Hoe gezond is mijn accu nog?

Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@Bartje, dat betekent dat het voor de accu beter is om een kwartier te wachten voor je de accu weer oplaadt. Thuis kan dat prima. Op mijn werk durf ik dit eigenlijk niet aan omdat de kans op lege accu me te groot is ( vergeten op te laden....). Laad je de accu altijd op tot 80%? Mijn oude accu laad ik tot 100 procent, gewoon omdat ik de capaciteit nodig heb. Mijn 618 Wh accu laat ik wisselend tot 80 a85 procent op en af en toe tot 100%. Zal m ook eens leeg rijden. Ben benieuwsd hoe de SOH over een jaar is. Het blijft zoeken naar de juiste behandeling van deze "tere wezentjes"
Groetjes, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 570
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 30209

Radiotechniman schreef: 03 mei 2022, 21:18Ik heb vandaag toen ik bij de fietsenmaker was gevraagd naar de SOH van mijn accu (983Wh), dit is 92%.
Ik weet niet of ik dit goed of slecht moet vinden na 13 maanden en 5500 km, maar het klopt wel met mijn gevoel wat ik had over het bereik.
Voor 13 maanden zeg ik mwoah, maar in slechts 5500 km vind ik het wel veel verlies.



bartje369 schreef: 23 mei 2022, 16:11Overigens, de laatste weken laat ik mijn accu na gebruik 1.5-2 uur 'rusten'...

...komt dat neer op een accu capaciteit van 88%. Dat lijkt meer te kloppen dan wat de app aangeeft.
Waar het op neer komt is dat ik nu rond de 50% nodig heb voor mijn enkel van bijna 30km, met max ondersteuning. Dat vind ik heel netjes, met dit zeggende maak ik me in elk geval geen zorgen om de accudegradatie na 7 jaar en ca. 18000km :ay
Dat is een ST2 van 7 jaar oud? 30 km op een halve 814 accu is zeker niet slecht. Daar heb ik ook wel eens meer dan een halve 983 voor nodig.
Gebruik je die fiets voor de fun? Niet veel kilometers in 7 jaar anders.

Hoe doe je dat uitstellen van opladen? Met een klok of ben je zelf bij de fiets/accu om de stekker er later in te stoppen?
Lees wel vaker over uitstellen en dan vooral bij warme accu's, zoals vorige week bijvoorbeeld met dat warme weer.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Volgens mij heeft Bartje de fiets geen 7 jaar in bezit doch , ik geloof ,1 jaar of zo. De vorige eigenaar heef er niet veel mee gereden. Ik ben ook benieuwd naar het balanceren van de accu door het opladen uit te stellen. Verder ook naar de zin en onzin van opladen tot 100 procent dan wel 80 procent. Dit in relatie tot het af en toe de accu wel tot 100 procent opladen om de accu te laten balanceren
Blijft een boeiend onderwerp
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 570
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 30209

Blijkbaar werkt dat toch Peter, laden tot 80 en 1 of 2 keer per maand een nachtje naar 100. Mijn accu cijfers liegen er niet om (al denk ik nog steeds dat de computer van de dealer en de fiets elkaar seksueel om de tuin leiden :lol: )
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 633
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Deze van mij is deze week overleden....foutcode 21003, even terug ondersteuning en dan niets meer. In het service menu bij bat controle twee segmenten N/A.... Had al een tijdje een sterke terugloop van de capaciteit. Even een andere bat geplaatst en alles ok. Dus als relevant (wat is relevant voor accu's) gegeven ;Fiets van 2018 ,blauwtje, gebruikt voor ww. nu ongeveer 20 000km op de teller. WW afstand was ongeveer 32 km enkel . Opladen deels op het werk soms niet .
Nooit echt gelet op opladen tot 80%...Enkel het laatste jaar wat rekening mee gehouden omdat mijn ww-ritten gestopt zijn. Pech? Of zat ik toch dicht bij de houdbaarheid datum..... <nu even uitkijken naar een tweedehands gebruik de fiets enkel nog voor allerlei boodschappen . Had er ook een tweede ST2 bijgekocht omwille van de bijna nieuwe accu maar zoonlief vindt het heerlijk om er mee naar zijn werk te fietsen ....dus ja terug op zoek :mrgreen:
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

JeroenSpock schreef: 23 mei 2022, 23:28
Radiotechniman schreef: 03 mei 2022, 21:18Ik heb vandaag toen ik bij de fietsenmaker was gevraagd naar de SOH van mijn accu (983Wh), dit is 92%.
Ik weet niet of ik dit goed of slecht moet vinden na 13 maanden en 5500 km, maar het klopt wel met mijn gevoel wat ik had over het bereik.
Voor 13 maanden zeg ik mwoah, maar in slechts 5500 km vind ik het wel veel verlies.



bartje369 schreef: 23 mei 2022, 16:11Overigens, de laatste weken laat ik mijn accu na gebruik 1.5-2 uur 'rusten'...

