Cratoni Vigor helm (ECE-R 22.05 gekeurd)

Charlie
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mei 2019, 14:05
Locatie: Belgisch Limburg

Wat zijn jullie ervaringen met de Vigor tijdens fietsbuien met (onverwachte) regen? Van lichte motregen tot de stevigere bui?
Zo'n visier lijkt mij fijn om tranen (van de wind) en insecten uit je ogen te houden, en als het even lukt voor een onverstoord zicht tijdens regen.
Stromer ST3 LE (zo-goed-als-nieuw tweedehands) sinds juni 2019
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Charlie schreef: 23 mei 2019, 18:36 Wat zijn jullie ervaringen met de Vigor tijdens fietsbuien met (onverwachte) regen? Van lichte motregen tot de stevigere bui?
Zo'n visier lijkt mij fijn om tranen (van de wind) en insecten uit je ogen te houden, en als het even lukt voor een onverstoord zicht tijdens regen.
Ik gebruik de Vigor alleen in de winter: ik vind hem nu te warm. Enkele keren met de Vigor in de regen gereden. Je wordt niet nat. Druppels op het vizier zijn in het donker wel vervelend met tegenlicht (vooral ingeval van fietspad aan linkerzijde van de weg). Maar dat geldt voor elk vizier.

Naast warmte heeft de Vigor nog wel een nadeeltje in het voorjaar/zomer: vliegen komen niet in je ogen, maar ze komen wel in de spleet bij je oren terecht waar ze gaan kriebelen :lol: Dat komt omdat het vizier bij de Vigor tussen de helm valt.
Ik heb daarom een luchtigere helm met vizier over de helm voor de zomer (Abus Pedelec 2.0 Ace). De Abus vind ik te koud in de winter, dus daarom houd ik ook de Vigor. :cool2:
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Charlie
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mei 2019, 14:05
Locatie: Belgisch Limburg

De Vigor een eerste maal getest. Is inderdaad een hele degelijke, stevige helm. Daar wil je je hoofd wel aan toevertrouwen. Van het gewicht geen last gehad eenmaal ik op de fiets zat.

Voor mij persoonlijk 3 grote nadelen:
1. De maat (S) is goed, alleen heb ik een uur na het verwijderen van de helm nog steeds 2 afdrukken in mijn voorhoofd. Ik vrees dat hij daardoor voor mijn specifieke situatie tot de categorie "koppijnhelmen" gaat behoren , en dat willen we niet!

2. Het vizier. Fijn tegen de vele insecten in dit seizoen, maar wat een hel om door te kijken! Ik ben geen bril- of lenzendrager, maar ik verdraag geen goedkope zonnebrillen van 2 euro: ik krijg een vage oog- of hoofdpijn door de slechte kwaliteit van het glas ... euh plastiek. Bij het Vigor-scherm had ik exact diezelfde ervaring, het vermoeit me stiekem behoorlijk hard. Bovendien zit het vizier in de weg, het verspert letterlijk mijn zicht: als fietser heb ik een groot gezichtsveld nodig: ik kijk ver voorruit, ik kijk naar de grond voor mijn wielen, ik kijk naar alles daartussen, ik kijk wat naar links, wat naar rechts. Bij de Vigor kijk ik zeer regelmatig ergens over de rand van het stukje plastiek. Nooit kijkt het echt optimaal en ontspannend.
Ondanks dat de helm vrij strak leek te zitten, heb ik ervaren dat deze bij schokken (en die zijn er regelmatig) durft te verschuiven. Op zich niet zo'n ramp, zal bij alle helmen zo zijn. Maar hier extra storend door het vizier en alle opmerkingen uit bovenstaand punt. Op een rit van 40 minuten heb ik zeker 10 keer met mijn hand op de helm zitten duwen (om vast te stellen dat de helm eigenlijk wel behoorlijk stevig zat , het was gewoon het vizier dat voor mij te hoog komt, waardoor ik constant op die rand kijk ... iedere tik die de helm krijgt verplaatst het vizier weer een tikje in mijn gezichtsveld ... kortom: irritatie!).

3. De zon op het vizier. Zoals eerder gelezen opletten met een lage zon in combinatie met het vizier. Klopt: is levensgevaarlijk! Ik reed net naast het kanaal. Waren er daar putten in de weg geweest, had ik ze gewoon niet gezien. Ik ben moeten stoppen om het vizier af te trekken en tijdelijk in de kraag van mijn jas te verstoppen, om het verderop weer opnieuw te installeren. TIP: reden om een opklapbaar vizier te overwegen.

Besluit: ik denk dat ik ga passen voor de Vigor. Jammer, want voor de kwaliteit zou ik 'm willen houden. Het vizier vervangen door een bril is eventueel een optie, maar puntje 1 blijft onopgelost.

Dan maar op zoek naar een helm met een iets aangenamere pasvorm, zonder vizier of met opklapbaar vizier!
Stromer ST3 LE (zo-goed-als-nieuw tweedehands) sinds juni 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wel drukpunten en de helm toch nog kunnen bewegen (dus totaal geen "snug fit"): dat klinkt inderdaad alsof de pasvorm van de helm niet werkt bij de vorm van jouw hoofd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Ik gebruik zelf nooit een vizier en ben een happy gebruiker van de Vigor. Hij kapselt je hoofd inderdaad goed in, maar klemt bij mij alleszins niet. Misschien in tegendeel: als ik de riempjes niet geregeld aanspan, kan ik hem vrij makkelijk verschuiven op mijn hoofd, enkel van voor naar achter. Niet van links naar rechts. Zou dit een probleem zijn bij een crash? Lijkt me niet want hij blijft altijd beschermen.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Als 2 jaar Vigor gebruiker herken ik me niet in de feedback van de reviewer.
Pasvorm is met een andere maat te checken en kan met je hoorfdvorm te maken hebben.
Glas schittering en beeldvervorming herken ik totaal niet. Soms drukt het vizier op m’n neus maar dat is alles.
Na twee jaar wordt m’n Vigor aangevuld met een Smartride van Cratoni.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromend schreef: 19 jun 2019, 19:16 Glas schittering en beeldvervorming herken ik totaal niet. Soms drukt het vizier op m’n neus maar dat is alles.
De reviewer schrijft dan ook al dat hij daarvoor erg gevoelig is, zo ook met goedkopere zonnebrillen:
Charlie schreef: 17 jun 2019, 23:23 Ik ben geen bril- of lenzendrager, maar ik verdraag geen goedkope zonnebrillen van 2 euro: ik krijg een vage oog- of hoofdpijn door de slechte kwaliteit van het glas ... euh plastiek. Bij het Vigor-scherm had ik exact diezelfde ervaring,
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
qwicrijdergld
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2019, 18:13
Locatie: Arnhem

Eergisteravond werd, na lang gewacht te hebben, mijn Cratoni Vigor maat M bezorgd. Accu was helaas helemaal leeg op dat moment dus de testrit moest even op zich laten wachten. Volgende ochtend echter wakker geworden in wat de heetste dag tot nu toe blijkt te zijn, moest 10:00 op de fiets zitten en dacht in eerste instantie; 28 graden met deze helm op? Nee bedankt. Echter toch besloten om het wel te doen, vind het een prachtige helm en het leek me zonde om nu al redenen te bedenken om hem juist niet op te zetten. Dus op de fiets gesprongen met de tropische temperatuur en wat blijkt, 25 kilometer lang een heerlijk koel hoofd gehouden, zelf op de terugweg met 35 graden! :hy: :cool2: Ook geen last meer van windruis, wat eerder door mijn iets naar voren staande oren dusdanig storend en pijnlijk was dat ik soms het fietsen vermeed :bh: Kortom enorm tevreden over deze helm, heb een mat zwarte QWIC RD10 Speed dus aesthetisch past deze helm er prachtig bij. Echter wel een hoge prijs, maar in het achterhoofd houdend dat het in de winter ook lekker warm zou zijn had ik deze helm toch maar aangeschaft. Echt een aanrader dus!

TL;DR Helm opgezet op extreem hete dag, koel hoofd gehouden. Hoge prijs maar mooie helm er voor terug, echt een aanrader.
  • QWIC RD10 Speed (735Wh)
  • 25 km enkel 5 dagen per week
  • Cratoni Vigor
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

:ay in wit is hij nog iets minder warm.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Weet iemand waar ik deze helm zou kunnen passen? Ik merk dat de pasvorm nogal kritisch is dus gewoon op internet bestellen vind ik nogal wat (kan hem terugsturen, dat weet ik maar goed, liever gewoon even passen).
Ik woon in Antwerpen maar wil er best voor naar Zuid NL rijden.
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Plaats reactie