Stromer ST7: eerste indruk en ervaringen

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als dit nodig is om je Stromer goed te laten ondersteunen dan klopt er iets niet (en ik denk inderdaad dat dat in de software zit).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1778
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Stromeur schreef: 05 jun 2023, 23:28 Als dit nodig is om je Stromer goed te laten ondersteunen dan klopt er iets niet (en ik denk inderdaad dat dat in de software zit).
Toch vind ik het wel prettig dat ik nu iets meer voeling bij het probleem heb. Het brengt ook de oplossing dichterbij, zeg ik positief😁
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
MvStromer
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 mar 2023, 10:44
Merk SP: Stromer ST7
Km-stand: 0

Binnenkort kan ik mijn ST7 ophalen, heb nog te weinig kennis van alles wat hieronder beschreven staat.
Is het mogelijk om in Jip en Janneke taal uit te leggen wat hier nou precies het probleem is?
Offset lager dan voltage, wat betekent dat? En wanneer krijg je er mee te maken?
Wie of wat krijgt geen contact?

Groet!
Stromerfred schreef: 05 jun 2023, 22:13 Kon het toch niet laten nog even dit te checken, althans de offset te resetten in het service menu, waardoor inderdaad de offset lager is dan de voltage,
Vandaag de hele rit echt moeite de 40/42 aan te houden. Hij ging net als een raket. Dit is dus waarschijnlijk wel de kern van het probleem.
Ook verklaart het dat de fiets zonder dat je iets doet aan reset opeens beter kan fietsen. Als er iets in het gemeten voltage veranderd (bijv als het warmer of iets dergelijks) kan dat dus in rijgedrag uitmaken

Ik vraag me alleen sterk af of de fiets ophalen de oplossing gaat brengen. Want ik vermoed dat de oplossing een software matige is.

Wellicht ligt het steeds geen contact maken wel aan iets hardware matigs….
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1778
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

-dat is nog niet helemaal duidelijk wat het probleem is. Ook betrekkelijk weinig ST7’s hebben er last van. Maar het heeft te maken moet hoe de TMM sensor (de sensor die meet hoe hard je trapt simpel gezegd) doorgeeft hoeveel ondersteuning er gegeven moet worden.
-het communicatie probleem is een andere. Bij mijn fiets geeft de fiets soms niet de GPS locatie en het aantal gereden KMS door aan de app.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Stromerfred schreef: 06 jun 2023, 09:35 -dat is nog niet helemaal duidelijk wat het probleem is. Ook betrekkelijk weinig ST7’s hebben er last van. Maar het heeft te maken moet hoe de TMM sensor (de sensor die meet hoe hard je trapt simpel gezegd) doorgeeft hoeveel ondersteuning er gegeven moet worden.
-het communicatie probleem is een andere. Bij mijn fiets geeft de fiets soms niet de GPS locatie en het aantal gereden KMS door aan de app.
Ondersteuning probleem gelukkig bij de ST7 geen last van ..
Communicatie probleem wel, gisteren geen info in de app....maar vandaag staat de info van gisteren er wel bij :bu:
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Radiotechniman
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 501
Lid geworden op: 02 mei 2021, 15:58
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3 pinion 2022 red
Km-stand: 14000

Stromerfred schreef: 06 jun 2023, 09:35 -het communicatie probleem is een andere. Bij mijn fiets geeft de fiets soms niet de GPS locatie en het aantal gereden KMS door aan de app.
Dat heb ik ook al een aantal keren gehad de laatste twee weken (en is dus niet specifiek op de ST7). De fiets wordt bij mij wel op de juiste locatie weergegeven, maar met de dagstanden gaat het fout.
Soms wordt de statistiek pas een dag later pas zichtbaar in de app, en worden de huidige dag en de dag ervoor samen opgeteld. De dag ervoor blijft dan op 0 staan. Het lijkt eerder op een serverprobleem dan dat het aan de fiets zelf ligt.
Laatst gewijzigd door Radiotechniman op 06 jun 2023, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
0-7800km: Stromer ST2 Belt Royal Blue (vanaf april 2021)
7800-...: Stromer ST3 Pinion Imperial Red (vanaf september 2022)
AlexanderB
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 167
Lid geworden op: 05 okt 2022, 09:30
Locatie: Temse
Merk SP: Stromer ST7 XL DP SF SP
Km-stand: 14684

Stromeur schreef: 05 jun 2023, 23:28 Als dit nodig is om je Stromer goed te laten ondersteunen dan klopt er iets niet (en ik denk inderdaad dat dat in de software zit).
Het probleem, dat door iedereen als grootste Stromer 'dingetje' wordt beaamd mag ik toch zeggen, is dat gewoon kalibreren (ook na bezoek aan de dealer) bij nog veel andere mensen zorgt voor soms fantastische ondersteuning, soms voldoende en soms slecht. Ik wil altijd fantastisch :) zeker voor de prijs van m'n ST7. Misschien zou Stromer de marge die ik inbouw voor het schommelend tmm voltage zelf kunnen programmeren en de factor ondersteuning op voltage ietsje lager zetten. De marge mag gewoon niet te groot zijn om te vermijden dat hij vertrekt, blijft geven of zelfs versnelt zonder pedaalinput.
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

AlexanderB schreef: 06 jun 2023, 12:56
Stromeur schreef: 05 jun 2023, 23:28 Als dit nodig is om je Stromer goed te laten ondersteunen dan klopt er iets niet (en ik denk inderdaad dat dat in de software zit).
Het probleem, dat door iedereen als grootste Stromer 'dingetje' wordt beaamd mag ik toch zeggen, is dat gewoon kalibreren (ook na bezoek aan de dealer) bij nog veel andere mensen zorgt voor soms fantastische ondersteuning, soms voldoende en soms slecht. Ik wil altijd fantastisch :) zeker voor de prijs van m'n ST7. Misschien zou Stromer de marge die ik inbouw voor het schommelend tmm voltage zelf kunnen programmeren en de factor ondersteuning op voltage ietsje lager zetten. De marge mag gewoon niet te groot zijn om te vermijden dat hij vertrekt, blijft geven of zelfs versnelt zonder pedaalinput.
Ben benieuwd hoe dat bij Opium gaat werken, zelfde motor en zelfde TMM sensor.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

OPIUM maakt, net als Klever, gebruik van een krachtsensor (de TMM sensor) en een rotatiesensor. Stomer gebruikt alléén een TMM sensor en ik heb het idee dat het daar - iets - mee te maken heeft dat Stromers zo gevoelig zijn. En met hun eigen software.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

AlexanderB schreef: 05 jun 2023, 21:19 Ik heb vandaag ook nog eens gewoon gekalibreerd in het gebruikersmenu. Meteen veel minder en vooral geen constant gelijkmatige ondersteuning, bij het minste druk van de pedalen voelde ik die "rem" van even geen ondersteuning, geraakte zelfs moeilijk aan 40 km/u. Verklaring viel niet ver te zoeken : in het servicemenu zag ik de "voltage" (realtime voltage) schommelen onder en boven de "offset" (gekalibreerde nullast voltage). Dus de offset weer een 0.050 V lager gezet dan de voltage zodat de voltage er niet onder kan komen. Meteen weer als een raket.
Dat schommelen om de offset is volstrekt normaal. Want dat is het gevonden gemiddelde (over een een kleine tijdspan). Dus eigenlijk is er dan juist niets aan de hand en moet je stromer normaal reageren. (Afhankelijk natuurlijk van wanneer(!) die offset gekalibreerd was)

Wellicht zegt de amplitude van de schommeling wat meer? Bij zie ik bij mijn beide st1xen, ruwweg een schommeling van 10mVolt (0.010Volt) om de offset. Wat doet die bij jou?

Een offset verschil van 0.050Volt kan wel een groot verschil maken in ondersteuning. Ik zie verschillen tussen een koude (winter) en warme (zomer) calibratie vd offset.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Plaats reactie