...komt dat neer op een accu capaciteit van 88%. Dat lijkt meer te kloppen dan wat de app aangeeft.
Waar het op neer komt is dat ik nu rond de 50% nodig heb voor mijn enkel van bijna 30km, met max ondersteuning. Dat vind ik heel netjes, met dit zeggende maak ik me in elk geval geen zorgen om de accudegradatie na 7 jaar en ca. 18000km :ay
Dat is een ST2 van 7 jaar oud? 30 km op een halve 814 accu is zeker niet slecht. Daar heb ik ook wel eens meer dan een halve 983 voor nodig.
Gebruik je die fiets voor de fun? Niet veel kilometers in 7 jaar anders.

Hoe doe je dat uitstellen van opladen? Met een klok of ben je zelf bij de fiets/accu om de stekker er later in te stoppen?
Lees wel vaker over uitstellen en dan vooral bij warme accu's, zoals vorige week bijvoorbeeld met dat warme weer.
Zoals Peter zei inderdaad, gekocht als jonge occasion met heel weinig kilometers. Ik rijd er nu 1000-1200km/maand mee. Ik heb het voordeel dat hij eigenlijk bij mij om de hoek staat bij mn werk en bij het laadpunt staat. Dus in plaats van wat rokers doen om een frisse neus te halen, loop ik af en toe naar de stromer (om de lader in te pluggen en later weer eraf te halen). Op basis van een timer.. Deze week nog eens gekeken, 400Wh op 1 rit, 61% - 660Wh aan capaciteit zou dat betekenen, delen door (814*.9) = ca. 90.4% SOH. Lijkt ook aardig te kloppen met mn actieradius, dat heb ik met volle ondersteuning en bijna overal topsnelheid (niet overal, want ik ben nog niet suicidaal :shock: :lol: ) Dus de laadstrategie van ca. 20a30 tot ~80a85% laden lijkt aardig te werken!

Echt tijd kost het me niet, ik stel gewoon een timer in op mijn telefoon, ik weet dat hij hier ongeveer 1h40-1h50m voor moet laden en als het even kan trek ik de lader eraf. Percentage is nooit 100% exact 80, maar ik denk ook niet dat accucellen stipt zijn... ;p

Sinds ik de accu weer zo'n 1,5 uur laat rusten na de rit, lijkt mijn percentage ook weer steeds beter te kloppen. Dus het doet wel wat met het BMS, als je hem even de openklemspanning laat meten... (zoals ik zag op Teslafora dat men op die manier bij de Model 3 LR weer de originele range terugkrijgt). Uiteraard als ik hem meteen nodig heb en tussentijds moet laden, ga ik niet wachten tot ik hem in kan pluggen, if u need it straightaway - use it! 8-)
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Vraag, wat betekent het wanneer ik mijn oude blauwtje gebruik en bijvoorbeeld op een laadpercentage uitkom op bijvoorbeeld 30 procent dat de accu na 2 uur opeens 45 procent aangeeft. Mijn nieuwe paarse heeft dit verschijnsel bijna niet. Slijtage? Laden gaat nog goed. Capaciteit zal nog een 70 tot 75 procent zijn..
Bedankt, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat hij onder belasting meer inzakt. Zodra de belasting wegvalt herstelt de spanning zich, het percentage wordt bepaald ahv de spanning.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Peerke1960 schreef: 30 jun 2022, 17:55 Vraag, wat betekent het wanneer ik mijn oude blauwtje gebruik en bijvoorbeeld op een laadpercentage uitkom op bijvoorbeeld 30 procent dat de accu na 2 uur opeens 45 procent aangeeft. Mijn nieuwe paarse heeft dit verschijnsel bijna niet. Slijtage? Laden gaat nog goed. Capaciteit zal nog een 70 tot 75 procent zijn..
Bedankt, Peter
De oorzaak = inwendige weerstand.
De inwendige weerstand van een accu stijgt als:
- de temperatuur daalt
- de rest lading lager wordt
- ouderdom (een accu wordt slechter ifv tijd, ook al gebruik je de accu niet)
- ik vergeet er misschien nog eentje…
Het accu percentage wordt gemeten adhv de klemspanning. Om snelle wisselingen tgv verbruik te filteren wordt er een gemiddelde genomen/tijdseenheid.
De spanning die je kan meten is dus afhv de inwendige weerstand icm de stroom door die inwendige weerstand (= verbruik), dat is de wet van Ohm.
Stel, je verbruikt 10A en je inwendige weerstand is 0,3 Ohm. De spanning die op de klemmen van de accu gemeten kan worden (=klemspanning) is de accu spanning - 0,3x10 ofwel 3V lager. Die gemeten klemspanning geeft een accu percentage van bv 30%. Als je nu stopt met verbruiken wordt de stroom OA en wordt de klemspanning 3V hoger met daarbij (na x tijd) een nieuw accu percentage (gemiddelden ifv tijd) dat uiteraard hoger zal zijn dan die 30%. Op het moment dat je opnieuw gaat verbruiken zal die stroom voor een (inwendige) spanningsval zorgen en je accu percentage zal weer dalen richting die 30% om daarna verder af te nemen ifv je verbruik.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk verwoord is.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Duidelijk. Dan is het inzakken van de spanning bij belasting bij een oudere accu groter. Een teken dat het einde nadert?
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie