Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Afbeelding

Ich verwende auch squirt Kettenwachs.
Sie hat nun 7500km gemacht. Die letzte geölte Kette war nach 6500km verschlissen. Ich bin gespannt, wie es sich weiter entwickelt.

Ich bin begeistert. 😊





Ik gebruik ook spuitkettingwas.
Hij heeft er nu 7500 km opzitten. De laatste geoliede ketting was na 6500km versleten. Ik ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt.

Ik ben opgewonden. 😊
Dries Mangelschots
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mei 2022, 09:54
Locatie: Arendonk
Merk SP: Stromer ST3 2022
Km-stand: 1500

Flyy schreef: 07 jun 2022, 11:40 Afbeelding

Ich verwende auch squirt Kettenwachs.
Sie hat nun 7500km gemacht. Die letzte geölte Kette war nach 6500km verschlissen. Ich bin gespannt, wie es sich weiter entwickelt.

Ich bin begeistert. 😊

Das connex 11sx ketten?




Ik gebruik ook spuitkettingwas.
Hij heeft er nu 7500 km opzitten. De laatste geoliede ketting was na 6500km versleten. Ik ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt.

Ik ben opgewonden. 😊
ST1 2016 38K km 4,5 jaar / ST3 black XL 11sp, WREN, van zijp spatborden, 40km enkel WW
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Nein, es ist die Shimano CN-HG701 Kette 11-fach.

Als sie neu war, habe ich sie entfettet und mit squirt behandelt. Kettenblatt zum Kassette waren auch neu. Normalerweise kommt alle 300 bis 400km neues Wachs drauf.

Die geölte Kette war nach 6500km verschlissen und bei 12000km kam es zu Problemen beim schalten.



Nee, het is de Shimano CN-HG701 ketting met 11 versnellingen.

Toen hij nieuw was, heb ik hem ontvet en behandeld met spuitbus. Het kettingblad en de cassette waren ook nieuw. Normaal doe ik er elke 300 tot 400 km nieuwe wax op.

De geoliede ketting was na 6500km versleten en bij 12000km waren er problemen met schakelen.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Klopt Bram, rij al 22.000 km met twee KMC's en een wegcassette. Reinigen, in de motorolie, uitdruppelen en gaan met die banaan. Wisselen, nu om de 4 a 6 weken, in de winter wat vaker. Tussentijds wat NASA spul erop.
Groetjes Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Dries Mangelschots
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mei 2022, 09:54
Locatie: Arendonk
Merk SP: Stromer ST3 2022
Km-stand: 1500

Oké 👍 bedankt Fly en Peerke!
22000 is echt wel enorm veel!
Ik ga de 11sx ketting afwisselen met de originele stromer ketting, ben benieuwd naar het resultaat maar dan met de Squirt wax mss kom ook wel richting 22k 😁
ST1 2016 38K km 4,5 jaar / ST3 black XL 11sp, WREN, van zijp spatborden, 40km enkel WW
MartinK9
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2021, 22:12
Merk SP: ST2
Km-stand: 3000

Hallo,
Ik wil van mijn ST2 (11 speed) uit 2018 weten of de ketting nog goed is, heeft nu al meer dan 3000km gelopen.
Ik wil nu dan een kettingslijtagemeter kopen.
Maar bij hoeveel % moet ik de ketting vervangen? ik lees o.a. bij 11 speed vervangen bij 0,5%, maar ook pas bij 0,8% en andere zeggen weer bij 1%.
De BBB versie kan alleen 0,75 en 1%. De KMC versie tussen 0,2-0,8
Gr. Martin
Dries Mangelschots
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mei 2022, 09:54
Locatie: Arendonk
Merk SP: Stromer ST3 2022
Km-stand: 1500

Gewoon een ketting meet tool kopen en wanneer deze tussen de ketting schakels valt is de ketting versleten.
Ik weet niet of iemand een betere methode heeft of weet ?
ST1 2016 38K km 4,5 jaar / ST3 black XL 11sp, WREN, van zijp spatborden, 40km enkel WW
Nonsens
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 mar 2022, 19:50
Locatie: Wemeldinge
Merk SP: Giant
Km-stand: 10500

Ik rij met twee kettingen die ik wekelijks omwissel. Ik smeer ze met kettingwax en laat ze af en toe weken in een badje gesmolten kaarsvet. Op die manier gaat het spul dusdanig lang mee dat ik gewoon door rij tot de ketting gaat doortrappen (meer dan 10.000km) en dan beide kettingen en de cassette vervang.
Syntax Error
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 aug 2022, 10:30
Merk SP: Klever N Rogue 45
Km-stand: 6000

Nonsens schreef: 23 mar 2023, 10:51 Ik rij met twee kettingen die ik wekelijks omwissel. Ik smeer ze met kettingwax en laat ze af en toe weken in een badje gesmolten kaarsvet. Op die manier gaat het spul dusdanig lang mee dat ik gewoon door rij tot de ketting gaat doortrappen (meer dan 10.000km) en dan beide kettingen en de cassette vervang.
Hmm, sommige mensen kennen al wat meer van fietsen als andere.
Ik behoor tot de catogorie die er niks van kent, een band plakken lukt nog wel. (al zou ik bij een pedelec er niet aan beginnen denk ik)
Elke week de ketting wisselen? hoe wissel je een ketting? door het achterwiel eraf te halen en de ketting er zo af te nemen, of door een schakel te lossen?

momenteel doe ik niet veel als onderhoud, 1 keer om de 14 dagen ketting ontvetten, afkuisen met een vodje, en opnieuw vet erop. Ik vermoed dat mijn ketting wel sneller zal versleten zijn dan de meesten hier.
Is misschien wat tegen de passie van de personen die hun fiets vertroetelen in, maar wat kost een ketting eigenlijk? is het het waard om elke week er mee bezig te zijn + allerhande producten te kopen?
Of gewoon elk jaar een nieuwe ketting?
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Syntax Error schreef: 23 mar 2023, 13:09 Elke week de ketting wisselen? hoe wissel je een ketting? door het achterwiel eraf te halen en de ketting er zo af te nemen, of door een schakel te lossen?
Met een (herbruikbare) ketting link gaat de ketting gewoon met de hand op enkele seconden open of dicht.
Ook ik wissel tussen 2 kettingen. Ik smeer geen enkele ketting, wel gaan ze eerst in de ultrasoon en daarna in een wax bad. En ja, ze gaan heel lang mee omdat de wax zit waar het moet zitten, en dat is niet aan de buitenkant.
Door gebrek aan smeermiddelen is er geen vettigheid aan de ketting en cassette. Er blijft ook geen vuil aan kleven. schoonmaken is dus ook niet aan de orde. Ik kan mijn kettingen gewoon vast nemen zonder vuile handen te hebben. Bij de cassette vervang ik enkel de kransjes die versleten zijn, dan moet uiteraard het wiel eruit. Losse kransjes kosten enkele €/stuk. Lange levensduur en lage kosten, wel een beetje werk, telkens 5 min voor een kettingwissel en reken een 1/4 uurtje als er kransjes vervangen worden.
Plaats reactie