Speed Pedelec helm met NTA 8776 keurmerk

Syntax Error
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 aug 2022, 10:30
Merk SP: Klever N Rogue 45
Km-stand: 6000

Even zo'n hjc i20 helm opgezet, en ik heb hem van mijn lijstje kanshebbers gehaald :s
Dat gaat inderdaad echt te warm worden vrees ik, ook vind ik het gewoon niet zo leuk om op te hebben in het algemeen.

Is er eigenlijk ergens een compleet lijstje te vinden van alle NTA 8776 gekeurde helmen, ik dacht eerst dat het lijstje in het begin van dit topic volledig was, maar er lijken mij nog meer te zijn.

Voor als je wat minder zou willen uitgeven is deze misschien nog wel een opties?

Demm Speed Pedelec (een 100 tal euro's)
Misschien zijn er hier wel nadelen aan, ik heb het nog niet fatsoenlijk bekeken (ik zie bv niet meteen ergens of je de binnenkant kan wassen)

Afbeelding

Op zich aangezien ik in België fiets hoef ik geen NTA 8776 gekeurde helm te dragen, dus een goede fietshelm zou dus ook wel kunnen voor mij, met dan een fietsbril ofzo als er geen vizier is.
Zonder echt ver te zoeken lijkt me bijvoorbeeld de POC octal wel iets, ik zie nergens dat deze NTA 8776, maar het lijkt me wel een degelijke helm anders.

Afbeelding


Edit wellicht is die POC octal niet NTA 8776 want op de site niks van te vinden en bij een andere helm op dezelfde site de POC kortal staat het er heel duidelijk bij.
Dus je de POC Kortal kan dus bij het lijstje vooraan wel bij, al vind ik dat "mountainbike-klepje" vooraan niet mijn ding.
Edit bis, dat klepje kan je er blijkbaar "aframmen" dus misschien deze echt wel als optie voor mij "POC Kortal" NTA 8776

Afbeelding
Syntax Error
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 aug 2022, 10:30
Merk SP: Klever N Rogue 45
Km-stand: 6000

mijn fietshelm is CE1078 dus in België zou ik die dus gewoon mogen gebruiken.
Misschien gewoon even testen met deze helm om te zien hoe belangrijk een vizier is.
Fre911
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 aug 2017, 20:20
Locatie: Zuid West Vlaanderen
Merk SP: Stromer ST3 Pinion - 08/22
Km-stand: 12000

Syntax Error schreef: 07 okt 2022, 20:58 mijn fietshelm is CE1078 dus in België zou ik die dus gewoon mogen gebruiken.
Misschien gewoon even testen met deze helm om te zien hoe belangrijk een vizier is.
Draag ook een EN1078 helm. Draag deze altijd met de racefiets en als het voor profwielrenners goedgekeurd is die aan 80 km/u afdalen zal het voor mij ook wel goed zijn :)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In het verleden was het ook oké voor profwielrenners om zonder helm met 80km/u af te dalen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Syntax Error schreef: 07 okt 2022, 15:36 Is er eigenlijk ergens een compleet lijstje te vinden van alle NTA 8776 gekeurde helmen, ik dacht eerst dat het lijstje in het begin van dit topic volledig was, maar er lijken mij nog meer te zijn.
De lijst in dit topic was volledig toen er nog maar een handjevol NTA-8776 gekeurde helmen was, Inmiddels is het bijna niet meer bij te houden, maar ik doe mijn best. (Die helmen komen niet vanzelf op de lijst. Kost tijd.)

Ook de NEN, waar de meest actuele lijst zou moeten staan, loopt achter. Maar misschien heb je hier toch iets aan:

https://www.nen.nl/certificatie-en-keur ... delec-helm
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JeroenP
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 okt 2021, 10:15
Locatie: Mechelen
Merk SP: Åska (2022)

Die POC Kortal heb ik ook erg lang bovenaan de lijst gehad. Zag er goed gerief uit. Maar uiteindelijk via de fox dropframe een stapje hoger uitgekomen bij de lichtgewicht full face helmen. Kennen iemand die met de fiets lelijk op z'n gezicht is gegaan en dat zag er echt niet lief uit. Dus dat was reden genoeg. En het kost minder dan een tandverzekering :)
Åska (2022)
sjuutje
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 dec 2021, 17:22
Locatie: Friesland
Merk SP: nog geen

Stromeur schreef: 01 okt 2022, 12:00
Vigor schreef: 01 okt 2022, 10:20 op één van Klevers eigen promotiefoto's is zelfs een berijder met integraalhelm te zien
Yep, deze. Is sowieso een geile outfit vind ik:


Klever X ALPHA 45 helm.png


Klever X ALPHA 45 helm 2.png
Bron foto's: Insta Klever Mobility Benelux
Foto ziet er idd uit alsof het een motorrijder is. Echter... bij het zo scherp insturen in een bocht en de bike "neerleggen" zou ik zeker de keuze maken om de trapper die daarbij het dichtsbij het asfalt komt, omhoog te doen en de andere naar beneden. Daarmee zit je een stuk stabieler op de fiets en loop je ook minder kans dat het pedaal de straat raakt waarna je de helm nodig hebt om ernstige schade te voorkomen :cry:
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

sjuutje schreef: 16 nov 2022, 21:38
Stromeur schreef: 01 okt 2022, 12:00 Klever X ALPHA 45 helm 2.png
Bron foto's: Insta Klever Mobility Benelux
Echter... bij het zo scherp insturen in een bocht en de bike "neerleggen" zou ik zeker de keuze maken om de trapper die daarbij het dichtsbij het asfalt komt, omhoog te doen en de andere naar beneden.
De trappers staan horizontaal, niet ideaal in een bocht maar in dit geval meer dan voldoende. Ik denk een aandrijving zonder trappen, dan is dit een normale pedaal/crank positie.
Als je de gehele lichaamshouding bekijkt gaat het niet zo snel als het lijkt.
Het hoofd is niet in lijn met de romp en het frame, het lijkt snel maar is het niet.
Als je naar motor rijders kijkt die zich naast de bike hangen om het zwaartepunt te verlagen, dan nog zal het hoofd in lijn zijn met het frame. Die gaan met grote snelheid van links naar rechts en alles buiten die frame lijn is een extra hefboom ofwel extra G-krachten. Hier is de romp in lijn met het frame maar het hoofd niet, maw de snelheid is lager dan wat men wil laten zien.
In de bocht gooien/scherp insturen kan een stuk feller dan wat men hier ziet. Het gaat hier om 45°, dat kan nog een heel stuk feller.
Misschien moeten we het slijtage profiel van een band eens bekijken. Je kan perfect zien welk deel wel of niet gebruikt wordt. Daaruit kan je dan een hellingshoek af leiden. Dus leg je SP maar eens schuin tot die banden slijtagegrens de grond raakt, je zal ervan verschieten.
Bartstellaard
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jul 2018, 17:13

Zo een Fox Racing Dropframe ziet er interessant uit. Mijn probleem is dat het windgeruis bij veel helmen te heftig is. Te veel lawaai aan mijn hoofd. Hoe is dat bij deze Fox?
Helaas is een interessante helm in maat 63 niet te vinden.
Piet
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 sep 2020, 17:40
Locatie: WVL
Merk SP: Flyer upstreet 6
Km-stand: 10000

Mothboy schreef: 27 aug 2022, 13:16 Belgisch merk Helmetplus . Zullen ook op Velofollies aanwezig zijn.
https://helmet-plus.com/shop/phenix-13#attr=42,47
Helmetplus PHENIX
Topklasse fietshelm voor de dagelijkse pendelaar.png
Heeft er iemand al ervaring met deze helm (helmet plus phenix), of met dit merk ?
Plaats reactie