Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Happy Hulk schreef: 05 jun 2023, 18:51 Ik smeer om de 250k mijn beide kettingen van mijn Stromer st3 met Squirtlube wax.
Omreden dat de kettingen daarmee vrijwel schoon blijven en de smerende werking ervan erg goed is.
Daarbij wissel ik de kettingen om de 2500k en maak ze beiden bij 5000k schoon met wasbenzine.

De kettingen en de pignon zijn na 25000k zo goed als nieuw, waarbij ik de opmerking moet maken dat ik nooit op een nat wegdek rij.
Wax werkt dus duidelijk goed, ongeacht hoe je het aanbrengt.
Ik rij wel in de regen, en in de winter door de pekel, de interval tussen kettingwissels wordt dan korter.
Syntax Error
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 aug 2022, 10:30
Merk SP: Klever N Rogue 45
Km-stand: 6000

Hoe lang zou een normale kettingduur zijn van een ketting die niet echt verzorgd wordt, en door alle barre weer doorgaat.
Ik ben gewoon benieuwd, ik rij door alles door, en ik ken er eigenlijk niet veel van, dus één keer per week, "kuis" ik mijn ketting.
Het is te zeggen ik hou er een vod tegen terwijl ik de ketting ronddraai, en daarna doe ik er wat lekjes olie op.

Niet de allerbeste omstandigheden wellicht.

zou echt ook eens moeten kijken naar zo'n schakel waarmee je je ketting kan losklikken, lijkt me zoveel eenvoudiger om ketting te kuisen als je ze eraf kan halen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Syntax Error schreef: 05 jun 2023, 23:04 Hoe lang zou een normale kettingduur zijn van een ketting die niet echt verzorgd wordt, en door alle barre weer doorgaat.
Hangt van het seizoen en van je schakelgedrag af, maar als alles tegen zit is het met een paar duizend km wel echt over.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Syntax Error
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 aug 2022, 10:30
Merk SP: Klever N Rogue 45
Km-stand: 6000

das vrij snel wel, ik zit bijna aan 2000 nu.
denk dat het bijna tijd is om eens een eerste checkup te vragen bij de fietsenmaker, kan ik hem vragen of hij de ketting checked ook.
Als het echt maar een paar duizend km is, dan koop ik er mij direct een paar reserve
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een kettingmeter kost je nog geen tientje, dan kun je de slijtage zelf in de gaten houden:

viewtopic.php?p=2863#p2863

Houd er rekening mee dat je kransjes ook sneller slijten als je niet regelmatig reinigt, ontvet en smeert.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Dries Mangelschots
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mei 2022, 09:54
Locatie: Arendonk
Merk SP: Stromer ST3 2022
Km-stand: 1500

Happy Hulk schreef: 05 jun 2023, 18:51 Ik smeer om de 250k mijn beide kettingen van mijn Stromer st3 met Squirtlube wax.
Omreden dat de kettingen daarmee vrijwel schoon blijven en de smerende werking ervan erg goed is.
Daarbij wissel ik de kettingen om de 2500k en maak ze beiden bij 5000k schoon met wasbenzine.

De kettingen en de pignon zijn na 25000k zo goed als nieuw, waarbij ik de opmerking moet maken dat ik nooit op een nat wegdek rij.
25000 is wel een super goed resultaat om nog steeds met de zelfde 2 kettingen te rijden en zelfde tandwielen.
Welke 2 kettingen gebruik je ? Ik rij ook met 2 kettingen( 1 originele Shimano, 1 connex standaard) rij door weer en wind en doe ongeveer hetzelfde als jij. Ik rol ketting elke 150 km door vod en smeer opnieuw, wissel om de 1000 km de ketting en deze word dan in ontvetter gewassen. Ik verwacht dat op 25K tandwielen achter en kettingen zullen versleten zijn.
ST1 2016 38K km 4,5 jaar / ST3 black XL 11sp, WREN, van zijp spatborden, 40km enkel WW
svns
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 aug 2022, 17:16
Merk SP: Klever
Km-stand: 8500

Syntax Error schreef: 05 jun 2023, 23:11 Als het echt maar een paar duizend km is, dan koop ik er mij direct een paar reserve
Ik heb ook een ketting en een van het kleinste kettingwiel van de cassette liggen. Ik vervang de ketting als de de verlenging van de ketting 0.5 is (ik heb en 11 speed). Indien nodig vervang ik ook het kleinste kettingwiel.
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 184
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Syntax Error schreef: 05 jun 2023, 23:04 Hoe lang zou een normale kettingduur zijn van een ketting die niet echt verzorgd wordt, en door alle barre weer doorgaat.
Ik ben gewoon benieuwd, ik rij door alles door, en ik ken er eigenlijk niet veel van, dus één keer per week, "kuis" ik mijn ketting.
Het is te zeggen ik hou er een vod tegen terwijl ik de ketting ronddraai, en daarna doe ik er wat lekjes olie op.

Niet de allerbeste omstandigheden wellicht.

zou echt ook eens moeten kijken naar zo'n schakel waarmee je je ketting kan losklikken, lijkt me zoveel eenvoudiger om ketting te kuisen als je ze eraf kan halen.
De SP van mijn vrouw heeft een middenmotor en is dus belastender voor ketting en tandwielen dan een AW-motor. Als de ketting niet meer soepel loopt, piept of knarst gaat er (soms een doekje langs en daarna) kettingwax op. Zo gaat het 10.000km mee. Ketting en tandwielen zijn vervangen bij 10k en 20k.
Ze fiets ook in de regen. Daarentegen zijn de wegen hier redelijk schoon, dus de vervuiling valt mee.

Ik hanteer dezelfde methode en heb er nu 7000km op staan. Laatste inspectie was bij 6000, toen was vervanging niet nodig. Ik vind het niet erg als het straks vervangen moet want dan kan i k naar 11-12-13 ipv 11-13-15

Zelfde methode dus ook ongeveer die Topicstarter hanteert.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Jaap58
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 okt 2018, 09:41
Locatie: Metropoolregio Rotterdam Den Haag

Zo af en toe schoonmaken en smeren met koersspray. Inmiddels bijna 15.000 km met originele ketting en tandwielen. Binnenkort naar de FM voor onderhoudsbeurt. Verwacht dat de ketting en cassette dan vervangen worden.
In het verleden op de racefiets wel om de 500-1000km gewisseld tussen twee kettingen, en vervangen door nieuwe op basis van een slijtagemeter, maar dat woog qua kosten niet op tegen rijden met 1 ketting en pas bij overslaan van ketting op tandwiel beide vervangen.
ST1X, 983W
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Jaap58 schreef: 06 jun 2023, 19:20 In het verleden op de racefiets wel om de 500-1000km gewisseld tussen twee kettingen, en vervangen door nieuwe op basis van een slijtagemeter, maar dat woog qua kosten niet op tegen rijden met 1 ketting en pas bij overslaan van ketting op tandwiel beide vervangen.
Dat overslaan is dan op de SP ook maar op 2 kransjes. Bij mij de 14T & de 13T. Geen reden om de hele cassette te vervangen… enkel de kransjes die versleten zijn.
Plaats reactie