WA/BA verzekering grensarbeiders

Relax pedelec
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 dec 2022, 22:23
Locatie: STEIN LB

Hoi, ik ben grensarbeider waarbij ik in Nederland woon en werk in België. Via mijn werkgever heb ik een fiets besteld via een lease plan. De fiets is nu bij de fietsenmaker alleen de platen zijn er nog niet. In België geeft men aan dat er geen extra verzekering nodig is (diefstal en dergelijke zit in de lease) alleen geeft de leasemaatschappij aan bij de BA verzekering (Burgelijke Aansprakelijkheid BE = WA Wettelijke Aansprakelijkheid NL) te melden dat er een pedelec is. Mijn Nederlandse verzekeringsmaatschappij zegt vervolgens het WA risico niet af te dekken omdat in Nederland een pedelec wordt gezien als motorvoertuig, de lease maatschappij moet hier voor zorgen. De leasemaatschappij stelt vervolgens voor om een BA verzekering in België te nemen, maar dat kan enkel voor inwoners van België. Het aanvullend verzekeren van de fiets in Nederland is ook niet mogelijk omdat er een Belgisch kenteken op zit. Samenvattend krijg ik het BA/WA deel niet verzekerd omdat een pedelec in België onder de fietsen valt en in Nederland onder de motorvoertuigen. Zijn hier oplossingen voor of hoe hebben anderen dit geregeld?

Groetjes
Henri
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1782
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Als je in NL woont ben je volgens mij verplicht je motorvoertuig in NL te registreren.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 250
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Nee, geldt met name voor auto's/motoren, ivm de MRB. de belastingdienst vind dan dat je aan belastingontduiking doet als je met buitenlandse platen blijft rijden. Er zijn echter uitzonderingen:
Uitzonderingen

In de volgende situaties mag u wel in een auto met buitenlands kenteken in Nederland rijden:

U gebruikt uw auto maximaal 2 weken in Nederland (met een vrijstelling bij kortstondig gebruik)
U gebruikt een auto van de zaak van uw buitenlandse werkgever (met een werknemersvrijstelling)
U gebruikt een auto van de zaak van uw buitenlandse onderneming (met een werkgeversvrijstelling)

In deze situaties hoeft u geen belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) te betalen. Mrb heet ook wel wegenbelasting. U moet dan wel een vrijstelling aanvragen bij de Belastingdienst.

Lees meer over vrijstellingen voor autobelastingen aanvragen (Belastingdienst)
Bron: https://www.nederlandwereldwijd.nl/auto ... s-kenteken

een speedpedelec waarvoor geen MRB betaald hoeft te worden zal wel loslopen.
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
baklap
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 281
Lid geworden op: 28 jun 2022, 15:42
Locatie: Twente
Merk SP: ST2 Sport
Km-stand: 9400

Maar de eigenaar van de SP is toch de leasemaatschappij? Waarom zou jij dan een BA / WA moeten hebben?
Relax pedelec
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 dec 2022, 22:23
Locatie: STEIN LB

baklap schreef: 06 jun 2023, 11:57 Maar de eigenaar van de SP is toch de leasemaatschappij? Waarom zou jij dan een BA / WA moeten hebben?
Klopt inderdaad dat de lease maatschappij eigenaar is van de SP en deze dekken ook hun risico af (diefstal en schade aan de SP). Echter het WA/BA deel hoeft de Belgische lease maatschappij niet af te dekken omdat het niet hun risico is. Dit is het risico van de bestuurder (zowel in Nederland als Belgie) en omdat een SP in Belgie nog steeds een fiets is dekt de WA (BA) verzekering schade aan derden die de bestuurder maakt. In Nederland valt een SP in de categorie motorrijtuigen en dekt je WA verzekering dus geen schade aan derden. Simple gezegd rij ik iemand aan dan zegt de Nederlandse verzekering, wij staan niet garant want het je had deSP moeten verzekeren als motorrijtuig. De lease maatschappij zegt wij dekken de schade niet, dat dien je te verhalen op je WA / BA verzekering het is immers een fiets. Dus draai ik waarschijnlijk persoonlijk op voor alle schade kosten aan derden!
Laatst gewijzigd door Relax pedelec op 06 jun 2023, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Relax pedelec
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 dec 2022, 22:23
Locatie: STEIN LB

Stromerfred schreef: 06 jun 2023, 11:04 Als je in NL woont ben je volgens mij verplicht je motorvoertuig in NL te registreren.
Klopt, maar ik kan geen voertuig met een Belgisch kentekenplaat registreren. Fiets is van de leasemaatschappij en niet van mij.
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Kun je geen Belgische WA afsluiten? Desnoods via je werkgever wellicht? Anders zou ik voor een Nederlandse WA gaan. Een Nederlandse bromfietsverzekering is sowieso niet nodig want de SP is niet in NL geregistreerd.
Koga Pace B20
Relax pedelec
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 dec 2022, 22:23
Locatie: STEIN LB

Rubz schreef: 06 jun 2023, 20:23 Kun je geen Belgische WA afsluiten? Desnoods via je werkgever wellicht? Anders zou ik voor een Nederlandse WA gaan. Een Nederlandse bromfietsverzekering is sowieso niet nodig want de SP is niet in NL geregistreerd.
Je kunt misschien wel een WA/BA verzekering afsluiten in Belgie, maar deze dekt geen schade omdat je geen inwoner bent van Belgie. Een Nederlandse WA verzekering zou iedereen in Nederland moeten hebben, die heb ik in ieder geval al. Deze dekt alleen het risico niet omdat volgens de Nederlandse wet een pedelec een motorvoertuig is. Als ik een pedelec zou kiezen die zonder trappen zou kunnen rijden is het volgens de Belgische wet een motorvoertuig en dan valt deze onder bromfietsverzekering, dus geen probleem. Helaas staat mijn bestelde fiets al bij de FM en valt deze niet in die categorie.
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Hoe is dit anders als een Belg die in NL op vakantie de SP mee neemt? Die is dan toch ook gewoon gedekt onder hun normale verzekering?
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1782
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Robot Santa schreef: 07 jun 2023, 11:12 Hoe is dit anders als een Belg die in NL op vakantie de SP mee neemt? Die is dan toch ook gewoon gedekt onder hun normale verzekering?
Ja onder zijn Belgische WA verzekering die je dus zoals ik begrijp als in Nederland wonend persoon niet kunt afsluiten.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Plaats reactie