Handvast? Nee hoor: momentsleutel!

Fre911
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 aug 2017, 20:20
Locatie: Zuid West Vlaanderen
Merk SP: Stromer ST3 Pinion - 08/22
Km-stand: 12000

Wat is trouwens het verschil tussen met 3/8" vierkant-aandrijving, 1/2" vierkant-aandrijving, met 1/4" zeskant-aandrijving. En vooral, welke heb ik nodig voor de ST3 Pinion? Zie even de bomen door het bos niet meer :)

Die Parktool TW6.2 is 3/8"
Die Wera C1 is 1/2"

Sommigen stelden hier al de Wera A6 voor ... deze is dan 1/4"
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Fre911 schreef: 04 feb 2023, 15:33 Wat is trouwens het verschil tussen met 3/8" vierkant-aandrijving, 1/2" vierkant-aandrijving, met 1/4" zeskant-aandrijving. En vooral, welke heb ik nodig
Da's gewoon de aansluiting voor op je doppen. Bij "kleine" momentsleutels boeit dat allemaal niet zo, maar 400 Nm overbrengen met een 1/4" vierkant aansluiting gaat niet, dus daarvoor wordt 1" gebruikt, hoe kleiner de kracht hoe kleiner ook de dop en dus de passing. Een 1" aansluiting op een 8 mm dopje gaat natuurlijk nergens over, dat kan nergens tussen.

Mijn 3-15 Nm momentsleutel heeft een 1/4" vierkant aansluiting, mijn 12-60 Nm momentsleutel 3/8" vierkant en mijn 40-200 Nm momentsleutel heeft 1/2" vierkant.

Heb je de keuze: neem dan iets wat past bij de doppen die je al hebt.

Wera is een fantastisch merk maar wel duur, ikzelf heb de kleine momentsleutels van Proxxon (3-15 en 12-60), ook erg goed maar dan een stuk goedkoper.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

FreddyH schreef: 04 feb 2023, 15:53 ikzelf heb de kleine momentsleutels van Proxxon (3-15 en 12-60), ook erg goed maar dan een stuk goedkoper.
Proxxon is een geweldig merk. Vorig jaar hadden ze zelf een kleine stand op de TechniShow! Degelijk spul met een fantastische nostalgische uitstraling.

Voor het lompere en professionele sleutelwerk kan ik Stahlwille van harte aanbevelen. Gebruiken we op het werk veel.
Koga Pace B20
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Hoe onnauwkeurig zijn goedkope momentsleutels? De achteras van mijn Klever X Pinion komt niet zo heel nauwkeurig (35-45 Nm) en ik haal het achterwiel er niet zo heel vaak uit. Ook kan ik best een opstelling maken om hem te verifieren (door gewoon een bekend gewicht op een berekende armlengte te zetten en kijken bij welke waarde hij klikt).
Is zoiets goedkoops als de Sencys momentsleutel instelbaar 28-210Nm geschikt? Of moet ik voor iets beters gaan?
baklap
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 281
Lid geworden op: 28 jun 2022, 15:42
Locatie: Twente
Merk SP: ST2 Sport
Km-stand: 9400

Zo'n momentsleutel is bij de uiterste waarden niet nauwkeurig, wil je hem alleen voor het achterwiel gebruiken?
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

baklap schreef: 31 mei 2023, 08:23 Zo'n momentsleutel is bij de uiterste waarden niet nauwkeurig, wil je hem alleen voor het achterwiel gebruiken?
Ja als ik wat moeilijkers heb dan kom ik voorlopig toch eerst bij de fm uit
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Mijn gedachte is trouwens: het achterwiel er uit moet twee keer per jaar en kost me het merendeel van de dag om bij de FM te laten doen. Dat is dus handig om zelf te kunnen. De rest hoeft niet zo vaak.
baklap
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 281
Lid geworden op: 28 jun 2022, 15:42
Locatie: Twente
Merk SP: ST2 Sport
Km-stand: 9400

Die momentsleutel zal wel gaan werken denk ik, maar als beter alternatief zou je eentje van Proxxon kunnen overwegen (is dan wel duurder).
Heb zelf eentje van Gedore Red, maar die zijn nog duurder :P
willemt
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 179
Lid geworden op: 20 jul 2022, 08:43
Locatie: Gent
Merk SP: Klever X-Pinion 45 (2022-v2)
Km-stand: 14.000

Ik zat met dezelfde problematiek en heb bij Conrad de goedkoopste momentsleutel gekocht. Zal niet zo precies zijn als de duurdere maar ik heb tot op vandaag nog geen problemen ondervonden. Het is sowieso al veel beter dan 'op het gevoel' alles vastzetten.
2022-v2 Klever X 45 Pinion (Klever remmen en voorlicht)
Gent - Lembeke: 23km enkele rit
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22961
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bij Stromer komt het aandraaimoment van de achterwiel-as (veel) nauwkeuriger dan bij Klever. Met een verkeerd aandraaimoment van de achterwiel-as kunnen bij Stromer problemen met de ondersteuning ontstaan.

Dat gezegd hebbende. Ik heb een budget momentsleutel van BBB voor de kleine bereiken (niet heel boeiend) en een Parktool momentsleutel voor o.a. de achterwiel-as. Niet mega goedkoop, maar ook geen high-end, en die voldoet hier prima.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie