Bij mijn MTB vervang ik hem als die op 0.75% zit, soms iets eerder soms iets later. Ligt er ook aan of je er ook last van hebt tijdens het fietsen.
Als je je ketting een beetje goed behandeld zal deze ook lang(er) mee gaan.
Ketting onderhoud, wat doen jullie?
-
- Expert
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 09 aug 2022, 10:30
- Merk SP: Klever N Rogue 45
- Km-stand: 6000
Als je er iets van kent en toch een beetje handig bent, mocht ik het doen ben ik wellicht 2u bezig.Jins schreef: ↑23 mar 2023, 14:54Met een (herbruikbare) ketting link gaat de ketting gewoon met de hand op enkele seconden open of dicht.Syntax Error schreef: ↑23 mar 2023, 13:09 Elke week de ketting wisselen? hoe wissel je een ketting? door het achterwiel eraf te halen en de ketting er zo af te nemen, of door een schakel te lossen?
Ook ik wissel tussen 2 kettingen. Ik smeer geen enkele ketting, wel gaan ze eerst in de ultrasoon en daarna in een wax bad. En ja, ze gaan heel lang mee omdat de wax zit waar het moet zitten, en dat is niet aan de buitenkant.
Door gebrek aan smeermiddelen is er geen vettigheid aan de ketting en cassette. Er blijft ook geen vuil aan kleven. schoonmaken is dus ook niet aan de orde. Ik kan mijn kettingen gewoon vast nemen zonder vuile handen te hebben. Bij de cassette vervang ik enkel de kransjes die versleten zijn, dan moet uiteraard het wiel eruit. Losse kransjes kosten enkele €/stuk. Lange levensduur en lage kosten, wel een beetje werk, telkens 5 min voor een kettingwissel en reken een 1/4 uurtje als er kransjes vervangen worden.
Maar ik wil het allemaal wel kunnen, lijkt me gewoon goed dat je weet wat er moet gebeuren als er ergens een klein probleempje is, en niet meteen om hulp moet vragen.
Ik vermoed dat de standaard ketting die bij een nieuwe fiets is, niet met de hand op enkele seconden open en dicht gaat, anders zou ik die er ook wel willen afhalen om te kuisen.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Gewoon beetje bij beetje dingen bijleren. De eerste keer dat je iets doet kost het serieus tijd, na een paar keren gaat het al veel sneller.
Met mijn vorige fiets was ik in het begin ook van veel dingen "bang", maar een paar jaren later deed ik zo goed als alles zelf. Interesse, wat handigheid en de bereidheid om te investeren in goed gereedschap zijn dan ingrediënten voor heel snel heel veel leren
Met mijn vorige fiets was ik in het begin ook van veel dingen "bang", maar een paar jaren later deed ik zo goed als alles zelf. Interesse, wat handigheid en de bereidheid om te investeren in goed gereedschap zijn dan ingrediënten voor heel snel heel veel leren
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Gebruik dit fantastische forum als info bron, zoek wat beeldmateriaal op YT, koop goed gereedschap (en dat hoeft niet altijd een fortuin te kosten) en al doende kan je leren. Beetje bij beetje ga je meer en meer zelf kunnen en doen.Syntax Error schreef: ↑23 mar 2023, 15:47 Maar ik wil het allemaal wel kunnen, lijkt me gewoon goed dat je weet wat er moet gebeuren als er ergens een klein probleempje is, en niet meteen om hulp moet vragen.
Ja, soms zal het moeilijk zijn en maak je fouten, maar fouten maken en eruit leren is ook vooruitgang. En wij leren mee.
Ik ken geen enkele technieker die nog nooit een fout gemaakt heeft, en ik ken er velen.
Stel gerust vragen, hier zijn 5000 forum leden, al die kennis samen moet volstaan om elk probleem een plaats te geven.
Ja je krijgt verschillende meningen, maar daaruit mag jij, de meest geschikte mening voor jou in jou situatie uitpikken. Altijd prijs. Ook al is het antwoord nieuw kopen, soms gaat het niet anders.
- bennyb
- Expert
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 18 aug 2021, 13:34
- Locatie: limburg
- Merk SP: stromer st1 (21)
- Km-stand: 26.000
Syntax Error schreef: ↑23 mar 2023, 15:47 Elke week de ketting wisselen? hoe wissel je een ketting? door het achterwiel eraf te halen en de ketting er zo af te nemen, of door een schakel te lossen?
ultrasoon is mij bekend (staat op het verlanglijstje), maar wat bedoel je met een wax bad ?
ST1-2021 - ultegra 11 speed - st 5 remmen - richtingaanwijzers - geveerde voorvork & zadelpen
sqlab zadel, stuur, handgrepen & innerbarends - supernova verlichting
saint pedalen & bottom bracket
sqlab zadel, stuur, handgrepen & innerbarends - supernova verlichting
saint pedalen & bottom bracket
Ketting in de ultrasoon (met reinigingsmiddel) en nadien uitspoelen met water. Even laten uitlekken/drogen en dan in de wax.
Ik stel de temperatuur in op 105°C zodat evt rest water verdampt. De wax is gemengd met parafine olie zodat de juiste consistentie wordt bereikt (niet te zacht en niet te hard als de wax terug koud is) . Te zacht en het blijft niet lang "zitten", te hard en het brokkelt eruit. Het moet goed "kleven" rond de asjes en daar blijven zitten.
-
- Expert
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 11:26
- Locatie: N-H
- Merk SP: Klever X Speed
- Km-stand: 10000
[/quote]
Ketting in de ultrasoon (met reinigingsmiddel) en nadien uitspoelen met water. Even laten uitlekken/drogen en dan in de wax.
Ik stel de temperatuur in op 105°C zodat evt rest water verdampt. De wax is gemengd met parafine olie zodat de juiste consistentie wordt bereikt (niet te zacht en niet te hard als de wax terug koud is) . Te zacht en het blijft niet lang "zitten", te hard en het brokkelt eruit. Het moet goed "kleven" rond de asjes en daar blijven zitten.
[/quote]
Welke verhouding gebruik je dan. Dit klinkt interessant. Ik wax wel, maar dan met Squirt. Deze methode lijkt me wel beter, omdat het dieper doordrinkt.
Ketting in de ultrasoon (met reinigingsmiddel) en nadien uitspoelen met water. Even laten uitlekken/drogen en dan in de wax.
Ik stel de temperatuur in op 105°C zodat evt rest water verdampt. De wax is gemengd met parafine olie zodat de juiste consistentie wordt bereikt (niet te zacht en niet te hard als de wax terug koud is) . Te zacht en het blijft niet lang "zitten", te hard en het brokkelt eruit. Het moet goed "kleven" rond de asjes en daar blijven zitten.
[/quote]
Welke verhouding gebruik je dan. Dit klinkt interessant. Ik wax wel, maar dan met Squirt. Deze methode lijkt me wel beter, omdat het dieper doordrinkt.
Klever X Speed rijder sinds augustus 2021.
-
- Expert
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 29 mei 2021, 11:26
- Locatie: N-H
- Merk SP: Klever X Speed
- Km-stand: 10000
Bij mijn Klever XSpeed was standaard een ketting gemonteerd met quicklink. Ik weet niet of dat bij de nieuwe modellen gebleven is, anders met een kettingpons een schakel eruit en daarna met quicklink terugplaatsen.Syntax Error schreef: ↑23 mar 2023, 15:47Als je er iets van kent en toch een beetje handig bent, mocht ik het doen ben ik wellicht 2u bezig.Jins schreef: ↑23 mar 2023, 14:54Met een (herbruikbare) ketting link gaat de ketting gewoon met de hand op enkele seconden open of dicht.Syntax Error schreef: ↑23 mar 2023, 13:09 Elke week de ketting wisselen? hoe wissel je een ketting? door het achterwiel eraf te halen en de ketting er zo af te nemen, of door een schakel te lossen?
Ook ik wissel tussen 2 kettingen. Ik smeer geen enkele ketting, wel gaan ze eerst in de ultrasoon en daarna in een wax bad. En ja, ze gaan heel lang mee omdat de wax zit waar het moet zitten, en dat is niet aan de buitenkant.
Door gebrek aan smeermiddelen is er geen vettigheid aan de ketting en cassette. Er blijft ook geen vuil aan kleven. schoonmaken is dus ook niet aan de orde. Ik kan mijn kettingen gewoon vast nemen zonder vuile handen te hebben. Bij de cassette vervang ik enkel de kransjes die versleten zijn, dan moet uiteraard het wiel eruit. Losse kransjes kosten enkele €/stuk. Lange levensduur en lage kosten, wel een beetje werk, telkens 5 min voor een kettingwissel en reken een 1/4 uurtje als er kransjes vervangen worden.
Maar ik wil het allemaal wel kunnen, lijkt me gewoon goed dat je weet wat er moet gebeuren als er ergens een klein probleempje is, en niet meteen om hulp moet vragen.
Ik vermoed dat de standaard ketting die bij een nieuwe fiets is, niet met de hand op enkele seconden open en dicht gaat, anders zou ik die er ook wel willen afhalen om te kuisen.
Klever X Speed rijder sinds augustus 2021.
Als de wax koud is wil ik dat die zacht is. Juiste verhouding is afv met welke wax je begint. Je hebt hierin verschillende soorten zoals je ook harde en zachte kaarsen hebt.
Ik begin met wax opsmelten en paraffine olie toe te voegen, glad metalen voorwerp erin en als koud met de vingernagel de wax er afschrapen. Paraffine olie of wax toevoegen tot je tevreden bent met het resultaat.
-
- Runner-up
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 jun 2023, 09:11
- Locatie: Noord-Holland
- Merk SP: Stromer st3
- Km-stand: 25000
Ik smeer om de 250k mijn beide kettingen van mijn Stromer st3 met Squirtlube wax.
Omreden dat de kettingen daarmee vrijwel schoon blijven en de smerende werking ervan erg goed is.
Daarbij wissel ik de kettingen om de 2500k en maak ze beiden bij 5000k schoon met wasbenzine.
De kettingen en de pignon zijn na 25000k zo goed als nieuw, waarbij ik de opmerking moet maken dat ik nooit op een nat wegdek rij.
Omreden dat de kettingen daarmee vrijwel schoon blijven en de smerende werking ervan erg goed is.
Daarbij wissel ik de kettingen om de 2500k en maak ze beiden bij 5000k schoon met wasbenzine.
De kettingen en de pignon zijn na 25000k zo goed als nieuw, waarbij ik de opmerking moet maken dat ik nooit op een nat wegdek rij.
- Bijlagen
-
- 20230527_123958.jpg (233 KiB) 267 keer bekeken