelf met een "normale" fiets, dus zeker ben ik daar niet van.
Dat is dan een ding met achterwielmotor. Ik heb die van mij laatst op 58 gehad maar dan moet je het wel echt zelf doen.
Cube Kathmandu Hybrid Pro 45 625
Trivmvirate
Expert
Expert
Ukraine
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:44
Locatie: Almelo
Merk SP: Klever N Rogue

Nou ja precies een middenmotor kan het achterwiel niet eens afremmen dus ik vraag me af of dit wel een strikt juridisch probleem is. Maar waarschijnlijk heeft de EU het in de typegoedkeuring gezet voor achterwielmotoren en dan komen ze er niet omheen.
TurboCarbon
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 260
Lid geworden op: 01 jun 2023, 20:22
Locatie: NH
Merk SP: Stromer ST3 Pinion LE
Km-stand: 2000

Ik denk niet dat het een juridisch probleem is maar toch gewoon technisch. Want inderdaad kan een middenmotor het achterwiel niet remmen, en kan je dan gewoon downhill acceleren als een “normale” fiets.

Maar een achterwielmotor blijft meedraaien. Zelfs zonder ondersteuning draaid deze nog steeds niet geheel “vrij” maar met enige weerstand door de permanente magneten. Ik denk dat dit dan aanvoelt als begrenzen terwijl het in werkelijkheid gewoon de ondersteuning is die plots stopt en de motor wel “vrij” draaid maar technisch nog gewoon meedraaid met weerstand en dan wel de snelheid beperkt.

Volgens mij kan je op een Stromer ook nooit fietsen als een “gewone” fiets dus dat je geen ondersteuning voeld maar ook geen weerstand?
Ik heb mijn ST3 nog niet maar bij een test ritje toen de accu er nog niet in zat voel je wel degelijk een flinke weerstand van de motor.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

TurboCarbon schreef: 05 jul 2023, 22:31 Ik denk niet dat het een juridisch probleem is maar toch gewoon technisch. Want inderdaad kan een middenmotor het achterwiel niet remmen, en kan je dan gewoon downhill acceleren als een “normale” fiets.

Maar een achterwielmotor blijft meedraaien. Zelfs zonder ondersteuning draaid deze nog steeds niet geheel “vrij” maar met enige weerstand door de permanente magneten. Ik denk dat dit dan aanvoelt als begrenzen terwijl het in werkelijkheid gewoon de ondersteuning is die plots stopt en de motor wel “vrij” draaid maar technisch nog gewoon meedraaid met weerstand en dan wel de snelheid beperkt.

Ik heb mijn ST3 nog niet maar bij een test ritje toen de accu er nog niet in zat voel je wel degelijk een flinke weerstand van de motor.
Juridisch is er geen probleem als je bergaf 100km/h kan zonder ondersteuning. Je moet je aan de max snelheid houden, ook al is die bergaf plaatselijk 30km/h.
Je kan de motor laten remmen boven de 45km/h maar dat moet niet, zie hierboven. En ja er is “weerstand” bij een DD hub motor, net zoals je beschrijft. Dus 500W plus en plotseling 50W min, dat voel je. Is het dan bewust software matig “remmen”? Nee. Dat is motor power cut off op de brute manier.
TurboCarbon schreef: 05 jul 2023, 22:31 Volgens mij kan je op een Stromer ook nooit fietsen als een “gewone” fiets dus dat je geen ondersteuning voeld maar ook geen weerstand?
Ik heb geen idee hoe het bij Stromer is. Mijn Klever heeft een min ondersteuning als je zonder motor ondersteuning fiets. Net genoeg om de motor weerstand te compenseren, dus “gewoon” fietsen kan zolang je accu erin zit, ook al is die accu “leeg”.
Marc_D
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 370
Lid geworden op: 18 jun 2023, 15:36
Locatie: Rup
Merk SP: Specter 1
Km-stand: 900

Op fietsvakantie een lange afdaling naar Dinant gedaan. Gewoon de pedalen stilgehouden en in geen tijd zat ik aan 68km/h, en toen vond ik het welletjes en de rest van de afdaling bijgeremd. Remmen waren gloeiend heet op het einde van de afdaling (na zeker een kwartier kon ik ze nog steeds niet aanraken) maar van enige daling in de efficiëntie van de remmen heb ik niks ondervonden. Overigens voelde ik me ver van veilig (hoe wielrenners dat doen om als een baksteen te dalen weet ik niet.)
2017: Batavus Razer Pro (23k)
2022: Koga Pace B20 (11k)
2023: Specter 1
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die wielrenners overleven dat ook niet allemaal..
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie