Cratoni Vigor helm (ECE-R 22.05 gekeurd)

Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Ik vindt het mooie helmen, gisteren ook de commuter en de smartride 1.2 gepast.
Ze zaten ook lekker.....

ik moet zeggen dat ik mijn Lazer Anverz al behoorlijk zweet, dus de Vigor lijkt me in de zomer echt een straf....erg warm.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Louis
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2017, 00:30
Locatie: Hilversum
Merk SP: ST2
Km-stand: 12000

Vigor schreef: 29 mei 2022, 11:52
Ik vind het gevoel van een vaste casco bescherming langs mijn oren fijn, en het freedconn r1 plus systeem wat ik erop gezet heb is misschien wat over the top maar wel erg fijn, mijn telefoon gesprekspartners melden niet te horen of ik 47 km/u rijd dan wel stilsta. Het werkt dus erg goed.
Kun je me iets meer vertellen van de installatie van de freedconn rq? Ik ben al een tijd op zoek naar een goede oplossing voor het bellen met 47km per uur, maar de earbusd etc zijn vooralsnog teleurstellend. Ben door een ongeluk toe aan een nieuwe helm dus dit is het moment 😉.
Minder in de auto, vaker op de ST2 ('17-'22), ST5 ABS ('22). 14.000
Louis
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2017, 00:30
Locatie: Hilversum
Merk SP: ST2
Km-stand: 12000

Louis schreef: 05 jun 2022, 15:09
Vigor schreef: 29 mei 2022, 11:52
Ik vind het gevoel van een vaste casco bescherming langs mijn oren fijn, en het freedconn r1 plus systeem wat ik erop gezet heb is misschien wat over the top maar wel erg fijn, mijn telefoon gesprekspartners melden niet te horen of ik 47 km/u rijd dan wel stilsta. Het werkt dus erg goed.
Kun je me iets meer vertellen van de installatie van de freedconn rq? Ik ben al een tijd op zoek naar een goede oplossing voor het bellen met 47km per uur, maar de earbusd etc zijn vooralsnog teleurstellend. Ben door een ongeluk toe aan een nieuwe helm dus dit is het moment 😉.
Minder in de auto, vaker op de ST2 ('17-'22), ST5 ABS ('22). 14.000
Vigor
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 mei 2022, 22:42
Merk SP: Klever Alpha
Km-stand: 8500

Wat had je graag geweten? Kan alvast zeggen dat ik voor de installatie "how to" filmpje bekeek op YT, de earpads zitten bij mij net boven de riempjes. De kabels achter de voering, die kan je met enig beleid voorzichtig losmaken en terug vast steken, de microfoon bevestig je ook achter de voering. Voor de unit zelf heb je twee keuzes: de houder kleven op de helm of met een schroef klem. Die laatste werkte niet goed, dus heb ze gekleefd. Je hebt er even wat werk aan om alles netjes gedaan te krijgen, maar het systeem werkt echt top, uitstekend volume en geen windruis voor de gesprekspartners.
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Vandaag de eerste tocht met de nieuwe Cratoni Vigor helm, 97 km. Mijn eerste conclusie's:

- zit goed om het hoofd, beweegt niet en veroorzaakt geen druk/pijnpunten
- de binnen voering is dik en zacht
- bevestiging onder je kin is uitstekend, alhoewel ik het los maken van het bandje wel wat erg gemakkelijk vind gaan. Het is niet dat het los schiet onderweg, maar met een klein rukje is de helm los.
- met een temperatuur van rond de 21 graden C is de helm zeker niet té warm, geen last van zweetdruppels
- de oren zijn goed beschermd, geen vervelende last meer van wind geruis
- het vizier is goed, zit me niet in de weg op mijn neus, een zonnebril (op sterkte) past er goed achter. Zicht is goed alle kanten op, geen reflectie.

- het tochtgat aan de bovenkant vind ik het enige iets mindere aan de helm. Je hoort constant de wind loeien, alsof er een tractor achter je rijdt of een vliegtuig boven je vliegt. Als ik mijn hoofd naar beneden of naar boven draai, dan is het geluid weg, maar ja, dan zie ik niets meer. Ik snap dat je hierdoor het hoofd kunt koelen, maar ik ga dat tochtgat dicht plakken.
Bijlagen
cra3.jpg
cra3.jpg (585.44 KiB) 872 keer bekeken
cra2.jpg
cra2.jpg (561 KiB) 872 keer bekeken
cra1.jpg
cra1.jpg (644.21 KiB) 872 keer bekeken
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Dj_
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 nov 2021, 16:20
Locatie: België
Merk SP: Stromer/Riese & Müller

Inderdaad mooie helm. Ik gebruik hem toch liever in de wintermaanden. Voor zomer ga ik voor de Commuter van Cratoni.
Spil
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 feb 2023, 16:04
Locatie: Velsen
Merk SP: Stromer st5
Km-stand: 17000

Ik heb na een zwaar ongeluk ( had een abus pedelec 2.0 op ) toch maar gekozen voor de Vigor omdat deze veeeel meer bescherming bied dan de meeste ( lichte )
De abus heeft zijn werk gedaan maar was ook gelijk helemaal stuk.
Het mooie van de Cratoni is dat als je een ongeluk krijgt krijg je 50% korting op een nieuwe( had ik gelezen in de gebruikershandleiding)
Tja de abus is lekker licht maar ik kies toch echt voor maximale veiligheid :cool2:
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Spil schreef: 12 feb 2023, 09:55 ...Het mooie van de Cratoni is dat als je een ongeluk krijgt krijg je 50% korting op een nieuwe( had ik gelezen in de gebruikershandleiding)
Bij Lazer hebben ze ook zoiets moois :cool2:
https://www.lazersport.com/nl/crash-ver ... sprogramma
Bluuf me je fikn van me velo!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bij Bontrager krijg je een nieuwe helm als je binnen 1 jaar valt. Ik hoop altijd maar dat ik geen nieuwe helm hoef te krijgen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie